شماره ۱۰۷۴

شکافته‌شدن فلپ قرنیه پس‌از تروما

پزشکی امروز

یک مرد ۲۹‌ساله با تاری دید، نورگریزی و درد پس‌از ترومای چشم چپش که توسط برخورد یک پیچ‌گوشتی ایجاد‌شده بود معرفی‌شد. او سابقه‌ی نزدیک‌بینی متوسط (قدرت بینایی ۲۰/۲۵) داشت و ۱۰‌سال پیش تحت عمل‌جراحی لیزیک دوطرفه (bilateral laser-assisted in situ keratomileusis)، بدون هیچ عارضه‌ی خاصی قرار‌گرفته بود.

در بررسی‌های انجام‌شده او یک فلپ قرنیه‌ی تروماتیک که ۱۸۰درجه جابه‌جا شده بود، به‌همراه یک اشک معکوس‌شده در قرنیه‌ی گیجگاهی (تصویر‌A، رنگ‌آمیزی فلورسئین) داشت. پس‌از بازگرداندن فلپ، یک عدسی تماسی یک‌بارمصرف به‌عنوان پانسمان بهداشتی روی قرنیه قرار‌داده شد. آنتی‌بیوتیک‌ها و گلوکوکورتیکوئدهای موضعی به کار برده شدند. یک ماه پس‌از جراحی قدرت بینایی سابقش بازگشت و فلپ جابجا شده، یک رشد درون اپیتلیالی (epithelial ingrowth) (تصویرB، پیکان‌ها) را نشان‌داد که نیاز به حذف و برداشتن نداشت.

Lasik یک عمل‌جراحی رایج ترمیم عیوب انکسار است. جابه‌جاشدگی‌های فلپ، پس‌از عمل‌جراحی تقریباً در ۱درصد از بیماران و معمولاً در ۲۴ساعت اول پس‌از جراحی اتفاق می‌افتد. شکافته شدن (dehiscence) بعدی فلپ براثر تروما، یک عارضه‌ی نادر است و این موضوع را  مطرح می‌نماید که تا سال‌ها پس‌از عمل، سطح مشترک میان فلپ و بستر استرومایی، ناحیه‌ی بالقوه ضعیفی (Potential zone of weakness) باقی می‌ماند.

N Eng J Med 368; 1 Januany 3,2015

تعداد بازدید : 2060

ثبت نظر

ارسال