شماره ۱۰۳۴

آنـژیوم عنکبـوتی

پزشکی امروز

آنـژیوم عنکبـوتی

یک‌مرد۶۲‌ساله‌ که‌به‌خاطر بالا‌بـودن آنزیـم‌های کبـدی (AST:I385IU/L و ALT:I356IU/L) در آزمایش‌های روتین به کلینیک بیماری‌های کبدی‌ (هپاتولوژی) ارجاع داده شده بود هیچ شکایتی به‌جز یک ضایعه‌ی قرمز رنگ در پیشانی خود نداشت. قبلاً به‌بیمارگفته‌شده که این عارضه قارچی‌(tinea carporis) بوده و یک دوره‌ی درمان ضد‌قارچ موضعی نیز دریافت‌کرده که تأثیری نداشتــه است. در معاینه‌ی فیزیکی در‌صورت بیمار ‌یک ‌عارضه‌ی‌عروقی (نئوواسکولاریزاسیون) با یک آرتریول در مرکز عارضه که با عروق بسیار ظریف به اطراف گسترش‌یافته (شعاعی شکل) که شبیه به پاهای عنکبوت بود. قطر ضایعه حدود ۳سانتی‌متر بود و با فشار به مرکز ضایعه، تمامی آن سفید می‌شد و با برداشتن فشار از مرکز ضایعه مجدداً عروق پر می‌شدند.

این نمای خالی‌شدن و پر‌شدن مجدد رگ‌ها به دنبال فشار بر مرکز آن مشخصه آنژیـوم عنکبوتی (spider angiemas) می‌باشد که وجود بیماری‌کبدی را مطرح می‌نماید. در‌این بیمار انجام آزمایش‌های تکمیلی بعدی آلودگی به ویروس هپاتیتC ژنوتــیپ 1A با بــار ویــروسی ۴،۹۲۰،۰۰۰IU/ML مشخص‌نمود.

تشخیص سیروز با بیوپسی‌کبد داده شـد و بیــمار تحت‌درمـان ‌بـا اینترفرون خوکی آلفـــا (Peginterferon Alfa) قرارگرفت اما پاسخ‌درمانی ‌پایداری در کاهش ویــــروس‌ها ‌بـــه‌دست ‌نیامد.(Sustaned Virologic Response)

N Engl J Med Feb.366;8, 2012

 

 

تعداد بازدید : 6693

ثبت نظر

ارسال