شماره ۱۰۱۴

آب آلوده و بافت گزیلم

پزشکی امروز

آب آلوده و بافت گزیلم

اگر برسبیل اتفاق برای گردش به بیرون از شهر و کنار رود یا دریاچه‌یی رفتید و خواستید آب سالم بنوشید، یک راه‌حل ساده وجود دارد، به‌کنار نزدیک‌ترین درخت کاج بروید، یک شاخه‌ی کوچک از درخت ببرید، پوست شاخه را جداکنید و به آهستگی آب موجود را روی این ترکه بریزید.
این صافی ابداعی هر نوع باکتری را نگاه می‌دارد و آبی تازه و بدون آلودگی فراهم می‌آورد.
درواقع، یک گروه از MIT کشف کرده‌است با این سیستم تصفیه با تکنولوژی ساده می‌توان تا روزی 4 لیتر آب شرب در روز تولید کرد که برای رفع عطش یک شخص معمولی کافی است.
طی مقاله‌یی که درشماره‌ی دوم فوریه‌ی‌2014 در‌نشریه‌یPLoS ONE انتشار‌یافت، پژوهشگران ثابت‌کردند. با یک تکه‌ی کوچک «زنده‌‌چوب» می‌توان بیش از 99٪ باکتری‌های ای‌کولای را از آب گرفت. این گروه اظهار‌ داشته است که بزرگی خلل در زنده‌چوب سبب می‌شود ضمن سد‌کردن راه بر بسیاری از انواع باکتری‌ها آب از آن رد شود. دربخش زنده چوب sapwood، بافت گزیلم xylem وجود دارد که شیرابه‌ی گیاه را درطول درخت به بالا می‌برد.
زنده‌چوب ماده‌یی امیدوارکننده، ارزان و کارآمد برای تصفیه‌ی آب به‌ویژه درجوامع روستایی است زیرا در‌این مناطق امکان استفاده‌از سیستم‌های پیشرفته‌ی تصفیه‌ در دسترس نیست.

غشاهای تصفیه‌ی امروزی دارای خللی با مقیاس نانو هستند واین وسایل چیزی نیستند که بتوان درگاراژ منزل به‌آسانی ساخت. دراینجا تصور بر‌آن است که لازم نیست غشایی ساخته شود، زیرا این غشا به‌آسانی به‌دست می‌آید وکافی است یک تکه چوب به‌دست‌گرفت و ازآن یک فیلتر ساخت.
تکنولوژی‌های تصفیه‌ی آب در بازار امروزی زیاد است ولی بسیاری از آنها مشکلات مربوط به خود را دارند. مثلاً سیستم‌هایی که با کلر کار می‌کنند درمقیاس وسیع خوب کار می‌کنند ولی گران هستند. استفاده از آب جوش برای ازبین بردن مواد آلوده ساز به نیروی گرما برای آب نیاز دارد. فیلتر‌های غشا بنیان درعین‌حال که میکرب را جدا می‌کنند گران بوده و به پمپ نیاز دارند وبه سهولت مسدود می‌شوند.
زنده چوب،جانشینی در مقیاس کوچک وکم‌بها است. این چوب شامل فلوئم و زایلم xylem است یعنی بافت متخلخلی که شیره را از ریشه‌ی درخت دریک سیستم آوندی وخلل به نوک گیاه می‌رساند.

 

تعداد بازدید : 1632

ثبت نظر

ارسال