شماره ۱۰۰۹

عفونت قارچی و تاموکسیفن

دکتر سعید کریمخانی زندی - رادیوتراپیست ـ انکولوژیست

کاربرد جدید داروی مورد استفاده در سرطان سینه می‌تواند امیدهای تازه‌ای را برای بیماران مبتلا به ایدز‌HIV که با قارچ‌های کریپتوکوکوس عفونی شده‌اند، به ارمغان بیاورد. این قارچ‌ها عامل ایجاد پنومونی و عفونت مغزی (مننگوانسفالیت)، به‌خصوص در بیماران مبتلا به ایدز به‌علت سرکوب سیستم ایمنی باعث مرگ‌و‌میر بیشتر در‌این جمعیت می‌شوند تا به‌طور‌مثال توبرکلوزیس به‌طور‌کلی این مسأله سالانه باعث 620000 مورد مرگ در سراسر جهان می‌شود.
یک بررسی که توسط محققان آزمایشگاه دکتر دامیال کریسان در دانشگاه راچستر ایالات متحده انجام شده پاسخی به این واقعیت بود که اساس درمان‌های این بیماری از دهه‌ی‌1950 هیچ پیشرفتی نداشته و استاندارد طلایی درمان شامل ‌Amphotericin B و  5-Flucytosin در مناطقی مثل اطراف صحرای آفریقا که بسیار مورد نیاز است، به آسانی در دسترس نیست. در‌این نواحی فلوکونازول به‌طور استاندارد برای درمان کریپتوکوکوزیس استفاده می‌شود که ارزان‌تر و در دسترس‌تر است ولی متاسفانه اثر کمتری دارد.
بررسی که در mBio (نشریه‌ی انجمن آمریکایی میکروبیولوژی) منتشر شده‌است، جهت آزمایش مجدد داروهای قدیمی به‌منظور بررسی اثر آنها علیه اهداف متفاوتی به‌جز کاربرد روتین، روند رو‌به‌رشدی را دنبال می‌کند.
تاموکسیفن دارویی است که در سرطان سینه استفاده می‌شود اما در آزمایش‌های بالینی میکروبیولوژی گروه تحقیقاتی دکتر کریسان مشخص‌شد که این دارو در نابودی کریپتوکوکوس مؤثر بوده است.
نکته‌ی مهم این است که این دارو با مصرف همزمان فلوکونازول عملکرد سینرژیک نشان‌می‌دهد. ترکیب این داروها نسبت به استفاده‌ی آنها به تنهایی 4 برابر بیشتر مؤثر بوده‌است. نتایج این بررسی نشان داده‌است که تاموکسیفن راهکار متفاوتی را برای از‌بین‌بردن کریپتوکوکوس درمقایسه با عملکرد آن علیه سینه به‌کار می‌برد. این دارو پروتئین‌های مرتبط با کالمودولین را هدف قرار می‌دهد. این مسأله‌ کلید مهمی برای یافتن راهکارهای جدید به‌منظور توسعه‌ی داروهای جدید به‌دست می‌دهدکه کریپتوکوکوس‌ها را هدف قرار‌می‌دهند.
محققان دریافته‌اند که اگر تاموکسیفن برای تأثیر بیشتر در مداخله با کالمودولین تغییر داده شود در کشتن قارچ‌ها مؤثرتر می‌باشد.
این کار مرحله‌ی بررسی‌های حیوانی بیشتری را که نشان دهد آیا تاموکسیفن ممکن‌است به‌عنوان یک دارو در انسان استفاده شود، نیاز دارد و امکان خواهد داد تا داروهای جدید وابسته به تاموکسیفن طراحی شود که اثرات بهتر ضد‌قارچ داشته باشند.

 

تعداد بازدید : 1989

ثبت نظر

ارسال