شماره ۹۹۳

خال لکه ‌شرابی صورت

پروفسور رضا قادری - پوست

مقدمه: شیوع خال لکه‌‌شرابی (PWS) در ۰/۳٪ تا ۰/۵٪ از نوزادان گزارش می‌شود و (PDL) هنوز به‌عنوان درمان انتخابی آن  مورد استفاده قرار‌می‌گیرد، اما فواصل درمانی مناسب تعیین نشده است.
هدف:
مشخص‌کردن فواصل درمان مطلوب برای درمان PWS صورت با PDL.
مواد و روش‌ها:
در‌مجموع، 24‌نوزاد با PWS صورت که حداقل   5جلسه  درمان با PDL درفواصل 2 ،3 و 4 هفته‌ای دریک مرکز لیزر و جراحی پوست خصوصی طی 2 سال بررسی شدند. ایمنی و اثر‌بخشی این درمان توسط محققان ناآکاه از فاصله‌های درمانی مقایسه شد.
یافته‌ها:
عوارض‌جانبی در‌تمام گروه‌ها یکسان و شامل اریتم کوتاه‌مدت‌، ادم، پورپورا، هیپرپیگمانتاسیون postinflammatory بود. هیچ بیماری hypopigmentation، اسکار، و یا عفونت نداشت. همه‌ی گروه‌ها بهبود50٪ تا 100٪ از PWS خود را پس‌از 5 مرحله درمان نشان دادند. بهبود کامل یا نزدیک کامل در 6 تا از 8 (75٪) و 7‌مورد از 8 مورد (۸۷/۵٪) بیماران با فاصله‌ی درمانی2تا3هفته دیده شد در‌مقایسه با 3تا از 8 (۳۷/۵٪) نفر در فاصله 4هفته.
محدودیت‌ها:
این ارزیابی شامل بررسی بیماران فقط از یک مرکز درمانی بود. عوارض‌جانبی درازمدت و میزان عود ضایعات نیز مورد بررسی قرار‌نگرفت.
نتیجه‌گیری:
درمان PDL درفواصل2، 3 و 4هفته برای خال لکه‌شرابی PWS ناحیه‌ی صورت درنوزادان موثر است و عوارض‌جانبی کوتاه‌مدت آن کم است. درمان  با فواصل کوتاه‌تر ممکن‌است برای درمان نسبتاً سریع‌تر و موثر‌تر استفاده شود.

 

تعداد بازدید : 2555

ثبت نظر

ارسال