شماره ۱۱۲۴

میکروبیوم، ابزاری جدید برای گسترش داروها

دکتر هوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

میکروبیوم، ابزاری جدید برای گسترش داروها

چهارشنبه 24 آذر 1395
پزشکی امروز

محققان در دانشگاه لوکزامبورگ از انتشار یک مقاله پژوهشی در مجله‌ی Nature Communications خبر‌دادند که بر‌اساس تحقیق روی واکنش بین میکروارگانیسم‌های موجود در روده و بدن انسان ازطریق توسعه‌ی مدل «HuMiX» مصنوعی استوار است.

(HuMiX,(Human-Microbial X[Cross]Talk یـک مدل «عضو روی تراشه» (Organ On A Chip) را برای دستگاه‌گوارش انسان ارائه‌می‌کند. این مدل برای بررسی تعامل میان میکروبیوم (جامعه‌ی تمام موجودات میکروبی که در بدن ما زندگی می‌کنند) و میزبان آن یعنی بدن انسان، در شرایط آزمایشگاهی توسعه‌یافته است.

این مدل و دیدگاه‌های حاصل از آن امکان درک بهتر این موضوع را فراهم می‌کند که آیا تغییر در میکروبیوم روده باعث بیماری می‌شود یا اینکه چنین تغییری نشانه‌ای از بیماری است. میکروبیوم انسان به‌صورت یک حوزه‌ی تحقیقاتی کلیدی می‌باشد که در‌آن HuMiX تنها مدل قادر به ارائه‌ی جامعه‌ی میکروارگانیسم‌های‌روده است و امکان بررسی اثر آن روی فیزیولوژی سلول انسان را نیز فراهم می‌کند. این پیشرفت تکنولوژیکی، نه‌تنها پتانسیل تغییر مسیر بیماران مصرف‌کننده‌ی داروها را (با نمایش قبلی اثرات آنها بر سلول‌های استخراج شده‌ی بیمار و میکروب‌های خارج از بدن او) دارد، بلکه بازار جدیدی برایHuMiX در توسعه‌ی کلینیک داروها را نیز فراهم ‌می‌کند. مزیت کلیدی فن‌آوریHuMiX آن است که می‌تواند به تعیین تناسب یک دارو در انسان‌ها و بهبود موفقیت کلی آنها در مسیر توسعه‌ی داروهای‌ جدید کمک نماید.

این مدل برای اولین‌بار امکان تست پیش‌بالینی را در محیطی فراهم‌می‌کند که مشابه سیستم انسان است. مدل‌های حیوانی، مثل موش‌های عاری‌از میکروب ازنظر توپولوژی دستگاه‌گوارش، رژیم‌غذایی و از همه مهمتر سیستم ایمنی، محدودیت‌هایی جدی دارند. از ‌آنجایی‌که جذب، پخش و دفع داروها در بدن به‌طور‌ قابل‌توجهی به میکروبیوم بستگی دارد، از‌میان ۱۰۰۰‌دارویی که در آزمایش‌های بالینی روی موش‌ها آزمایش شده‌است (به‌خاطر این کاستی‌ها) تنها یک‌سوم عملکرد موفق داشته‌اند.بازار میکروبیوم انسان یکی‌از سریعترین بازارهای بالقوه‌ی در‌حال‌رشد در ارتباط با درمان و تشخیص است. با‌توجه به تمرکز گسترده‌ی صنعت میکروبیوم، حتی در برآورد بدبینانه، انتظار‌می‌رود که سرمایه‌گذاری دراین صنعت در‌سال‌۲۰۲۳ به ۶۵۸میلیون‌دلار برسد. HuMiX، به‌خوبی در مقام فن‌آوری فعال‌ساز، در محدوده‌ی برنامه‌های کشف داروهای جدید در شرکت‌های غذایی و دارویی تازه‌تأسیس قرارگرفته است و پتانسیل کمک به درک بیشتر و در‌نتیجه کمک به کشف درمان‌های جدید برای چاقی، بیماری‌های التهابی‌روده، دیابت، سرطان و بیماری‌های نورودژنراتیو را دارد.

 

تعداد بازدید : 1017

ثبت نظر

ارسال