شماره ۱۰۵۰

طب‌سوزنی پیشرفته و استاندارد

دکتر منصور ایزدی - طب سوزنی

طب‌سوزنی پیشرفته و استاندارد

ارزش و قدمت شش هزارساله‌ی طب‌سوزنی‌چین، در‌خصوص درمان صدها بیماری، در چند دهه‌ی اخیر مورد‌توجه جهانیان قرار‌گرفته است. این توجه، به‌علت سالم و بی‌عارضه بودن و گستردگی طیف درمانی طب‌سوزنی است. شایان یادآوری است که از سی سال پیش تاکنون، طب‌سوزنی رسماً مورد تأییدسازمان بهداشت‌جهانی (W.H.O‌) واقع شده‌است.

این تأییدیه‌ی رسمی، بیانگر ماهیت علمی و سالم‌بودن این طب است که امروزه در‌جهان طرفداران زیادی پیدا‌ کرده. به‌گونه‌ای که درکشورهای اروپایی، آمریکایی و مشرق‌زمین، مراکز بزرگ تحقیقاتی، بیمارستانی و آموزشی ایجاد شده است.

شایان توجه است که سازمان بهداشت جهانی، به‌منظور معرفی این طب غنی،خود رسماً اقدام به‌برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای زیادی کرده وتوجه مردم‌جهان را به درمان‌های خیره‌کننده‌ی آن و بازگشت به‌طبیعت سالم‌انسان جلب نموده است.

جذابیت طب‌‌سوزنی به این دلیل است که در تمام سیستم‌ها و مکانیسم‌های طبیعی و فیزیولوژیک بدن‌انسان؛ ترمیم و تعدیل‌کردن، فعال‌نمودن مکانیسم‌ها و ترشحات‌داخلی، برطرف‌کردن پاتوژن‌ها، رفع اختلالات روان‌تنی، افزایش قوای جسمی، ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
با‌ اطمینان می‌توان گفت که طب‌سوزنی از نظر‌وقت، ‌کمترین زمان و‌ از‌نظر‌‌هزینه، ‌مناسب‌ترین مقدار‌ را دربردارد. برای نمونه  میگرن، کمردرد، زانو درد، آرتروز و بسیاری دیگر طی چند دوره‌ی کوتاه درمان می‌شوند.

نکته‌ای شنیدنی:

در تاریخ چین باستان آمده است که فردی به‌علت دندان درد به خود می‌پیچید و چون دست خود را می‌فشارد، لحظاتی بعد متوجه تسکین آن درد می‌شود. از آن پس برایش عادت می‌شود که به‌محض بروز این درد، بین انگشت اول و دوم دست خود را بفشارد، به‌این‌ترتیب این‌روش بین مردم رایج شد و انگیزه‌ای برای یافتن نقاط درمانی بیشتری به‌وجود آمد وطب‌سوزنی طی هزاران سال توسط پزشکان چینی تکامل یافت.

کانال‌ها و نقاط روی بدن انسان:

روی بدن انسان بیست کانال یا مریدین وجود‌دارد که از درون به برون، بالا به پایین و بالعکس نقش ارتباط‌دهی بین‌احشاء، اندام‌ها و بافت‌های بدن انسان را به‌عهده دارند. ‌روی این کانال‌ها، تاکنون نقاطی فراتر از هزار‌ عدد شناخته‌شده که مسئول برقراری انرژی، ترشحات و تمام عملکردهای طبیعی بدن می‌باشند و ازطرفی چنانچه عوامل بیماری‌زا از درون یا برون به بدن حمله کنند، آنها را خنثی و برطرف می‌سازند. این نقاط مطابق با تحقیقات غربی‌ها دارای پتانسیل و هدایت الکتریکی قوی‌تری هستند و به خوبی تحریکات را به مغز، اندام و احشاء هدایت می‌کنند.

اساس طب‌سوزنی چین، برانرژی یا چی‌(qi) استوار است. همه‌ی جهان ازجمله بدن انسان از چی تشکیل شده و به دو‌صورت مرئی (جسمی) و نامرئی (روحی) وجود دارد.  این دو‌صورت به‌هم قابل‌تبدیل‌اند. همچنین تمام اجزای بدن انسان دارای دو جنبه یین و یانگ می باشد.  یین ویانگ در یک قالب و مکمل یکدیگرند و همزمان متضاد یکدیگر. هرگاه به‌حالت تعادل وجود داشته باشند، سلامت انسان تضمین می‌شود. ولی اگر یکی بر دیگری غالب گردد، بیماری ایجاد می‌شود. پس ایجاد تعادل بین یین ‌و یانگ توسط طب سوزنی، سلامت و آرامش و عمر طـولانی انسان را در‌بردارد.

بدن انسان دارای پنج عنصر است: چوب (درخت)، آتش، زمین، فلز، آب و بین این پنج عنصر هم باید تعادل برقرار باشد. احشای اصلی بدن شامل کبد ، قلب، طحال، ریه و کلیه  به پنج عنصر فوق نسبت داده می‌شوند.  

درمان‌های طب‌سوزنی:

بر‌اساس درمان‌کل‌بدن و کل‌نگر است.یعنی معتقد است عوامل متعددی همزمان می‌توانند در ایجاد بیماری نقش داشته باشند.  از این رو طب‌سوزنی به تنظیم و تعادل کل بدن اهمیت می‌دهد نه به یک موضع خاص. به همین سبب است که درمان‌های طب‌سوزنی دارای فواید جانبی بسیار است.
از زمان‌های قدیم در بین مردم چین رسم بوده که قبل از بیمار شدن و در‌حالی‌که انسان سالم است، بطور دوره‌ای، به تنظیم و تعادل بدن و پیشگیری از بیماری با طب سوزنی بپردازند. پزشکان چینی همیشه این طرز تفکر را بهترین روش برای سلامتی و طول عمر می‌دانند.

