شماره ۱۰۸۴

تغذیه در طول درمان سرطان

دکتر زهره مظلوم - دکترای تخصصی (PhD) علوم تغذیه استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز

از خداوند نیرو خواستم، ضعیفم آفرید که تواضع بندگی را بیاموزم. از او سلامتی خواستم که کارهای بزرگ انجام دهم، ناتوانم آفرید که کارهای بهتری انجام‌دهم. از او ثروت خواستم که سعادتمند شوم، فقرم بخشید که عاقل باشم.

از او قدرت خواستم که ستایش دیگران را به‌دست آورم، شکستم بخشید که بدانم پیوسته نیازمند اویم‌. از او  همه‌چیز خواستم که از زندگی لذت ببرم، زندگیم بخشید که از همه‌چیز لذت‌ببرم. آنچه خواستم به من نداد، آنچه بدان امید داشتم به من بخشید و دعاهای ناگفته‌ام مستجاب شدند و آنها این بودند:

روی کامپلا، بیمار مبتلا به سرطان

سرطان یکی‌از مسائل مهم در بهداشت‌عمومی نه‌تنها در کشور ما ایران بلکه در اغلب کشورهای دنیا می‌باشد. ۴۳‌درصد از مردان و ۳۹درصد از زنان در‌ طول‌عمر خود مبتلا به سرطان خواهند شد. سرطان‌های‌ریه، پستان و روده‌ی‌بزرگ سه سرطان شایع در زنان و سرطان‌های ریه، پروستات و روده‌ی‌بزرگ از سرطان‌های شایع در مردان می‌باشند.

بیش‌از۵۰‌درصد از بیماران مبتلا به سرطان از سوء‌تغذیه و کاهش‌وزن در دوره‌ی بیماری و درمان خود رنج‌می‌برند که این مشکل تأثیرات سویی از‌جمله طولانی‌شدن مدت بستری در بیمارستان، کاهش پاسخ به درمان، تشدید عوارض ناشی‌از درمان و کاهش کیفیت زندگی را در‌این بیماران به‌همراه خواهد داشت.

بی‌اشتهایی، سیری زودرس، تغییر در حس‌چشایی و بویایی، اختلالات دستگاه‌گوارش و سوءجذب از‌جمله عوارض‌جانبی شایع در روش‌های عمده‌ی درمان سرطان از‌جمله جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی هستند که به‌طور قابل‌توجهی می‌توانند منجر به کاهش مصرف مواد‌مغذی و درنهایت سوء‌تغذیه گردند.

هدف اصلی از تغذیه‌درمانی برای بیماران در طول درمان، تأمین نیاز انرژی، پروتئین و دیگر موادمغذی است. افزایش انرژی مصرفی و جلوگیری از، از‌دست‌دادن وزن می‌تواند سهم عمده‌ای در ادامه‌ی زندگی بیمار سرطانی داشته باشد. مراقبت تغذیه‌ای در‌طول دوره‌ی درمان باید به‌منظور جلوگیری‌از اتلاف و کمبود موادمغذی‌، حفظ توده‌ی ماهیچه‌ای بدن و به حداقل رساندن عوارض‌جانبی درمان مانند کمبود اشتها، تهوع، استفراغ و تغییرات چشایی باشد. به‌همین‌منظور برای کاهش اشتها، مصرف وعده‌های غذایی کوچکتر، مکرر و همزمان بدون نوشیدن مایعات توصیه می‌گردد. سعی شود از نوشیدنی‌های مغذی و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، در میان‌وعده‌های غذایی استفاده شود.از مصرف غذاهای‌چرب، موادغذایی سرشار از ادویه و از مصرف غذا در محیط‌های بسیار گرم و بسیار سرد خودداری شود. برای افرادی‌که نمی‌توانند تغذیه‌ی دهانی داشته باشند از تغذیه‌های روده‌ای و فراروده‌ای باید استفاده‌شود. استفاده‌از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین‌ها و مواد‌معدنی در‌حین درمان سرطان مورد بحث است و به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان‌می‌دهند، بیشتر متخصصان مصرف دوزهای بالاتر از مقدار توصیه‌شده‌ی مکمل‌ها را در‌طول درمان پیشنهاد نمی‌کنند.

 

تعداد بازدید : 1410

ثبت نظر

ارسال