شماره ۱۰۷۱

تأثیر حافظه بر انتخاب نوع ماده‌غذایی

دکتر مهران جلالی - نورولوژیست

تأثیر حافظه بر انتخاب نوع ماده‌غذایی

وقتی  بین دو ماده‌ی غذایی یک حق انتخاب دارید‌، برای نمونه یک سیب یا یک تکه کیک، چه عاملی بر تصمیم تأثیر می‌گذارد؟ میل به سالم‌بودن یا نیاز به افزایش قندخون؟ بر‌اساس بررسی صورت‌گرفته در دانشگاه بازل سوئیس‌، ممکن‌است انتخاب فرد تحت‌تأثیر حافظه وی از مواد‌غذایی خاص قرار‌داشته باشد.

برای نمونه ممکن‌است ارتباط حافظه‌ی قوی با سیب شخص را تشویق به انتخاب سیب نماید، حتی اگر کیک انتخاب جذاب‌تری باشد.همچنین بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که تأثیر خاطرات در انتخاب موادغذایی، از افزایش ارتباط بین دو منطقه‌ی مغزی هیپوکامپ و  کورتکس پره فرونتال- شکمی میانی (Ventromedial-prefrontal cortex) ناشی می‌شود. نتیجه‌ی این پژوهش در مجله‌ی Neuron به چاپ رسیده‌است.

به‌گفته‌ی محققان اغلب تصمیم‌گیری‌های روزمره‌ی انسان (مانند « برای شام کجا باید بروم؟») با اطلاعات بازیابی‌شده از خاطرات وی هدایت می‌شوند. با‌ این‌حال فرایندهای عصبی که توسط آنها اعمالی مانند تصمیم‌گیری انجام می‌شوند، هنوز نامشخص مانده بود. ازاین‌رو برای پی‌بردن و درک این موضوع تعدادی داوطلب جوان را تحت ارزیابی قرار‌داده و به آنها انواع تنقلات از‌جمله شکلات‌، چیپس و چوب‌شور را روی صفحه نمایش یک رایانه نشان‌دادند و به هر‌یک از انواع تنقلات، مکانی خاص روی صفحه‌ی نمایش اختصاص داده شد و از شرکت‌کنندگان خواسته‌شد تا هر‌یک از تنقلات را به‌ترتیب اولویت رتبه‌بندی کنند.

در مرحله‌ی بعد، شرکت‌کنندگان تحت تصویربرداری MRI کارکردی ‌(fMRI) قرارگرفتند که در‌حین تصویربرداری از آنها بارها و بارها خواسته‌شد تا بین دو‌نوع میان‌وعده، یکی را انتخاب کنند. به‌هر‌حال برای ۳۰ تَن از شرکت‌کنندگان تنها محل میان‌وعده نشان‌داده شد، به‌این‌معنی که آنها باید مکان مربوط به هر‌ میان‌وعده را به یاد می‌آوردند. برای 30 تَن دیگر از شرکت‌کنندگان، تنقلات به‌طور مستقیم روی صفحه نمایش نشان‌داده شد.

شرکت‌کنندگان، تنقلاتی را که بیشتر به یاد داشتند، با احتمال بیشتری انتخاب کردند:

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان تنقلاتی را که مکان آنها را بهتر به یاد می‌آوردند، انتخاب کردند حتی اگر قبلاً آنها را در اولویت پایین قرار‌داده بودند.انتخاب ماده‌ی‌غذایی در‌مورد ۳۰تَن شرکت‌کننده‌ای که تنقلات به‌طور مستقیم در‌حین انجام fMRI روی صفحه نمایش برای آنها نشان داده شده‌است، با رتبه‌بندی اولویت‌های قبلی خودشان در ارتباط بود.بر‌اساس نتایج ‌fMRI، گروه قادر به ارزیابی فعالیت مغز شرکت‌کنندگان در‌حین انتخاب غذا مبتنی‌بر حافظه بود. این امر آنها را قادر به ایجاد یک مدل ریاضی ‌(mathematical model)نمود که نشانگر چگونگی تأثیر خاطرات در فرایند تصمیم‌گیری بود.

با بررسی این نتایج، محققان افزایشی در ارتباط بین هیپوکامپ (منطقه‌ای از مغز که در حافظه درگیر است) کورتکس پره‌فرو‌نتال- شکمی میانی مغز(منطقه تصمیم‌گیری مغز) به‌هنگام انتخاب  غذا در شرکت‌کنندگان را شناسایی کردند. اسکن‌fMRI و مدل‌سازی ریاضی نیز می‌توانند درک دقیقی از چگونگی تعامل این هیپوکامپ و کورتکس پیش جلویی- شکمی‌میانی مغز با‌یکدیگر درطول تصمیم‌گیری فراهم نمایند. برطبق نتیجه‌ی پژوهش منتشر شده در سال  ۲۰۱۳ در مجله‌ی آکــادمی تغذیه و رژیم غـذایی آمـریکا
(J.of the Academy of Nutrition & Dietatfs)نوع غذایی که مردم در اطراف  ما در حال خوردن هستند(در رستوران) بر انتخاب ما از غذایی که می‌خواهیم سفارش دهیم تأثیر می‌گذارد.

 

تعداد بازدید : 1153

ثبت نظر

ارسال