شماره ۹۷۵

زنجبیل و شیمی درمانی

دکتر هوشنگ سلطان‌زاده داروساز

زنجبیل و شیمی درمانی

مدارکی در دست است که نشان می‌دهد وقتی از زنجبیل همراه داروهای استاندارد ضدتهوع استفاده شود، درکاهش یا ازبین بردن حالت تهوع و استفراغ ضمن شیمی‌درمــانـی و پس‌از آن سودمند است.

نتایج حاصل از دو بررسی در بزرگسالانی که از زنجبیل برای رفع حالت‌تهوع استفاده کرده بودند نشان‌داد که مقادیر متفاوت خوراک زنجبیل پیش‌از شروع شیمی‌درمانی به کاهش وخامت تهوع کمک کرده‌است. در‌این بررسی‌ها، شرکت‌کنندگان سه روز پیش‌از آغاز شیمی‌درمانی، استفاده از زنجبیل را آغاز کرده بودند. برای کاهش حالت‌تهوع و استفراغ دراین بررسی‌ها، علاوه بر داروی استاندارد تجویز شده‌از زنجبیل استفاده شده بود. با مصرف زنجبیل، تعداد اندکی از شرکت‌کنندگان بروز عوارض جانبی زنجبیل ازجمله سوزش‌دل، کوبیدگی، گرگرفتگی و بثورات‌جلدی را گزارش کردند. دربررسی دیگر، مصرف پودر ریشه‌ی زنجبیل درکاهش وخامت تهوع ناشی‌از شیمی‌درمانی در‌کودکان و بزرگسالان جوان 8‌تا‌21‌سال مؤثر بوده است. دراین بررسی نیز از زنجبیل همراه درمان دارویی استاندارد ضد‌تهوع استفاده شده بود.
 نتایج بررسی‌های پیشین حاکی ازآن بود که زنجبیل درکاهش حالت‌تهوع و استفراغ به‌علت شیمی‌درمانی ارزش اندکی دارد یا بدون فایده است.
 ثابت شده‌است که بسیاری از داروهای تجویز شده برای کنترل تهوع درضمن شیمی‌درمانی و پس‌از آن موثر است. درمورد مصرف زنجبیل با داروهای ضد‌تهوع باید نظر پزشک را جویا شد.

 

 

تعداد بازدید : 2027

ثبت نظر

ارسال