شماره ۱۱۲۴

تصویر سلفی و اعتماد به نفس

پزشکی امروز

تصویر سلفی و اعتماد به نفس

چهارشنبه 24 آذر 1395
پزشکی امروز

باتوجه به یافته‌های محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ارتباطات جمعی(Mass communications) دانشجویان فارغ‌التحصیل، مشاهده مکرر عکس‌های سلفی از‌طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و... با کاهش اعتماد‌به‌نفس و رضایت از زندگی در ارتباط است.

بیشتر تحقیقات انجام‌شده روی شبکه‌های اجتماعی در‌پی یافتن انگیزه ارسال و ابراز‌علاقه به محتوا می‌باشند، اما در‌حال ‌حاضر بررسی اثر رفتار مشاهده‌ای (Viewing behaviour) توسط محققان آغاز گشته است‌. این رفتار زمانی است که یک فرد در ارسال و یا ابراز‌علاقه به محتوای اجتماعی مشارکت نمی‌کند و فقط یک ناظر است. به نظر‌می‌رسد که این شکل از مشارکت در رسانه‌های‌اجتماعی اثر کمی بر چگونگی نگاه فرد نسبت به خودش داشته باشد، اما نتایج پژوهشی که در Journal of Telematics and Informatics منتشر شده‌است دقیقاً مخالف این نظر را نشان‌داد.

محققان، برای جمع‌آوری داده‌ها در‌مورد اثرات روانی ارسال و مشاهده عکس‌های سلفی فردی و جمعی (Selfies and groupies)، یک نظرسنجی آنلاین انجام دادند. رفتار ارسال محتوا، اثرات روانی قابل‌ملاحظه‌ای در شرکت‌کنندگان نشان‌نداد در‌حالی‌که رفتار مشاهده، اثر داشت. آنها دریافتندکه در اغلب موارد، سطح اعتماد‌به‌نفس و رضایت از زندگی در افرادی‌که عکس‌های سلفی خود و دیگران را نگاه‌می‌کنند پایین‌تر است. مردم معمولاً زمانی‌که خوشحال و یا سرگرم هستند عکس از خود ارسال می‌کنند و این سبب می‌گردد که شخص دیگری که به این تصاویر نگاه می‌کند، فکر کند که زندگی او به‌خوبی زندگی آنها نیست‌.

شرکت‌کنندگانی که با‌عنوان داشتن تمایل قوی برای مشهور‌شدن (Strong desire to appear popular) طبقه‌بندی شدند، حساسیت بیشتری نسبت به مشاهده عکس‌های فردی خود و جمعی داشتند.

به‌هر‌حال بنا‌بر گفته محققان، در‌این‌مورد، رفتار مشاهده عکس‌های سلفی فردی و جمعی، اعتماد‌به‌نفس و رضایت از زندگی را در‌این شرکت‌کنندگان افزایش داد که به احتمال زیاد به‌این ‌دلیل است که این فعالیت، میل به مشهور‌شدن را در‌این شرکت‌کنندگان ارضا می‌کند و هدف از این بررسی نیز بالا‌بردن آگاهی در‌مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی و اثر آن بر بینندگان این شبکه‌های اجتماعی می‌باشد‌.

محقق اصلی مقاله این‌گونه اظهار‌می‌دارد که ما اغلب در‌مورد چگونگی اثر محتوای ارسالی خود بر مردم اطرافمان فکر نمی‌کنیم. این پژوهش می‌تواند به مردم در درک عواقب بالقوه رفتار ارسال کمک کرده و به مشاوران نیز کمک‌ می‌نماید تا با دانش‌آموزانی که احساس تنهایی، مقبول‌نبودن و یا نارضایتی از زندگی خود دارند، مشاوره نموده و به آنها کمک کنند‌.

Ref: Journal of Telematics & Informatics Oct. 19,2016

Ref: Penn State University Oct. 19,2016


تعداد بازدید : 749

ثبت نظر

ارسال