شماره ۱۰۷۰

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم‌ روده‌ی تحریک‌پذیر به‌عنوان شایع‌ترین اختلال گوارشی، امروزه با انجام دو آزمایش ساده در خون قابل‌تشخیص است و امکان تشخیص زودهنگام را برای میلیون‌ها فرد مبتلا به آن فراهم می‌کند. نشانه‌های‌IBS عبارت از درد‌شکم و تناوب‌های نامشخص از اسهال و یبوست است.

تا به‌حال تشخیص سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) تنها پس‌از یک فرآیند طولانی و طاقت‌فرسای رد‌کردن سایر تشخیص‌ها صورت‌می‌گرفت و اغلب با پروسه‌های تهاجمی مانند کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی همراه بود.

محققان متخصص گوارش آمریکا با طراحی آزمایشی این‌گونه توضیح‌می‌دهند که چون هیچ آزمایش قطعی برای IBS وجود نداشت و بیماران مکرر از پزشکی به پزشک دیگر مراجعه می‌کردند و آزمایش‌های بسیاری را پیش‌از یافتن تشخیصی که از آن مطمئن باشند تکرار می‌کردند.

تشخیص زودهنگام به‌این‌معنا است که بیماران بتوانند از سال‌ها آزمایش و ویزیت متخصصانی که بیش‌از پاسخ برای آن‌ها سؤال ایجادمی‌کنند، رهایی یابند. با این آزمایش‌های خون جدید اکنون بسیاری از بیماران می‌توانند مستقیم سراغ درمان بیماری خود بروند.

طبق برآوردها حدود ۱۰درصد از جمعیت جهان از IBS رنج می‌برند و ۱۰تا۱۵درصد از جمعیت آمریکا نیز دچار چنین مشکلی هستند. این بیماری با انواعی از شناسه‌ها از‌جمله درد‌شکم، نفخ و تناوب اسهال و یبوست که می‌تواند منجر به استرس و خستگی شود خود را نشان می‌دهد.

محققان توضیح می‌دهند‌‌: «بیماری را تصور کنید که صبح از خواب بیدار‌می‌شود و نمی‌داند هنگام کار‌کردن شکمش قرار است اسهال داشته باشد یا یبوست. آیا او با دوستانش به رستوران خواهد رفت؟ آیا در جلسه‌ای حضور خواهد داشت؟ این موضوع بسیار آزاردهنده است چرا‌که روده از‌نظر عملکرد غیرقابل پیش‌بینی است».

آزمایش‌های طراحی‌شده طی دوره‌ای ۸ساله توسط محققان با یافتن آنتی‌بادی‌های اختصاصی ـ آنتـی‌Cdtb و آنتـی‌وینـکولیـن (anti-vinculin) ـ که به سموم مرتبط با مسمومیت غذایی واکنش نشان‌می‌دهند، ایجاد IBS را تشخیص می‌دهند. این سموم که توسط باکتری‌هایی مانند سالمونلا تولید می‌شود به اعصاب مهم برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش آسیب می‌زنند.

این آزمایش‌ها بیومارکرها را با بیش از ۹۰درصد دقت تشخیص می‌دهند.

محققان برای افزایش دقت آزمایش‌های خونی، حدود ۳۰۰۰ فرد در سن ۱۸تا۶۵‌سال را بررسی و بیماران مبتلا به IBS را با افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده (IBD)، بیماری سلیاک یا افرادی‌که هیچ بیماری گوارشی نداشتند مقایسه کردند و این آزمایش‌های خونی، آنتی‌بادی‌های آنتی‌Cdtb و آنتی‌وینکولین را با بیش‌از ۹۰درصد دقت تشخیص دادند. این آنتی‌بادی‌ها در افراد مبتلا به IBS در‌مقایسه با افرادی‌که IBS نداشتند بالا بود.

در‌نتیجه، محققان بر‌این نظرند که این بیوماکرها ممکن‌است به‌ویژه در افتراق IBS از بیماری‌های التهابی‌روده(IBD) در بررسی اسهال‌مزمن مفید باشند و تصدیق می‌کنند که آزمایش‌های جدید، اختصاصی بودن کمتری برای افتراق IBS از بیماری سلیاک دارند اما این مشکل را به سادگی با بررسی آزمایشگاهی آنتی‌بادی‌های بیماری سلیاک در کنار آزمایش‌های‌IBS قابل حل می‌دانند.
برای ۴۰ میلیون آمریکایی مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، امروزه آزمایشی وجود دارد که تشخیص صحیح IBS را می‌دهد، این بیماری واقعی و ارگانیک است و یک اختلال روانی نیست و بیماران می‌توانند مستقیم سراغ درمان بروند یا دست‌کم پاسخی را دریافت کنند که به خروج آنان از بلاتکلیفی کمک می‌نماید.


تعداد بازدید : 4205

ثبت نظر

ارسال