شماره ۱۰۱۴

بازبینی آلرژی کپک

دکترسنبل طارمیان - عفونی

بازبینی آلرژی کپک

درصورت وجود آلرژی کپک mo(U)ld allergy، دستگاه ایمنی در زمان تنفس‌هاگ‌های کپک، بیش ازحد ازخود واکنش نشان می‌دهد. این امر سبب شعله‌ور شدن آبشار واکنش‌هایی می‌شود که به بروز نشانه‌های آلرژی منتهی می‌گردد. مانند سایر آلرژی‌ها، آلرژی‌کپک سبب بروز سرفه شده، خارش چشم‌ها بروز کرده و سایر نشانه‌هایی به وجود می‌آید که بیمار را ناتوان و بینوا می‌کند. دربعضی افراد، آلرژی کپک با آسم پیوند دارد و تماس با قارچ  سبب محدود‌شدن تنفس وپیدایش سایر نشانه‌های مجاری هوایی می‌گردد.
درصورتی‌که شخصی دچار آلرژی کپک باشد، بهترین روش دفاعی، کاهش تماس با انواع کپکی است که سبب بروز واکنش می‌شوند. درعین‌حال که همیشه هم پرهیز از عوامل محرک آلرژی کپک امکان‌پذیر نیست ولی با استفاده از دارو می‌توان واکنش‌های آلرژی کپک را تحت‌کنترل درآورد.
آلرژی‌ کپک سبب ایجاد همان شناسه‌ها و نشانه‌هایی می‌شود که درسایر انواع آلرژی‌های بخش فوقانی دستگاه تنفس مشاهده می‌گردد.
نشانه‌های آلرژی کپک عبارتند‌از:
ـ عطسه
ـ آبریزش یا گرفتگی بینی
ـ سرفه وترشح از پشت حلق
ـ خارش چشم، بینی وگلو
ـ آبریزش ازچشم
نشانه‌های آلرژی کپک در اشخاص مختلف متفاوت است و از خفیف تا شدید تغییر می‌کند. ممکن‌است شخصی در سراسر سال دارای نشانه باشد و یا نشانه‌ها فقط در بعضی مواقع سال ظاهر شوند. ممکن‌است نشانه‌های این آلرژی وقتی بروز کند که هوا نمناک است و یا زمانی که بیمار درون خانه یا بیرون از خانه و غلظت کپک بالا است بروز نماید.

آلرژی کپک و آسم:

درصورتی‌که بیمار دچار آلرژی کپک و آسم باشد، ممکن‌است در تماس با هاگ‌های قارچ، نشانه‌های آسم شعله‌ور شود. در بعضی افراد، تماس با بعضی کپک‌ها ممکن‌است سبب بروز حمله‌‌ی شدید آسم گردد.
شناسه‌ها و نشانه‌های آسم شامل است بر:
ـ سرفه
ـ خس‌خس‌کردن
ـ کوتاهی نفس
ـ سفت‌شدن قفسه‌ی‌سینه
مانند هرآلرژی دیگر، نشانه‌های آلرژی کپک با پاسخ کاملاً آشکار دستگاه ایمنی حساس شعله‌ور می‌شود. وقتی شخص در فضای مملو از ذرات ریز هوازاد هاگ نفس می‌کشد، دستگاه ایمنی این ذرات را به‌عنوان مهاجمان خارجی قلمداد‌کرده و برای مبارزه با آنها آنتی‌بادی‌های ایجاد‌کننده‌ی آلرژی به‌وجود می‌آید.
بعد‌از آنکه تماس تمام شد، بازهم آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌شوند که این مهاجم را «‌به‌خاطر‌می‌آورند» و به‌این‌ترتیب است که هر‌نوع تماس بعدی با کپک سبب می‌شود دستگاه ایمنی واکنش کند. این واکنش سبب شعله‌وری رهایی موادی مانند هیستامین می‌گردد که موجبات خارش و آبریزش از چشم، آبریزش از بینی، عطسه و سایر نشانه‌های آلرژی کپک را فراهم می‌آورد.
کپک هم در بیرون و هم در محیط درون ساختمان‌ها وجود دارد. کپک‌ دارای انواع بسیاری است، ولی فقط بعضی انواع آن سبب ایجاد آلرژی می‌شوند. داشتن آلرژی نسبت به یک نوع کپک الزاماً نشانه‌ی وجود آلرژی به انواع دیگر نیست. بعضی از شایع‌ترین کپک‌هایی که سبب ایجاد آلرژی می‌شوند عبارتند‌از: آلترناریا‌alternaria، آسپرژیلوسaspergilus، کلادوسپوریومcladosporium و پنی‌سیلیوم penicillium.

