شماره ۱۱۰۱

نمونه خون راهی برای تشخیص سرطان

دکتر عبدالعلی شمس برهان - علوم آزمایشگاه

نمونه خون راهی برای تشخیص سرطان

آزمایش جدید ‌RNA پلاکت‌های خون را می‌توان با‌تجزیه‌ی نمونه‌ای معادل یک قطره‌ی‌خون برای تشخیص، طبقه‌بندی و مشخص‌کردن دقیق مکان سرطان مورد استفاده قرار‌داد. با استفاده از این روش جدید برای آزمایش‌های مبتنی‌بر RNA پلاکت‌های خون، محققان قادر به شناسایی سرطان با دقت ۹۶ درصد شده‌اند.

تشخیص سرطان در مراحل اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و محققان به بررسی چگونگی عملکرد این روش نوین و مبتنی‌بر خون پرداخته‌اند که می‌تواند برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار گیرد و درآینده نمونه‌برداری بافت تهاجمی را غیرضروری نماید. چگونه روش جدید مبتنی‌ بر خون آزمایش‌های ‌RNA در مورد بخشی از خون که پلاکت نامیده می شود می تواند در تشخیص و طبقه بندی سرطان مفید باشد.

(برای نمونه در مورد تشخیص سرطان ریه نمونه‌برداری تهاجمی غیرضروری است).در این بررسی تقریبا تمام انواع سرطان شناسایی شدند، که ثابت می کند نمونه‌‌های خونی پتانسیل بسیار بالایی برای ارتقای تشخیص سرطان دارند.

نحوه‌ی آزمایش :

نمونه‌های خون ۲۸۳ بیمار بررسی‌شد که ۲۲۸ تن سرطان و ۵۵ تن دارای هیچگونه نشانه‌ای از آن نداشتند. با مقایسه‌ی نمونه‌ی خون‌‌RNA، محققان وجود سرطان در‌میان بیماران را با‌دقت ۹۶‌درصد تشخیص‌دادند و میان ۳۹‌بیمار که تشخیص اولیه سرطان در‌مورد آنها داده‌شده بود، ۱۰۰ درصد موارد شناسایی و طبقه‌بندی شدند.

محققان در آزمایشهای پیگیری با استفاده‌از همان روش توانستند منشاء تومورها را با‌دقت ۷۱‌درصد در بیماران مبتلا به سرطان‌های ریه، پستان، پانکراس، مغز، کبد، روده‌ی‌بزرگ و رکتوم تشخیص‌داده و نمونه‌ها را بر‌اساس تفاوت‌های مولکولی در شکل سرطان دسته‌بندی کنند، که این امر کاربرد زیادی در انتخاب روش درمان دارد.

نتایج:

پلاکت‌های خون می‌توانند منبع خونی قابل دسترس و آسانی برای نمونه‌برداری باشند و ازین‌رو می‌توانند در تشخیص سرطان و همچنین در انتخاب روش درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تعداد بازدید : 2357

ثبت نظر

ارسال