شماره ۱۰۹۹

تازه‌های چشم‌پزشکی در گلوکوم

دکتر رضا لاجوردی - چشم

تازه‌های چشم‌پزشکی در گلوکوم

بیماران همواره همکاری بیشتری در‌مورد مصرف یک قلــم دارو و بــا دفعات کمتر دارند. بنابراین داروهایی که حاوی ۲ترکیب دارویی هستنــد، بیشــتر مورد ‌توجه است برای نمونه Dorzolamid+Timolol) Cosopt)، Brimonidin+ Timolol) Combigan)و Brimonidin+ Brinzolamid) Simbrinza) بیماران به Brimonidin‌۲۰درصد عدم‌تحمل نشان‌می‌دهند؛ بنزالکونیوم که به‌عنوان نگهدارنده در داروها وجود دارد نیز ممکن‌است حساسیت ایجاد نماید.

Cosopt PF پرزرواتیو ندارد. Latanoprost or Xalantan) Ziopan) نیز بدون پرزرواتیو است و بهتر تحمل می‌شود و Uveal Scleral Outflow را زیاد می‌کند.

 Latanoprost+ RHO-Kinase) RHO KLATAN)  که ‌Inhibitor Rhopressa است، داروی جدیدی می‌باشد که وارد بازار شده و روی Trabecular Outflow اثر می‌کند.

تاکتیک جدید الکتروکوتر‌ Trabectome که Ablation ترابکولا ایجاد‌می‌کند، شبیه Goniotomy برای گلوکوم کونژنیتال، از‌طریق پاراسنتز می‌توان وارد‌شـده و با Ahmed Valve وBaerveldt Implant  قابل‌مقایسه است و عوارض کمتری دارد؛ در‌هر ‌۳تکنیک بیش‌از یک قلم دارو برای تکمیل‌کردن نتیجه‌ی درمانی لازم نیست.

Complex Glaucoma مثل تروماتیک (Angle Recession) نئوواسکولارـ انفلاماتوار و متعاقب جراحی پل‌خلفی (Trabectom (Posterior Segment فشار‌۴۰ آنها را به ۲۵ پائین می‌آورد , همراه با ۲‌یا‌۳ قلم دارو می‌توان درمان را ادامه‌داد. در‌مورد Uveitis گلوکوما، درمان مناسب‌، سیکلو‌فوتوکو آگولاسیون می‌باشد.

بعضی گلوکوم‌ها با کنترل کافی فشار، باز‌هم پیشرفت می‌کنند. لذا برای حفاظت از عصب اُپتیک، فاکتورهای دیگری در‌کار است و اقدامات دیگری ضروری می‌باشد.
(Tumor Necrosis Factor‌(TNF یک سایتوکاین‌(Cytokine) و نوروانفلاماتوری است.

تزریق این ماده به موش، گلوکوم ایجاد‌می‌کند (وقتی‌که با Receptor خودش برخورد‌کند) و سلول‌های گانگلیونی را می‌کشد، لذا Inhibitor این ماده در درمان گلوکوم مورد‌توجه قرار‌گرفته است.

Bupropion که برای دپرسیون و ترک ‌اعتیاد سیگار و Affection Disorder فصلی و اختلال عدم‌توجه (Attention Deficit) مصرف‌می‌شود و یک Reuptake Inhibitor نُوراِپی‌نفرین و دوپامین است و به‌طور‌ثانوی ‌(TNF)، آلفا را پائین‌می‌آورد و شواهدی هست که در درمان پسوریازیس و درماتیت آتوپیک و بیماری ‌Crohn’s که همه‌ی آنها TNF Mediatied (Tumornecrosis Factor Inhbotor)  هستند نیز مؤثر است.

در ۶۴۰ هزار بیمار که Bupropion مصرف‌کرده بودند ۱/۸درصد دچار گلوکوم گشته و در آنها که مصرف ننمودند، ۲/۴درصد از آنها دچار نشده بودند. هر‌چه مدت بیشتری دارو مصرف‌کرده بودند، خطر بیماری کمتر بود. برای آنهایی که ۴سال مصرف کرده بودند ۲۹درصد خطر کمتر بود‌.

داروهای ضد‌افسردگی دیگر مثـل تری‌سیـکلیـک‌ها(TCA)و (Selective Serotonie Reuptake Inhbotor (‌SSRI چنین اثری نداشتند.

Losartan (که رسپتور آنژیوتنسین‌۲‌ آنتا‌گونیست می‌باشد) در درمان فشار‌خون مصرف می‌شود و در درمان سندرم مارفان (که به‌علت کمبودMicrofibril ایجاد می‌شود) نیز مؤثر است.

شواهدی وجود دارد که گلوکوم نیز ممکن‌است در‌اثر کمبود Microfibril بوده باشد و احتمالاً Losartan در گلوکوم نیز مؤثر است.

این دارو‌، فشار داخل چشم را پایین‌می‌آورد و همچنین اثر حمایتی روی سلول‌های گانگلیونی دارد و لذا از دو‌طریق اثر می‌کند و احتمالاً در‌آینده، درمان سیستمیک به‌جای درمان موضعی ممکن‌است مورد‌توجه قرار‌‌ گیرد. Metformin که در درمان دیابت نوع۲ مصرف می‌شود (در آنها که به ‌مدت 2‌سال مصرف‌ نمودند، 2۵ درصد کمتر دچار گلوکوم شده بودند)، ارتباط با کنترل گلیسمیک‌ دارد و با مقدار دارو نیز ارتباط داشته است.

گلوکوم و ژنتیک:

Glaucoma Gene که در کروموزم، در محلی به‌نام‌ GLCIA نامگذاری شده‌است، اولین بار درسال۱۹۹۷ آن‌را میوسیلین (Myocilin:MYOC) نامیدند و هنوز شایعترین ژنی می‌باشد که در بیماران گلوکومی تشخیص‌داده شده‌است.

باید برای هر بیمار، در جستجوی علت به‌وجود آورنده‌ی گلوکوم آن بود و نه فقط فکر پائین‌آوردن فشار چشم. RHO- Kinase Inhibitor نوع جدید آن‌(AR13324) که Norepinephrine Transporter دارد، ترشح زلالیه را نیز کم می‌کند.

Latano Prosrten Bonud  علاوه‌بر لاتانوپراست، Nitric Oxide Donating Side Chain نیز  دارد که اثر یکدیگر را بیشتر می‌کنند.

Lpng Acting Therapy Prostagalndin Analogue جدید که قابل‌ تزریق‌کردن است و به‌مدت ۳تا‌۴ ‌ماه  زیر ملحتمه تزریق می‌شود، می‌توان آن را هر‌3‌ماه یک‌بار و در Punctum مجرای اشک قرار‌داد؛ مثل Ponctum Plug. همین‌طور می‌توان به‌صورت Cintact Lens روی چشم قرار‌داد.

داروی دیگر Lipolat که Liposomal delivery of latanoprost است، به‌صورت Nanoparticles به‌مدت ۳ماه فشار را ۰‌تا‌۱۰ ‌میلی‌متر جیوه پائین می‌آورد و زیر‌ملحتمه تزریق‌می‌شود.

تعداد بازدید : 2103

ثبت نظر

ارسال