شماره ۱۰۹۷

برتری بازیابی جریان خون بر ورزش در نارسایی گردش خون اندامهای تحتانی

پزشکی امروز

افراد مبتلا به بیماری سرخرگ‌های محیطی (PAD)، درد و خستگی را ضمن راه‌رفتن تجربه می‌کنند. این نشانه‌ها به‌این دلیل شکل می‌گیرند که جریان خون ضعیف سرخرگ‌هایی که عامل تحتانی خون‌رسانی به اندام‌های حرکتی می‌باشند، موجب ایجاد اسکار یا زخم در عضلات می‌شوند و هیچ راهی برای معکوس نمودن سیر ایجاد زخم ناشی‌از PAD وجود ندارد ولی بااین‌حال، یک روش جراحی برای بازکردن ‌مجدد (Reopening) عروق و یا بازکردن مجرایی جدید (Bypass) از انسدادهای عروق خونی و بازیابی جریان خون به اندام‌های حرکتی وجود دارد (تحت‌عنوان Revascularization شناخته می‌شود) که از وخامت بیشتر این حالت پیشگیری می‌نماید. در‌این بررسی محققان به ارزیابی سطوح پروتئینی به‌نامTGF-Beta1 پرداختند که باعث تحریک ایجاد زخم در بیماران مبتلا به PAD حاد می‌شود و همچنین آنان سطوح کلاژن (پروتئینی که در محل اسکار یافت‌می‌شود) را در نمونه‌های اخذشده از عضلات خلف ساق سنجیدند.

پس‌از۶ ماه، به مقایسه‌ی نتایج حاصل از نمونه‌برداری در‌میان20بیماری که برای بازیابی جریان‌خون تحت عمل‌جراحی قرار‌گرفتند، ۱۹بیماری که برنامه‌ی ورزشی را تحت نظارت کامل کرده‌بودند و ۱۷فردی که هیچ درمانی را دریافت نکرده‌بودند (گروه‌کنترل)، پرداختند. در هیچ‌کدام از گروه‌های درمانی، کاهش میزان زخم ناشی‌از PAD مشاهده‌نشد ولی یافته‌ها نشان‌داد که روش‌های جراحی برای بازیابی (Restoring) جریان خون، از وخیم‌تر‌شدن اوضاع جلوگیری‌کـرده‌اند و رشتـه‌های کلاژن و سطوح TGF-Beta1 در گروه‌های کنترل و ورزشی افزایش‌یافته‌اند. بااین‌حال مقادیر این پروتئین‌ها در گروه تحت عمل‌جراحی گرافت یا همان Revascularization افزایش نیافت. این امر نشان‌می‌دهد که مزایای بلندمدت جراحی گرافت برای سلامت عضلات پا بهتر از درمان تنها با ورزش است. متأسفانه تمامی بیماران شرایط این اعمال‌جراحی که خطرات مشخصی را نیز به‌همراه دارد نداشته و عروق درمان‌شده در آنها ممکن‌است مجدداً مسدود شوند.

بیماران هردوگروه درمانی ‌توانستند مدت زمان بیشتری ‌روی تردمیل(پیش‌از اینکه درد آنها را متوقف‌کند) راه بروند و پیشرفت‌هایی را از خود نشان‌دادند. بااین‌حال پیشرفت در مسافت طی‌شده در 6دقیقه، تنها در بیمارانی‌که در‌گروهی که تحت عمل جراحی گرافت قرارگرفته بودند، مشاهده‌شد. چنین درمان‌های نوینی می‌توانند به‌تنهایی یا به‌همراه ورزش توانایی بیماران را در پیاده‌روی و داشتن یک زندگی سالم حفظ‌کرده و یا بهبود بخشند.

Ref: American Heart Association, May 5, 2016

تعداد بازدید : 1402

ثبت نظر

ارسال