۱۰۱۵

بدبینی ودمانس

دکترفریدون ضرغام - روانپزشک

بدبینی ودمانس

بدبینی از روی بدگمانی با این اعتقاد مشخص می‌شود که دیگران با علایق خودبینی برانگیخته می‌شوند. باوجودی که این نظریه صرفاً نقطه‌ نظر دیدن «نیمه‌ی خالی لیوان» است ولی پژوهشگران می‌گویند که داشتن این نقطه نظر بخت ایجاد زوال عقل را دراین افراد افزایش می‌دهد. این پژوهشگران یافته‌های خود در‌این‌زمینه را درشماره‌ی 28 مه‌ی‌2014 نشریه‌ی Neurology منتشرساخته‌اند.
این پژوهشگران گفته‌اند که پیش از‌این بدبینی cynicism را به سایر مشکلات بهداشتی ازجمله بیماری قلبی ارتباط می‌دادند.ولی بررسی حاضر، نخستین بررسی است که پیوند میان بدبینی و دمانس را ارزیابی کرده است.
طبق نظر آکادمی نورولوژی آمریکا، دمانس یک بیماری خاص نیست بلکه صرفاً اصطلاحی است که درمورد یک دسته نشانه‌ها به کار می‌رود که دراثر نابسامانی‌های تأثیر گذارنده بر مغز ایجاد می‌شود. افراد دچار دمانس به اختلال عملکرد ادراکی مبتلا هستند که درزندگی روزمره تداخل می‌کند. به‌سال‌2010، تعداد افراد دچار دمانس در سراسر جهان برابر  ۳۵/۶میلیون نفر بود. خبرگان معتقدند که این تعداد هر 20 سال دو برابر می‌شود و درسال‌2030 به ۶۵/۷ میلیون  و به‌سال2050 بالغ بر ۱۱۵/۴میلیون خواهد رسید.
برای بررسی بیشتر رابطه‌ی میان دمانس و بدبینی، پژوهشگران دانشگاه شرق فنلاند تعداد 449 نفر با سن متوسط‌71سال را ازطریق تجویز آزمون برای دمانس و پرسشنامه برای سنجش میزان بدبینی مورد بررسی قرار دادند.
این گروه متوجه شد که پرسشنامه‌ی مورد استفاده ازنظر قابلیت اعتماد به تأیید رسیده است و امتیاز افراد درطول سال‌ها ثابت باقی‌مانده است.
از شرکت‌کنندگان در‌این بررسی پرسیده شد تاچه حد با هریک از پرسش‌های زیر موافق هستند:

• فکر می‌کنم بسیاری از مردم برای پیشرفت دروغ می‌گویند.
• بهتر است که به هیچکس اعتماد نکنیم.
• بیشتر مردم برای آنکه جلوی ضرر را گرفته و به خود نفع برسانند از راه‌های غیر‌اخلاقی استفاده می‌کنند.

بعد‌از امتیاز‌دادن به شرکت‌کنندگان، پژوهشگران افراد را بر‌حسب بدگمانی بدبینانه به سه دسته‌ی پایین، متوسط یا بالا تقسیم کردند.
درمجموع، 622‌‌شرکت‌کننده دو آزمون دمانس را گذراندند و آزمون آخر، به‌طور متوسط 8 سال بعد‌از شروع بررسی تکمیل شد. درطول دوره‌ی‌ بررسی، 46‌نفر دارای تشخیص دمانس بودند.


بعد‌از تطبیق ازنظر عواملی که ممکن‌است بر احتمال دمانس تأثیرگذارند ازجمله فشارخون بالا، کلسترل بالا و سیگار، این گروه دریافت که افراد دارای تراز بالای بدبینی به‌علت بدگمانی سه برابر گروه دارای تراز پایین دچار دمانس می‌شوند.
به‌طور مشروح 14‌نفر از 164شرکت‌کننده با میزان بدبینی بالا در‌برابر فقط 9‌نفر از‌212 شرکت‌کننده با میزان پایین بدبینی دچار دمانس شدند. این نتایج علاوه‌بر نتایج قبلی، مؤید این نظریه است که نظر افراد اجتماع درمورد زندگی و شخصیت بر سلامت انسان تأثیر دارد. درک چگونگی تأثیر یک صفت شخصیتی مانند بدبینی براحتمال بروز دمانس درمورد نحوه‌ی کاهش خطر بروز دمانس، بینش با اهمیتی به‌دست می‌دهد.




تعداد بازدید : 1916

ثبت نظر

ارسال