شماره ۱۱۱۰

درمان جدید برای اجبار به‌کشیدن مو

دکتر پرویز صالحی

درمان جدید برای اجبار به‌کشیدن مو

چهارشنبه 17 شهریور 1395

از بارزترین مشخصه‌های TTM) Trichotillomania)، کشیدن مکرر و اجباری مو است که منجر به ریزش اساسی موها می‌گردد‌.

DC)Decoupling) یا مداخله‌ی  درمانی فوری به روش جداسازی رسپتورهای مؤثر در کاهش نشانه‌ی کشیدن‌ مو گفته می‌شود که تأثیر آن قوی‌تر از آرام‌سازی پیش‌رونده‌ی عضله ‌(PMR:Progressive Muscle Relaxation)‌ می‌باشد.

محققان طی یک آزمایش کنترل شده‌ی تصادفی، رویکرد درمانی جدیدی را برای اجبار کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) مورد بررسی قرار‌دادند:

شرح آزمایش‌:

این یافته‌ها با استفاده‌از یک طرح آزمایشی بالینی تصادفی‌(RCT) به‌صورت قوی‌تر از‌جمله‌ مصاحبه‌های تشخیصی به‌صورت تلفنی‌، پیگیری‌6‌ماهه‌ی پست‌الکترونیک (Email) و انتخاب ۱۰۵‌بیمار بزرگسال مبتلا به TTM ارزیابی شده که به‌صورت تصادفی در ۲گروه؛ (DC(n=55 وn=5) PMR) اختصاص یافتند.

روند ارزیابی به‌مدت 4‌هفته به‌طول انجامید و شدت TTM در ۳نقطه (قبل‌از مداخله‌، بلافاصله بعد‌از مداخله و در‌طول پیگیری 6ماهه) با استفاده از مقیاس کشیدن موی (HPS) تدوین‌شده در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH-HPS) مورد‌ارزیابی قرارگرفت.

تحلیل قصد درمان و تحلیل مکمل‌ (Completer Analysis) هر‌دو انجام شدند. کاهش بسیار چشمگیر و قابـل‌مقایــسه‌ی نشانه‌ها (MGH-HPS) هم در‌گروهDC و هم در‌گروهPMR را نشان‌دادند که در‌طول ۶ماه پیگیری تداوم یافت. نتایج ارزیابی‌های ذهنی شرکت‌کنندگان در برخی زمینه‌ها (مثل رضایت بیشتر‌از‌DC نسبت به(p < 0.001, partial η2 = 0.31) PMR) حاکی از این بود که آنها به ‌DC بیشتر توجه‌‌می‌کنند.

نتایج‌:

به‌رغم ارزیابی‌های ذهنی (Subjective Appraisals) در برتری ‌DC، نشانه‌ها در‌۲‌گروه قابل‌مقایسه بودند. در‌حالی‌که نتایج نشان‌می‌دادند که حتی مداخله‌های کوتاه مثل‌DC و PMR به‌طور بالقوه‌ای به افراد مبتلا به TTM کمک‌می‌کنند، تأثیر جزئی عوامل غیر ویژه مثل پسرفت به‌سمت میانگین را نمی‌توان قطعاً رد‌کرد.

بنابراین بررسی‌های طولی (Longitudinal Studies) با کنترل‌های درمان نشده تضمین شده‌اند.

 

تعداد بازدید : 838

ثبت نظر

ارسال