شماره ۱۰۶۰

درمان مسمومیت حاد سالیسیلات

دکتر پیمان حاتمی - طب اورژانس

همودیالیز یکی‌از بهترین درمان‌های موجود برای مسمومیت شدید سالیسیلات است. سالیسیلات عنصر فعالی در آسپیرین و صدها داروی بافروش بدون نسخه است و طبق گزارش مراکز کنترل مسمومیت آمریکا (USPCC) منجر به‌حدود ۲۰/۰۰۰ مسمومیت تصادفی یا عمدی و نزدیک به ۳۰ مرگ‌و‌میر در سال شده است.

پژوهشگران سم‌شناسی دانشکده‌ی‌پزشکی دانشگاه نیویورک، درمان خارج از بدن (Extracorporeal) مانند دیالیز را به‌عنوان درمانی برای مسمومیت شدید سالیسیلات توصیه می‌کنند. مسمومیت سالیسیلات که یک شرایط اورژانس پزشکی محسوب می‌شود، به‌راحتی دست‌کم گرفته‌شده و این امر باعث آسیب جدی و حتی مرگ بیمارمی‌گردد. از این‌رو  نیاز به درمان سریع و تهاجمی با دیالیز دارد.

همودیالیز برای تغییر در وضعیت ذهنی، هیپوکسمی به‌تازگی شروع شده، شکست درمان حمایتی و غلظت سالیسیلات بسیار بالا بدون در‌نظر گرفتن وضعیت بالینی بیمار توصیه می‌شود. برخلاف بیماران مبتلا به مسمومیت مزمن سالیسیلات،  بیماران مبتلا به مسمومیت حاد سالیسیلات اغلب در مدت کوتاهی پس‌از مصرف بیش‌از‌حد، نسبتاً خوب به‌نظر می‌رسند در‌حالی‌که غلظت سالیسیلات بالایی را  در خون خود دارند.

درمان خارج از بدن، تنها درمانی است که به‌صورت مؤثر و سریع بار گردش خونی سالیسیلات را کم‌کرده و انتقال سالیسیلات به مغز را کاهش می‌دهد.

تعداد بازدید : 1319

ثبت نظر

ارسال