شماره ۱۰۸۳

استاتین‌ها و کاهش التهاب لثه

دکتر احمد توکل - دانشگاه هاروارد

استاتین‌ها به‌طور‌معمول برای کاهش کلسترول‌خون تجویز‌ می‌شوند. اگرچه بدن به مقداری کلسترول برای حفظ سلامت خود نیاز دارد، مصرف بیش‌ازحد از موادچرب باعث گرفتگی سرخرگ‌ها و تصلب شرایین می‌شود؛ شرایطی التهابی که منجر به حملات‌قلبی، سکته‌ی‌مغزی و بیماری عروق محیطی می‌شود. بیماری پریودنتال (Periodontal) که با التهاب لثه‌ی مزمن مشخص می‌شود، تقریباً ۵۰‌درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا را در‌برمی‌گیرد.

پریودنتیت و آترواسکلروز هردو به‌طور عمده در‌اثر التهاب به‌وجود می‌آیند. این شرایط التهابی معمولاً هم‌زمان با یکدیگر بروز می‌کنند و بیولوژی آنها باهم آمیخته (Interwined) است.

پژوهشگران در‌این ارزیابی ۸۳بیمار بالغ مبتلا به بیماری قلبی یا در‌معرض خطر بالای بیماری قلبی را از چندین مرکز پزشکی  انتخاب‌کردند و به‌صورت تصادفی (Double-Blind) برای برخی‌از آنها روزانه ۸۰میلی‌گرم آتورواستاتین و برخی دیگر دوز ۱۰میـلی‌گرم از ایــن دارو را به‌مدت‌ ۱۲‌هفتـه تجویـز‌کردنــد. اسکنPET/CT در سه‌مرحله از بیماران گرفته‌شد: قبل‌از شروع مصرف دارو، ۴هفته پس‌از مصرف و همچنین در پایان هفته‌ی‌۱۲. تحلیل نهایی روی ۵۹‌بیمار انجام‌شد و نشان‌داد که بیماران مصرف‌کننده‌ی دوز بالای استاتین در اسکن هفته‌ی چهارم کاهش چشمگیری در التهاب لثه داشتند. محققان همچنین اظهار‌داشتند که کاهش التهاب لثه ارتباط تنگاتنگی با کاهش تصلب‌شرایین دارد.

این یافته‌ها حاکی از ارتباط بیشتر بین بهداشت‌دهان و سلامت قلب است. به‌طور‌مثال بیماری پریودنتال ارتباط بسیار نزدیکی با تصلب‌شرایین دارد و درمان یکی منجر به بهبود دیگری می‌شود. ایده‌ی بهداشت دهان که موجب کاهش التهاب لثه می‌شود، التهاب سرخرگ‌ها را نیز کاهش‌می‌‌دهد. پزشکان باید هنگام صحبت‌کردن در‌مورد گزینه‌های درمانی با بیماران خود به آنها بگویند که استاتین‌ها علاوه‌بر کاهش کلسترول، می‌توانند کارهای دیگری نیز انجام دهند. بیماران قلبی یا بیماران سکته‌ی مغزی در‌صورت ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای، باید این مورد را به پزشک خود اطلاع‌دهند و طبق توصیه‌های پزشک خود عمل‌کنند. استاتین‌ها در‌گذشته صرفاً برای کاهش کلسترول بیمارانی‌که میزان چربی خون آنها بالا بود استفاده می‌شد. دیدگاه جدیدتر به استاتین‌ها به‌عنوان داروی کاهش‌د‌هنده‌ی بیماری قلبی ـ عروقی نگاه می‌کند که عملکردهای عملی مختلفی دارد و این بررسی الزامات بالقوه‌ی زیادی برای محققان در‌خصوص مصرف استاتین‌ها در زمینه‌ی پیشگیری اولیه و آزمایش‌های آینده به‌عنوان داروهای جدید ضدآترواسکلروز دارد.

 

تعداد بازدید : 1510

ثبت نظر

ارسال