وقتی که آلرژی نباشد:

با‌وجودی‌که آلرژی کپک شایع‌ترین مشکلی است که به‌علت تماس با کپک ایجاد می‌شود ولی ممکن‌است کپک بدون بروز واکنش آلرژیک سبب بیماری شود. همچنین ممکن‌است کپک سبب بروز عفونت یا پیدایش واکنش‌های آغالنده و توکسیک گردد. عفونت‌های ناشی‌از کپک به پیدایش انواع مشکلات از نشانه‌های شبه فلو گرفته تا عفونت‌های پوستی وحتی پنومونی می‌انجامد.
‌وقتی موادی‌که در کپک وجود دارند و به ترکیبات آلی فراّر موسومند سبب آغالش غشاهای مخاطی درون بدن شوند، یک واکنش‌ آغالنده ایجاد می‌شود. نشانه‌های واکنش آغالنده irritant reaction مشابه آلرژی است و شامل است بر آغالش چشم، آبریزش‌بینی، سرفه، خشونت صدا، سردرد و آغالش پوست.
بروز واکنش توکسیک (سمی) نسبت به کپک، نتیجه‌ی‌ تماس با مقدار زیادی مواد موسوم به مایکوتوکسین mycotoxin است. مانند هر واکنش آغالنده، نشانه‌های واکنش توکسیک ممکن‌است شامل نشانه‌های شبه فلو، آغالش چشم و پوست و اختلالات تنفس باشد. بیمار ممکن‌است دچار سردرد، عصبانیت، سرگیجه، اشکال درتمرکز و خستگی شدید هم باشد.
تعدادی از عوامل ممکن‌است احتمال ایجاد آلرژی کپک را افزایش دهند یا نشانه‌های موجود آلرژی کپک را وخیم‌ترسازند، ازجمله:
داشتن سابقه خانوادگی آلرژی. درصورتی‌که آسم، آلرژی درخانواده‌یی موجود باشد، احتمال ایجاد آلرژی کپک بیشتر می‌شود.
کار در مشاغلی که با کپک تماس دارند. مشاغلی که تماس با کپک در آنها زیاد است عبارتند‌از: زراعت و دامداری، تولید لبنیات، قطع درختان جنگلی، کارهای آشپزی، آسیاها، فرشبافی‌ها، کـــاردرگــلـــخانـــه‌ها و ترمـیم وسایل خانگی.
زندگی درخانه‌یی با رطوبت زیاد. درصورتی‌که میزان رطوبت محیط درونی بیش‌از 60 درصد باشد، درمنزل، میزان تماس باکپک زیاد می‌‌شود. درصورتی‌که شرایط مناسب باشد ظاهراً کپک می‌تواند رشد کند، در زیرزمین‌ها، پشت قاب‌های روی دیوار، پشت قالب‌های صابون و سایر سطوح نمناک، روی فرش‌ها، تماس با مقدار زیاد کپک‌ خانگی، نشانه‌های آلرژی‌کپک را شعله‌ور می‌کند.
کار یا زندگی درساختمانی که درمعرض رطوبت زیاد است. مثل نشت از لوله‌ها، چکه‌کردن آب در هوای بارانی و صدمه‌ی سیل. در بعضی نقاط، تقریباً هر ساختمان به نوعی دارای رطوبت مفرط است. رطوبت امکان رشــد کپـــک را فراهم می‌آورد.

 

تعداد بازدید : 1859

ثبت نظر

ارسال