مثال‌درمانی:

وجود لک، کک‌مک، چین‌وچروک و اشکالات صورت، نشانگر ضعف در یک یا چند ارگان یا چند مسیر ‌حرکت انرژی در بدن است. طب‌سوزنی با فعال‌نمودن و تنظیم‌کردن انرژی در مسیر کانال‌ها و ارگان‌ها، به برطرف‌کردن لک‌ها، چین‌و‌چروک‌ها و دیگر اشکالات صورت پرداخته و آنها را به‌طور طبیعی درمان می‌کند.

جالب است بدانید، برخی مردم از آمپول، ذهنیت خوبی ندارند ولی وقتی به درمان طب‌سوزنی می‌پردازند، کاملاً تغییر عقیده داده و به آن اعتقاد پیدا می‌کنند.

سوزن‌های خیلی ریز و باریک طب‌سوزنی بس معجزه‌آمیزند، بگونه‌ای که می‌توانند بی‌اختیاری خانم 84‌ ساله‌ای را در چهار جلسه کاملاً درمان‌کرده و آلزایمر ایشان را طی دو دوره درمان‌، تا حد زیادی بهبود بخشند. از‌جمله می‌توانند میگرن، انواع زانودرد، کمردرد، سیاتیک و آرتروزها ازجمله آرتروز‌گردن، افسردگی، فراموشی و ضعف‌حافظه و غیره را به‌خوبی درمان‌کنند.

مزایای طب‌سوزنی:

۱ـ ارزان و به‌صرفه‌بودن.

۲ـ کوتاه‌بودن دوره درمان.

۳ـ ساده و به‌دور از پیچیدگی‌های ماشینی بودن.

۴ـ اثبات تاثیرات شگرف آن توسط سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) و مراکز تحقیقاتی جهان.  

۵ـ اگر توسط فرد متخصص انجام شود عارضه‌ی ندارد و در عین حال دارای فواید جانبی بسیار است.

۶ـ اگر به صورت درمان ترکیبی و توسط پزشک متخصص انجام‌شود، تا صددرصد درمان موفق خواهد بود.

درمان‌های طب‌سوزنی در مراکز طب‌سوزنی عبارتند‌از‌:

• چاقی‌کلی و موضعی.

• بیماری‌های پوست : ست‌کامل زیبایی و روشنی‌صورت (تیرگی، کک‌مک، چین و چروک و دیگر اشکالات صورت)، جوش‌صورت، بوی‌زیر‌بغل، سردی و بی‌حسی دست‌و‌پا و بدن، گرمی بدن، زیاد عرق‌کردن، پسوریازیس، پای‌ ناآرام.

• روان‌تنی‌: میگرن و انواع سردردها، افسردگی، اضطراب و نگرانی، ترس و وحشت و دلهره، پریشانی، عصبانیت، بی‌خوابی، فراموشی و ضعف‌حافظه (تقویت‌حافظه)، آلزایمر، انواع سرگیجه (ناشی‌از گوش‌میانی، ماشین و...).

• اسکلتی ـ عضلانی‌: آرتروز و ساییدگی‌زانو، پارگی‌مِنیسک و رباط زانو، آب آوردگی و ورم زانو و مفاصل، روماتیسم مفصلی، آرتریت روماتویید، انواع کمردرد از‌جمله سیاتیک و دیسک‌کمر،  تاندونیت، درد‌کتف، درد‌ آرنج، درد مچ، خار‌‌زانو، خارپاشنه، آشیلیت، گرفتگی و خشکی و درد عضلانی‌، آرتروز گردن، از کارافتادگی عصبی و عضلانی، آسیب‌های ورزشی، کیست مچ دست، خستگی مزمن.

• قلب‌: ضعف عضله‌ی قلب، ضربان زیاد قلب (تاکیکاردی)، ضربان کم (برادیکاردی)، تأخیر نبض، آریتمی قلب، بیماری کرونری قلب، طپش قلب (پالپیتاسیون).

•گوارش: یبوست، اسهال، زیادی اسید‌معده، درد معده و روده، تهوع، تهوع شیمی‌درمانی، بی‌اشتهایی، سکسکه‌، احساس لقمه در‌گلو.

• زنان و زایمان: اختلالات قاعدگی، درد قاعدگی، کیست و کم‌کاری تخمدان، نشانه‌های یائسگی شامل گُرگرفتگی، عصبانیت و...، تهوع بارداری، چرخش جنین، نازایی.

• مردان: ضعف و کمبود اسپرم، عقیمی، نداشتن تمایل‌جنسی، ناتوانی جنسی.

• تنفسی‌: آسم، سرفه، التهاب آلرژیک بینی، کمبود یا نداشتن حس بویایی.

• داخلی‌: فشارخون بالا یا پایین، کم‌خونی، ترک سیگار و اعتیاد، گرفتگی صدا، درد ناشی‌از بدخیمی‌ها.

• چشم : شب‌کوری، درد و التهاب چشم و...                                            

و بیماری‌های بسیار دیگر...

 

تعداد بازدید : 1952

ثبت نظر

ارسال