شماره ۱۰۱۴

ارتباط بارداری و عمرطولانی

ژیلا نهایی - ماما

ارتباط بارداری و عمرطولانی

 بین سالهای 1970 و 2006، تعداد زنانی که در سن 35‌سال به بالا اولین فرزند خود را  به‌دنیا می‌آورند نزدیک به هشت برابر افزایش یافته است. عوامل دیگری که در‌این مورد دخیل هستند، ازجمله تکنیک‌های پیشرفته‌ی کمک‌بـــاروری اســت. با‌این‌حال، نتـــایج بررســی‌های انــجام‌شده توسط توماس‌Perls‌ در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون نشان داده است که توانایی طبیعی در به‌‌دنیا‌‌ آوردن کــودک در سنین بالاتر احتمال زندگی این زنان را تا 95سالگی یا مسن‌تر بیشتر می‌کند. نتایج این بررسی در مجله‌ی انجمن یائسگی آمریکای شمالی منتشر شد.
در ارزیابی که در رابطه با عمر طولانی خانواده انجام شد عامل ژنتیک و عوامل دیگر را مرتبط دانستند. در‌این بررسی 551خانواده  مورد تجزیه و تحلیل قرار‌گرفتند  و مشاهده شد زنان33‌‌ساله‌ای که توانایی تولیدمثل داشتند دو برابر زنانی که تا قبل‌از 30‌ سالگی قادر به فرزندآوری بودند به سن 95‌ سالگی دست یافته‌اند.
Perls در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی گفت: البته این به‌این معنا نیست که زنان به‌منظور بهبود شانس خود برای زندگی طولانی‌تر، در سنین بالا اقدام به حاملگی کنند. سن در آخرین زایمان ممکن‌است بیانگر شاخص پیری باشد. توانایی طبیعی حامله‌شدن یک زن در سنین بالاتر نشانه‌ی این است که دستگاه تولیدمثل او آرامتر از بقیه‌ی زنان در‌حال پیر‌شدن است و به‌همین‌صورت سایر دستگاه‌های دیگر او نیز دیرتر پیر می‌شوند درنتیجه عمر طولانی‌تری خواهند داشت.
محققان بر‌این باورند که این امر به‌دلیل ژنتیکی است. ژن‌های خاص در تنظیم عوارض پیری دخیل هستند. در واقع ممکن‌است به‌همین دلیل‌، قابلیت تولید‌مثل این زنان، با سایر فرایندهای وابسته به سن اجازه دهد تا این زنان زندگی طولانی‌تری نیز داشته باشند.
Perls ادامه داد: «اینگونه زنان ژن‌های مربوط به این مسأله را نیز به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند». او معتقد است که به‌همین‌دلیل 85درصد از افرادی‌که  به 100سالگی می‌رسند زن هستند و تنها 15‌درصد مرد هستند.
با‌ این‌حال، محققان دریافتند که وقوع این حالت فقط در زنان دارای سه فرزند یا کمتر می‌باشد. اما در زنانی‌که چهار یا بیشتر فرزند می‌آورند، حتی در سن بالا، با طول عمر طولانی بستگی ندارد.
البته قابل‌توجه است که عوامل خطر معینی در ارتباط با سن مادر، از‌جمله افزایش خطر تولد زودرس، اختلالات کروموزومی جنین مانند سندرم داون، فشارخون بالا و دیابت بارداری کماکان وجود دارد.

 

تعداد بازدید : 1433

ثبت نظر

ارسال