شماره ۱۰۴۱

کاهش خطر بروز .R.A با عفونت ادراری

دکتر جواد سنادی‌زاده - اورولوژیست

عفونت‌های اخیر گوارشی و ادراری ممکن‌است خطر بروز آرتریت روماتوئید(.R.A) را کاهش‌دهد. به گفته‌ی محققان یک‌دلیل امکان این امر تغییر نوع باکتری‌های مستقر در روده (میکروبیوم) توسط این عفونت‌ها  می‌باشد. آن‌ها تأثیر انواع عفونت را بر خطر ایجاد آرتریت روماتوئید در حدود 6500‌ نفر ساکنان‌جنوب و مرکز سوئد بررسی کردند. آرتریت روماتوئید در 2831 نفر از کل نمونه به تازگی بین سال‌های 1996 و 2009 تشخیص داده شده بود. سایر 3570 نفری که به‌صورت (Random) از جمعیت انتخاب شده بودند سالم بودند اما از نظر سن، جنسیت و محل سکونت با افراد بیمار مطابقت داشتند.

پرسش از تمام شرکت‌کنندگان در مورد سابقه‌ی اخیر عفونت گوارشی، ادراری یا تناسلی صورت گرفت. همچنین در مورد پروستاتیت، یا درمان آنتی‌بیوتیکی برای سینوزیت ، تونسیلیت/عفونت‌های دیگر حلق یا پنومونی طی این مدت سئوال شد.

میانگین سن تمام شرکت‌کنندگان در زمان ورود به بررسی 52 بود و از هر10 نفر 7 نفر زن بودند.

عفونت‌های گوارشی، ادراری و تناسلی طی دو سال اخیر هریک با کاهش قابل توجه خطر ایجاد آرتریت روماتوئید به ترتیب به میزان 29٪، 22٪ و 20٪ همراه بود.  داشتن هر سه عفونت در دو سال گذشته با 50٪ خطر کمتر پس از درنظر گرفتن عوامل مؤثر در ارتباط بود. در عوض چنین رابطه‌ای برای عفونت‌های اخیر تنفسی و پنومونی مشاهده نشد.

بررسی عامل سیگارکشیدن و پیشینه‌ی اجتماعی اقتصادی در یافته‌های نهایی تغییری ایجاد نکرد.

عفونت متأخرتر طی یک سال اخیر روی خطر آرتریت روماتوئید تأثیری نداشت اما تاثیر عفونت گوارشی، ادراری و تناسلی دو سال اخیر در افرادی که آزمایش نوعی پروتئین مرتبط با ایجاد آرتریت روماتوئید بعدی (ACPA) در آن‌ها مثبت بود به نظر قوی‌تر می‌رسید.  

این بررسی از نوع مشاهده‌ای است و از آن نتیجه‌ای قطعی در مورد علت و معلول نمی‌توان گرفت.

اما محققان «در پــرتــو داده‌های نوظهوری که نشان می‌دهد میکروبیوم دستگاه گوارش ممکن‌است در پاتوژنز آرتریت روماتوئید نقش داشته باشد یافته‌های خود را بسیار  قابل‌توجه می‌دانند».

شاید این امر به این دلیل باشد که وقتی دستگاه گوارش در معرض  هجوم حجم بالایی از آنتی‌ژن باکتریایی قرار می‌گیرد ممکن است پدیده‌ی التهاب را به راه‌اندازد یا در تعدیل آن نقش داشته باشد و در نتیجه احتمالا ممکن است روی خطر ایجاد بیماری تأثیرگذار باشد.

آنها در تأیید یافته‌های خود به این نکته اشاره می‌کنند که کانون‌های عفونت مشخص شده در مطالعه آنان ابتدا توسط باکتری‌های گرم‌منفی آلوده شده است و آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان این باکتری‌ها در درمان آرتریت‌روماتوئید مؤثر تشخیص داده شده‌اند.

 

 

تعداد بازدید : 2240

ثبت نظر

ارسال