شماره ۹۵۳

انتخاب مکمل

دکتر فروغ موسوی - داروساز

درتصمیم‌گیری برای خرید ومصرف ویتامین یا املاح معدنی باید عوامل زیررا درنظرگرفت:
وارسی برچسب دارو. با دقت هرچه تمام‌تر برچسب‌ها را بخوانید. برچسب محصول نشان می‌دهد جزء یا اجزای فعال موجود چه هستند وحاوی چه ماده‌ی مغذی است، به چه صورتی است، فی‌المثل به صورت کپسول یا پاکت است و یا باید به اندازه‌ی یک قاشق چای خوری مصرف شود و مقدار مواد مغذی درهر بار مصرف چقدر است؟
پرهیز ازدوزهای بالا (مگا دوز megadose). به طور کلی باید آن مکمل مولتی ویتامین ـ مینرالی را انتخاب کرد که صد درصد ارزش روزانه(DV) تمام ویتامین‌ها  و مواد معدنی را وارد بدن می‌کند و نباید به دنبال ویتامینی بود که مثلاً برای یک ویتامین دارای ارزش روزانه 500٪ و برای ویتامین دیگر ارزش روزانه20٪ دارد.
 وارسی تاریخ انقضا. با گذشت زمان، مکمل‌های غذایی قدرت خود را ازدست می‌دهند به ویژه اگر در آب وهوای گرم ومرطوب باشند. اگر مکملی دارای تاریخ انقضا نباشد، باید ازخرید آن صرفنظر کرد، همچنین اگر تاریخ مصرف مکملی منقضی شده باشد، باید آن را  دور ریخت.
 توجه به آنچه خورده می‌شود. امروزه روز به تعداد زیادی از غذاها مثل سرآل صبحانه و نوشابه‌ها، ویتامین‌ و مواد معدنی افزوده می‌شود. اگر همراه با این گونه غذاها، از مکمل‌ها نیز استفاده شود، درنتیجه بیش ازمقدار لازم بعضی ازمواد مغذی وارد بدن می‌شود. مصرف بیش ازحد نیاز مکمل‌ها هزینه‌ برمی‌دارد و ممکن است سبب بروز عوارض جانبی آنها شود. به عنوان مثال، استفاده‌ی بیش‌از حد آهن ممکن است سبب تهوع و استفراغ شده و به کبد و سایراندام‌ها صدمه بزند.
 حفظ ارتباط با منابع ذیربط.سازمان غذا و دارو درهرکشور دارای فهرستی از مکمل‌های تغذیه‌یی است که طبق قانون هرچند گاه یک بازبینی شده و موارد گزارش‌های مربوط به آثار ناگوارشان بررسی می‌شود. چه خوب است که هرچند گاه یک بار به وبسایت این سازمان‌ها رجوع کرد و اخبار تازه گرفت.

تعداد بازدید : 1536

ثبت نظر

ارسال