شماره ۱۰۵۱

ریکی و سلامت بیماران سرطانی

دکتر فاطمه آذرکیا - بیهوشی- طب سوزنی

محققان‌در یک بررسی جدید نشان دادند که دست‌کم نیمی‌از مردم در طول عمر خود دچارسرطان خواهند شد و در یک پروژه‌ی تحقیقاتی که در دانشگاه هادرزفیلد انجام گردید ادعا می‌شود که درمان تکمیلی موسوم به ریکی(Reiki) ممکن‌است سطح اضطراب، افسردگی و خستگی بیماران سرطانی را کاهش داده و از این طریق کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. این یافته‌ها در یک کنفرانس بزرگ ارائه خواهد شد و امکان دارد تحقیقاتی درسطح گسترده‌تر نیز صورت‌گیرد.

نام پروژه ‌«بررسی اکتشافی تجربه ریکی در زنان سرطانی» بود و دکتر سرینا مک‌کلوسکی و پروفسور ماریلین کرشبام به اتفاق دکتر ماکسین استید، آن را انجام دادند. دکترمک‌کلوسکی به ریکی می‌پردازد، که تکنیکی ژاپنی است و گفته می‌شود در آن دستان یک شفادهنده، انرژی‌مثبت آزاد می‌کند. در باره‌ی ریکی بحث و جدل علمی در جریان است، اما محققان دانشگاه هادرزفیلد صرفاً به دنبال قابلیت این تکنیک در بهبود بخشیدن به وضعیت بهداشت ‌روانی بیماران سرطانی بودند.

این محققان به این نتیجه رسیدند‌که «ممکن‌است ریکی ابزاری مفید در مدیریت بر خود (Self-management) در مسائل مربوط به کیفیت زندگی زنان سرطانی باشد». به اعتقاد این گروه تحقیقاتی، می‌توان ریکی را به‌فهرست درمان‌های تکمیلی که از‌طریق نظام بهداشت و درمان ‌ملی (National Health System(NHS در دسترس قرارمی‌گیرد اضافه نمود.

طبق نظر دکتر مک‌کلوسکی «نظام بهداشت و درمان ملی، اینک طب‌سوزنی و تکنیک‌های دیگری‌که‌ ‌زمانی کاملاً نامعمول به حساب می‌آمدند را تجویز می‌کند. بنابراین به این فکر افتادیم که لازم است تحقیقات بیشتری درباره‌ی ریکی انجام گردد. ادعا نداریم که می‌توانیم تأثیر آن را به‌طور علمی ثابت کنیم، اما تحقیقات ما شواهد بیشتری را مربوط به سودمندی این تکنیک در بهبود کیفیت‌زندگی زنان بیمار سرطانی ارائه داده است».

این محققان به‌مدت یک‌سال با ۱۰ خانم که در دو بیمارستان محلی، بیماران فاز نهایی (Hospice) (نوعی مراقبت و فلسفه‌ی مراقبت است که بر تسکین درد و نشانه‌های بیماران دچار بیماری‌های مزمن، بیماران دم مرگ، یا بیماران بسیار بدحال متمرکز است و به برآوردن نیاز‌های عاطفی و معنوی آنها می‌پردازد) تحت درمان ریکی بودند، مصاحبه‌ی مفصلی انجام دادند و دریافتند که این درمان فوایدی مانند رهاسازی فشارهیجانی «خارج‌کردن فکر سرطان از ذهن» و ایجاد احساس صلح و آرامش درونی  دارد.
و طبق‌نظر دکتر استید امکان دارد این فواید تا دو هفته باقی‌بمانند. «این درمان واقعاً راهی برای فرار از وضعیتی بود که دچارش بودند. آنها اغلب تحت درمان‌های متعددی بودند و درمان ریکی استراحتی برایشان بود و به‌نظر می‌آمد به آنها کمک می‌کند ‌تا از عهده‌ی مقابله با وضعیتی که دچارش بودند، برآیند. ریکی آنها را از فضای تیره و تار زندگی‌شان خارج می‌کرد».

دکتر مک‌کلوسکی اظهار‌می‌دارد: «روش‌های مؤثر‌تر تشخیص و درمان باعث شده است که بیماران سرطانی بیشتر عمرکنند و اینک سرطان اغلب یک بیماری درازمدت به حساب می‌آید. بیماران به‌اندازه‌ی سابق به بیمارستان نرفته، یا به مشاوران مراجعه نمی‌کنند. بنابراین اغلب به روش‌هایی که در‌خارج از درمان پزشکی معمول هستند رومی‌‌‌آورند تا به آنها کمک کند با اثرات زندگی‌کردن با این بیماری (مانند افسردگی، اضطراب، خستگی و درد) مقابله‌کنند».

علاوه‌بر دکتر استید که در بیمارستان بیماران فاز نهایی Alexandra House Health Spa درهادرزفیلد به درمان بیماران با ریکی می‌پردازد، محققان همکار او نیــز این درمان را تجربه‌کرده‌اند و فوایــد آن را گــزارش کرده‌اند. گرچه این گزارش‌ها‌ هنوز مبنایی علمی ندارند.

دکتر‌مک‌کلوسکی گفت: «‌می‌دانیم ازشواهد‌تجربی درباره‌ی‌روایی و قابل‌قبول بودن ریکی انتقادشده است و بنابراین مروری علمی در نوشته‌های موجود درباره‌ی این موضوع انجام دادیم و یافته‌های این مرور را چاپ خواهیم نمود». در ادامه، دکتر استید گفت: «دقیقاً نمی‌دانیم چگونه و چرا پرندگان هرساله به این‌طرف و آن طرف دنیا مهاجرت می‌کنند و باز به مکان قبلی برمی‌گردند. اما ممکن‌است یک روز به‌دلیل آن پی‌ببریم و این امر درباره‌ی ریکی هم‌مصداق پیدا می‌نماید».

منابع در دفتر هفته‌نامه می‌باشد.


تعداد بازدید : 1932

ثبت نظر

ارسال