شماره ۱۰۸۰

پرهیز‌ از مصرف خام صدف‌های خوراکی

پزشکی امروز

پرهیز‌ از مصرف خام صدف‌های خوراکی

 

صدف‌های خوراکی اویستر (Oyster) نه‌تنها نوروویروس انسانی را  منتقل می‌کنند بلکه به‌عنوان یکی‌از ذخایر اصلی این عوامل بیماری‌زا به‌حساب می‌آیند و بیش‌از 80‌درصد ژنوتیپ‌های نوروویروس انسانی، در نمونه‌های صدف‌خوراکی یا در اپیدمی بیماری‌های مرتبط با صدف تشخیص‌داده شدند.

نتایج به نقش مهم صدف‌های خوراکی در مقاومت نوروویروس در محیط‌زیست و انتقال آن به انسان اشاره دارد و لزوم نظارت‌بر نوروویروس انسانی در نمونه‌های صدف خوراکی (Oysters) را نشان‌می‌دهد‌.

محققان‌، زنجیره‌هایی از همه‌ی نوروویروس‌های مرتبط با صدف‌های خوراکی را از پایگاه داده‌های بانک ژن مرکز ملی بیوتکنولوژی و پایگاه داده‌های شیوع نورونت (Noronet Outbreak Database) که در فاصله‌ی سال‌های‌1983 تا‌2014 در‌این بانک جمع‌آوری شده بودند، مورد ارزیابی‌های ژنوتیپی و فیلوژنی قرار‌داده و تنوع ژنتیک نوروویروس و توزیع جغرافیایی آن را در طول زمان مشخص‌کردند. 

در پژوهشی قدیمی‌تر، محققان دریافتند که ۹۰درصد از زنجیره‌های نوروویروس در چین از مناطق ساحلی برآمده است و بررسی اخیر نشان‌داد که این یافته در سراسر جهان صدق می‌کند، جز در مناطق استوایی که این زنجیره‌ها در آنجا وجود ندارد. جایگاه صدف‌های خوراکی به‌عنوان ذخایر (Reservoirs) و ناقل (Vector) نوروویروس انسانی، با حضور آنان در آب‌های ساحلی که مرتباً توسط ضایعات انسانی آلوده می‌گردند، پشتیبانی می‌شود. پژوهش‌های قبلی پیشنهاد می‌کند که نورویروس‌ها می‌توانند تا چند‌هفته در بافت صدف دوام بیاورند و روش‌های پاکسازی تجارتی نمی‌تواند آنها را نابود‌کند و موجب معده درد، اسهال‌، تهوع و استفراغ می‌شوند. این بیماری به‌شدت قابل‌انتقال بوده و به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) بیش‌از ۶‌درصد از جمعیت آمریکا هر‌ساله به آن مبتلا می‌شوند که در‌حدود ۲۰‌میلیون مورد بوده و شامل ۵۶۰۰۰ تا ۷۱۰۰۰ مورد بستری در بیمارستان و حدود ۵۷۰ ‌تا‌ ۸۰۰ مورد مرگ  می‌شود و هر‌گونه تماسی با سطح آلوده می‌تواند موجب ابتلا به آن شود. محققان توصیه می‌کنند که صدف‌های خوراکی اویستر و دیگر صدف‌ها را به‌صورت کاملاً پخته مصرف نموده و از استفاده‌ی خام آن همواره بپرهیزند.

Ref: Journal of Environmental Microbiology (ASM Journal) 28 August 2015

 

 

تعداد بازدید : 1850

ثبت نظر

ارسال