شماره ۱۰۹۴

درمان اختلال در قابلیت‌های آموزشی

دکتر رضا جمالیان - عفونی

عده‌ی زیادی‌از دانشجویان به‌این‌علت به مرکز مشاوره‌ی روان‌شناسی مراجعه‌می‌کنند که از کاهش یا عدم‌امکان تمرکز خود شکایت کنند. این موضوع معمولاً در‌نتیجه‌ی عادات بدی است که آنان کسب کرده‌اند.تصحیح این عادات غلط به‌عهده‌ی روانشناس مشاور است و او از طیف گسترده‌ای از اقدامات مستقیم،غیرمستقیم و رفتاری استفاده‌ می‌کند تا به دانشجو یاد بدهد که چگونه ساعات مشخصی را به‌صورت مرتب به مطالعه‌ تخصیص‌دهد و چگونه درآن ساعات عوامل حواس‌پرت‌کن را از فضای ذهن و فکر خود بیرون‌کند. در برخی‌از موارد این مشکل اضطراب یا ترس از امتحان است که باید آن‌را در ردیف فوبیاها طبقه‌بندی کرد. درتمام این موارد، ثابت‌شده که هیپنوتیزم درمانی مؤثر است.

اریکسون در مجموعه‌ی اقدامات درخشانی که با هیپنوتیزم انجام داده، یک مورد Panic Examination یا ترس مرضی شدید یا وحشت از امتحان هم وجود دارد. اریکسون یک دانشجو را هیپنوتیزم‌کرد و در شرایط خلسه به او تلقین‌کرد که او می‌تواند در امتحان شرکت‌کند، ولی با کمترین نمره‌ی قبولی در‌این امتحان قبول می‌شود. اریکسون در مذاکره و مصاحبه با این دانشجو به‌این نتیجه‌گیری شگرف رسیده بود که یک نیاز به خود مغلوب‌کردن در‌این بیمار وجود دارد.

این تلقینات در راستای برآورده‌شدن نیاز بیمار بود، ولی با این وجود هنوز بیمار را در سطحی کمی بالاتر از اخذ نمره‌ی قبولی قرار‌می‌داد. ضمناً او به دانشجو تلقین‌کرد که وی با خواندن هر‌سؤال امتحانی، مقدار کمی اطلاعات و دانش به داخل ضمیر آگاه او می‌چکد یا وارد می‌شود. به‌این‌ترتیب پیش‌از اینکه وقت امتحان تمام شود، او به تمام پرسش‌ها جواب خواهد‌داد. ضمناً هر‌سؤالی را که می‌خواند، به نظرش می‌رسد که برای او کمی آشنا و قابل‌درک و بیان است.

تلقینات مناسب برای کمک به بیمار در افزایش قدرت تمرکز، تصحیح و تقویت عادات مربوط به مطالعه، تقویت حافظه و... در یکی‌از نشریات جانبی انجمن هیپنوتیزم بالینی آمریکا (ASCH) موجود است.

افزایش قابل‌ملاحظه‌ی قابلیت‌های آموزشی:

«دونک، کنودسون و همکاران یک پژوهش علمی و تجربی را منتشر‌کرده‌اند که بر‌پایه‌ی آن، آنها توانسته‌اند به‌صورت مشخصی سرعت خواندن یا مطالعه را با ارائه‌ی تلقینات خاصی افزایش‌دهند؛ بدون اینکه در درک، فهم و یا دریافت جامعیت مفهوم، اختلالی پیش بیاید. در‌این تلقینات روی مفاهیم و موازین زیر تأکید شده‌است:

* در زمان مطالعه، سوژه، آرامش و آسودگی خیال خود را حفظ می‌کند.

* میدان دید یا حوزه‌ی بینایی او وسعت و گسترش می‌یابد.

* او توجه‌ کمتری به اسامی افراد می‌کند و در‌عوض یک تصویر‌ذهنی درباره‌ی مفهوم آنچه که مطالعه می‌کند، کسب می‌نماید.

در گروه بزرگی که برای این منظور تحت آموزش علمی قرارداشتند، به‌صورت میانگین ۳۸/۵درصد افزایش سرعت در مطالعه حاصل‌شد».

در‌یک پژوه که هنوز نتایج آن منتشر نشده است، یکی‌از ما به یک دختر خانم ۱۹‌ساله که دانشجوی یک کالج بود، در شرایط خلسه‌ی هیپنوتیزمی تلقین‌کردیم که ۲۹‌ساله است و از یک دانشگاه بسیار معتبر، درجه‌ی دکترای خود را دریافت‌کرده است. او در‌این دانشگاه آموخته که چگونه با سرعت بیشتری مطالعه نماید.

در شرایطی که قدرت درک و فهم مطالب هم برای وی افزایش پیدا کند. در شرایطی که با دقت فراوان و به‌صورت کنترل‌شده و توسط ماشین ارزیابی چشم‌نگار از وی امتحان به‌عمل آمد، مشخص‌شد که وی ۵۰درصد  افزایش سرعت و ۱۰درصد افزایش‌درک بهتر و جامع‌تر در مطالعه را پس‌از تلقینات هیپنوتیزمی کسب کرده‌ است. در تمام دوران انجام این آزمایش، از حرکات چشمی وی عکسبرداری به‌عمل آمد.بر‌اساس این آزمایش‌ها مشخص‌شد که تلقینات هیپنوتیزمی می‌تواند به‌صورت بسیار مشخص و معنی‌داری روی رفتارهای مطالعه‌ای افراد به‌ویژه در کوتاه‌مدت اثر بگذارد.

در بررسی‌های دیگر نیز افزایش تأثیرگذاری قابل‌ملاحظه‌ی تلقینات آموزشی روی قدرت‌تمرکز، سرعت‌مطالعه، افزایش‌حافظه و درک بهتر و دقیقتر نشان‌داده شده‌است.

تعداد بازدید : 959

ثبت نظر

ارسال