شماره ۹۸۶

تأثیر موسیقی در ورزش

مهندس اردوان سیف بهزاد

تأثیر موسیقی در ورزش

بسیاری از دوندگان و ورزشکاران ژیمناستیک ممکن است متوجه شده باشند که گاهی شنیدن موسیقی به دویدن در 400 متر آخر یا تکمیل 20 حرکت نهایی ژیمناستیک کمک می‌کند. اکنون، پژوهشگران آلمانی پی‌برده‌اند که ناظر بودن موسیقی ضمن انجام فعالیت توانفرسا درواقع سبب کاهش درک تلاش انجام شده می‌گردد.

حتماً داستان هفت کوتوله را شنیده‌اید. کوتوله‌ها می‌گفتند:«وقتی کار می‌کنید سوت بزنید» و زندانیانی هم که درمعادن سنگ به کار خورد کردن سنگ اشتغال داشتند عادت کرده بــودنــد با فرود آوردن هـــر ضربه به صورتی ضـرب آهنگیــن آواز بخوانند.
با وجودی که می‌توان شک کرد که شنیدن موسیقی، صرفاً ضمن انجام کار جسمی سبب پرت شدن حواس می‌شود ولی پژوهشگران بخش علوم شناختی و مغز انسان انستیتوی ماکس پلانک درآلمان دریافته‌اند که موسیقی دارای تأثیر دیگری است واین تأثیر در عضلات نهفته است.
برای بررسی آثار موسیقی بر کار جسمانی، این گروه از 63 داوطلب خانم و آقا خواستند در شرایط مختلف کار کنند.
در یک آزمون، شرکت کنندگان ضمن آنکه به موسیقی متن به صورت انفعالی گوش می‌دادند از وسایل تناسب اندام استفاده می‌نمودند.
اما درآزمون دیگر، پژوهشگران ماشین‌های تناسب اندام را به گونه‌یی تجهیز کردند که درواقع وقتی شرکت کنندگان از آنهااستفاده می‌نمودند موسیقی نواخته می‌شد. هرچه سرعت کار شرکت کنندگان با این ماشین‌ها بیشتر می‌شد، نوای موسیقی بالاتر و پیچیده‌تر می‌شد.
این نوع پس خوراند موسیقایی musical feedback را jymmin می‌نامند که تلفیقی از دولغتgym محل ورزش و jymmin به معنای بی‌حرکت کردن است.
آثار درمانی موسیقی:
ضمن انجام یک‌دسته آزمون، این دانشمندان اطلاعات مربوط به سوخت‌وساز مانند میزان دریافت اکسیژن وتغییرات تنش‌ماهیچه‌ را اندازه‌گیری کرده و از شرکت‌کنندگان در مورد میزان تلاشی که انجام می‌دادند پرسیدند.
پژوهشگران دریافتند که اکثریت داوطلبان وقتی خود ضمن کار، موسیقی می‌نواختند فشار کار را بسیار کمتر احساس می‌کردند.
افزون‌بر‌این، نتایج اندازه‌گیری‌های مربوط به سوخت‌وساز نشان‌داد که ضمن نواختن موسیقی، ماهیچه‌های شرکت‌کنندگان انرژی کمتری مصرف می‌کردند و ازنظر فیزیولوژیکی مؤثر و کارآمدتر بودند.
این امر حاکی از آن است که تکنولوژی توسعه یافته به  عنوان تکنولوژی جدید ورزش‌های قهرمانی احتمالاً به آن علت که بانشئه موسیقایی می‌توان به بروز کنترل حرکتی منتسب به هیجان شد، مناسب و مطبوع‌تر است.
این یافته‌ها نوعی پیشرفت به‌شمار می‌آید و به این مسأله اشاره دارد که می‌توان ازقدرت موسیقی درزمینه‌ی درمان کمک گرفت. آنچه که در‌این زمینه بیشتر اهمیت دارد آن است که دانشمندان معتقدند این بینش دارای پیامدهای مهم درنحوه‌ی نگاه به اهمیت موسیقی درآفرینش جامعه‌ی انسانی است.
این نکته را باید به خاطر داشت که آداب اعتقادی دربسیاری از جوامع بشری با پس‌زمینه‌ی موسیقی همراه است. تأثیر فرو تعدیلی فعالیت‌ موسیقایی بر کوشش و تلاش هنوز علت نامکشوف توسعه‌ی موسیقی درانسان است و نواختن موسیقی ضمن انجام کار جسمانی، سبب واماندگی کمتر می‌شود. اما دراین زمینه برای روشن‌شدن آثار موسیقی هنوز درهای ناگشوده به پژوهش بیشتری وجود دارد.

 

 

تعداد بازدید : 2699

نظرات

سامان

8 سال و 2 ماه و 5 روز پیش

عالی بود

ثبت نظر

ارسال