شماره ۱۰۷۳

جراحی پلاستیک و افزایش شاکیان

دکتر کاظم معتبر - جراح

افزایش روزافزون جراحی‌های پلاستیک در تمام زمینه‌ها از برداشتن یک خال کوچک‌ و لک و پیس تا جراحی‌های پلک و صورت و گردن و سینه‌هاـ از خارج کردن چربی‌های زاید تا  اعمال ترمیمی اندام‌ها و سوختگی‌ها‌ـ از سویی و از‌سوی‌دیگر هجوم مشتاقان زیباترشدن از مرد و زن، پیر و جوان  موجب گردیده تا میزان شکایت در مراجع قانونی فزونی یابد.

بسیاری‌ از عزیزان آگاهند که راقم این سطور جراح پلاستیک نیست ولی با حضور سالیان متمادی در بسیاری از جلسات شکایات پزشکی ناشی از جراحی‌های ترمیمی، به‌خود این اجازه را می‌دهد که در این موارد اظهارنظر کند.

در یک نگاه کلی عوامل زیر از علل شکایات است:

۱) عدم انجام مشاوره‌ با متخصصین روانشناس که در بسیاری‌از موارد لازم بوده‌است.

۲) عدم رضایت مکتوب والدین جوانان و همسران.

۳) دخالت جراحان غیرمتخصص در امر جراحی ترمیمی ـ نظیر جراح عمومی که عمل بینی انجام می‌داده و...

۴) و بدتر از آن دخالت پزشکان غیرجراح در امر جراحی پلاستیک؛

قابل‌ذکر‌است که در دومورد اخیر جذابیت مسائل اقتصادی جراحی‌های پلاستیک، خیلی‌ها را وسوسه می‌کند!؟

۵) دخالت لیزر به ویژه در دستان غیرکارآزموده.

۶) ایراد بستگان و دوستان درباره‌ی نتیجه‌ی جراحی، حداقل با این‌جمله:‌«خیلی هم خوب‌نشدی».

بنابراین از سروران متخصص جراحی پلاستیک خواهش می‌کنم تا ضمن گفتگوی مفصّل با داوطلبان جراحی‌های ترمیمی و آگاهی به روحیه‌ی آنها، در‌هر‌مورد که لازم باشد از مشاوره‌ی روانپزشکی بهره‌مند‌گردند و نظر مکتوب آنها را دریافت‌نمایند و در‌مورد خانم‌های شوهردار رضایت همسر به‌صورت کتبی گرفته‌شده و همه‌ی این ‌نوشته‌ها به‌همراه تصاویر محل عمل، قبل‌از جراحی در پرونده‌ی بیمار محفوظ بماند که در‌صورت وقوع شکایت، مورد استفاده‌ی کارشناسان نظام‌پزشکی و پزشکی‌قانونی قرار ‌گیرد تا بهتر بتوانند قضاوت کنند.

اجازه فرمائید برای تغییر ذائقه یک خاطره نقل کنم: خانم یکی از بستگان با وجود اینکه در حد خودش زیبا بود، اصرار داشت بعضی اعمال جراحی ترمیمی را انجام دهد ولی شوهرش مخالف بود. اما با اصرار مکرر و پادرمیانی دوستان بالاخره رضایت داد. او هم با چند جراح پلاستیک مشورت کرد و یکی از آنها را که قول بیشتری در مورد زیباتر شدن داده بود انتخاب کرد.

صبح روزی که عازم بیمارستان بود، شوهرش یک پاکت سربسته به او داد و گفت این نامه را به جراح پلاستیک بده و بگو قبل از عمل آن را باز کند. خانم نیز چنین‌کرد  و قبل‌از‌رفتن به اطاق عمل آن را به‌دست جراح داد و جراح آن را  باز کرد و با صدای بلند چنین خواند:

همسر نازنینم

وصف زیبائی تو هر چه کنم با اغراق

                      باز حسنت قدمی بیشتر از اغراق است

... و چنین شد که او در آخرین لحظه از عمل منصرف شد...

تعداد بازدید : 1642

ثبت نظر

ارسال