شماره ۱۰۳۵

تریکومایکوز زیربغل

دکتر فرخ سیف بهزاد

تریکومایکوز زیربغل

یک مرد 40‌ساله با بوی زیربغل مراجعه‌کرد و می‌گفت 4‌سال است دچار بوی بد زیر‌بغل است. این حالت در تابستان بدتر می‌شد و به لباسش رنگ می‌داد. سابقه‌ی طبی‌اش فقط ازنظر چاقی قابل‌توجه بود. درمعاینه، مواد خامه‌یی زردرنگ سفت شده در طول چند محور مو دیده شد (پانل‌هایA و B). این سفت‌شدگی وقتی زیر لامپ wood دیده می‌شد دارای فلورسانس نرم بود.

ولی پوست زیر بغل دارای فلورسانس قرمز مرجانی نبود و به‌این‌جهت اریتراسما erythrasma رد می‌شد. آزمایش میکروسکوپی بعداز تجویز موضعی پتاسیم هیدروکساید نشان‌دهنده‌ی یک ماده‌ی اوپاک در اطراف موی گرفتار بود، بدون آنکه به کورتـکس‌مو هجوم بـرده باشد (پانلC).

در بیمار تشخیص تریکومایکوز زیربغل trichomycosis axillaris گذاشته شد. درمان شامل بود بر تراشیدن موی محل گرفتار و تجویز آلومینیوم کلراید‌15٪ توپیکال واریترومایسین توپیکال. بوی زیربغل ظرف چند هفته از بین رفت. تریکومایکوز زیر بغل یک عفونت باکتریال سطحی است که خصوصاً با Corynebacterium tenuis ایجاد می‌شود. سفت‌شدگی چسبنده‌ی محور مو ممکن‌است زرد، سیاه یا قرمز باشد و به‌طور مشخص بوی ترشیدگی و اسیدی از آن می‌آید که بخشی ازآن به‌علت متابولیسم باکتریال تستوسترون در عرق آپوکرین و تبدیل آن به ترکیبات بدبو است. چاقی، هیپرهیدروز، ضعف بهداشت موضعی و محیط‌های گرم و مرطوب از عوامل شایع مستعدکننده می‌باشند.

 

 

تعداد بازدید : 2517

ثبت نظر

ارسال