شماره ۱۰۶۹

نشانگر ژنتیکی و خطر مشکلات روانی در آینده

دکتر مهدیه سوئزی - ژنتیک

در جمعیت سالمی از کودکان کم سن و سال، شواهدی دال براینکه ارتباطی بین نشانگر ژنتیکی که جذب ماده‌ی شیمیایی خاصی در مغز (انتقال‌دهنده‌ی عصبی)، سروتونین (HTTLPR-5) و الگوهای فعال‌کننده در سمت‌راست و چپ لوب فرونتال مغزی که قبلاً با افزایش استعداد ابتلا به مشکلات روانی در زندگی آتی از‌جمله افسردگی و اضطراب همراه است وجود دارد،مشاهده شد.

محققان تعداد ۷۰ ‌کودک کم سن ‌و‌سال را با کمک روش‌های پیشرفته برای ثبت نوار مغزی (EEG) در ارتباط با فعالیت‌های مغزی مورد ارزیابی قرار‌دادند و از کمک متخصصان ژنتیک بالینی در بیمارستان زنان بیرمنگام برای استخراج انواع مختلفی از اطلاعات ژنتیکی از بزاق آنها بهره جستند. در ‌نهایت کودکان با‌توجه به جزئیات اطلاعات ژنتیکی آنها طبقه‌بندی شدند تا فرضیه‌هایی در ارتباط با اینکه کودکان با کدهای ژنتیکی مختلف چگونه الگوهای مختلف فعالیت مغزی را نشان‌می‌دهند مورد آزمایش قرار‌گیرند.

همانطور‌که پیش‌بینی می‌شد، نتایج نشان‌داد که کودکان سالمی که اکنون نشانگرهای ژنتیکی که قبلاً با افزایش قابل‌توجهی از خطر ابتلا به اختلالات افسردگی و اضطراب همراه می‌باشد با خود دارند، الگوهای فعالیت مغزی را نشان‌دادند که آنها را مستعد خروج از تجارب  جدید و در‌معرض قرار‌گرفتن (Exposure) می‌نماید.

درک بهتر از نحوه‌ی تغییرات عادی در ژن‌های خاصی (که خطر ابتلا به مشکلات روانی در آینده را افزایش می‌دهد) لازم است تا بتوان عملکرد مغزی را تغییر داد. می‌توان انتظار‌داشت که این درک به‌دست‌‌آمده نه‌تنها بر نظارت و شناسایی بهتر افرادی که تا حد زیادی در‌معرض خطر این مشکلات قرار‌دارند نقش دارد، بلکه به کشف نهایی داروهای جدید و مؤثرتر برای درمان مشکلاتی که معلوم نیست شروع می‌شوند یا چه زمانی شروع می‌شوند، کمک می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 847

ثبت نظر

ارسال