شماره ۱۰۷۳

کاهش خطر حمله قلبی در بیماران HIV

دکتر سهیلا شیمی‌نسب - داروساز

در بیماران مبتلا به HIV یک داروی کنترل دیابت، فوایدی فراتر از کاهش قند خون در بر داشته است. این دارو ممکن است از طریق کاهش التهاب که منجر به بروز مشکلات قلبی و عروقی در این بیماران می‌شود، از این عوارض جلوگیری نماید.

چراکه عملکرد آن در این بیماران موجب کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی(stroke) می‌گردد.

اگر چه ابتلا به ویروس HIV امروزه دیگر به معنای پایان زندگی نیست، اما افراد مبتلا به این بیماری دچار افزایش خطر حملات قلبی و دیابت و مشکلات مرتبط با گلوکز، انسولین و کلسترول هستند که این اختلالات منجر به التهاب مزمن می‌شود که خود از دلایل افزایش این خطر می‌باشد.

مطابق یافته‌های این محققان، داروی دیابت به نام sitagliptin (نام تجاری داروی Januvia) موجب بهبود سوخت وساز بدن و کاهش التهاب در بزرگسالان مبتلا به HIV مثبت که تحت درمان ضد رترو ویروسی قرار دارند، می‌گردد. هدف از این بررسی، شناسایی درمانی بود که نه تنها مشکلات قند و چربی خون را حل کند بلکه بتواند التهاب را نیزکاهش دهد و این امر می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی داشته باشد.

مصرف sitagliptin موجب کاهش سطح قند خون و مارکرهای فعال‌سازی سیستم ایمنی و التهاب می‌شود که نشان می‌دهد ممکن است این دارو منافع دراز مدتی را برای قلب، استخوان‌ها و کبد این بیماران فراهم کند. درمان‌های استاندارد دیابت روی بیماران HIV آزمایش شده‌اند و تا حدودی هم موفق بوده‌اند اما به طور کامل قند، انسولین و چربی خون و سایر شاخص‌های سلامت متابولیسمی و قلب را به حالت طبیعی برنمی‌گردانند.

بررسی داروی sitagliptin دومین پژوهشی بود که در مورد این دارو و  روی افراد مبتلا به HIV انجام می‌شد. در اولین بررسی که توسط این گروه از محققان انجام شد، ۲۰بیمار تحت ارزیابی قرار گرفتند و تمرکز تحقیق روی بی‌خطر بودن sitagliptin و فواید استفاده از این دارو بود.

آن‌ها ۳۶ بیمار مبتلا به HIV با سن ۱۸ الی ۶۵ سال را که تحت درمان ضد رترو ویروسی قرار داشته و وضعیت سیستم ایمنی پایداری داشتند، مورد ارزیابی قرار دادند. آنها ابتدا میزان گلوکز، حساسیت به انسولین، سطح چربی، تعداد سلول‌های ایمنی، چندین شاخص التهاب و دیگر شاخص‌های سلامت متابولیک افراد را اندازه‌گیری کردند. شناسایی تأثیر درمان برای این گونه بیماران ممکن است مشکل باشد که اغلب به دلیل تداخلات احتمالی با داروهای خاص HIV است که بیماران برای جلوگیری از تبدیل عفونت HIV به ایدز بالینی مصرف می‌کنند.

نیمی از بیماران مورد بررسی به مدت هشت هفته sitagliptin مصرف نموده و نیم دیگر دارونما دریافت کردند و در عین حال همگی درمان ضد رترو ویروسی را نیز ادامه دادند.
هدف از این بررسی پاسخ به این پرسش بود که آیا این دارو تنها مشکلات قند خون بیماران را بهبود می‌دهد و یا موجب کاهش مارکر‌های ایمنی بدن  نیز می‌گردد. شاخص‌هایی که نشان‌می‌دهند که عاملی موجب فعال شدن سیستم ایمنی بدن و بروز التهاب شده  است.

نظر محققان این پژوهش این است که کاهش دادن قند وچربی خون، به خودی خود کافی نیستند و هدف؛ یافتن ارتباطی میان تنظیم سوخت و ساز و ایمنی بدن است و این که آیا این داروی خاص به اندازه‌ی کافی التهاب را برای کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و فشارخون بالا کاهش می‌دهد یا خیر، پرسشی است که پاسخ دقیق به آن هنوز نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.


تعداد بازدید : 1426

ثبت نظر

ارسال