شماره ۱۰۱۶

تداخل اثر خطرناک با هوفاریقون

پزشکی امروز

علف چای St John wort گیاهی اساسی دردرمان مکمل و جانشین برای افسردگی درایالات متحده است ولی طبق نتایج یک بررسی درمرکز طبی Forest Baptis اگر با داروهایی مصرف شود که به وفور تجویز می‌شوند خطرناک‌ خواهد بود.
پژوهشگران گزارش کرده‌اند که این مکمل گیاهی سبب کاهش غلظت داروهای متعدد در بدن می‌شود ازجمله ضدبارداری‌های خوراکی یا رقیق‌کننده‌های خون، داروهای شیمی درمانی سرطان و فشارخون و به اختلال تأثیربخشی و شکست درمان منتهی می‌شود.
بیمارانی که ازاین دارو به عنوان درمان طبیعی استفاده می‌کنند ممکن است دچار حس کاذب امنیت باشند و این برای پزشک مهم است که باخطرات داروهای طبیعی آشنا باشد و به صورتی مؤثر این خطرات را به اطلاع بیمار برساند.
این بررسی درشماره‌ی آنلاین The Journal of Alternative and Complementary Medicine به چاپ رسیده است.
برای آنکه مشخص شود که تاچه حد هوفاریقون تجویز شده یا چه تعداد با داروهای دیگر مورد استفاده قرارگرفته، پژوهشگران یک آنالیز گذشته‌نگر روی داده‌های نماینده‌ی ملت انجام داده‌اند که از 1993‌تا‌2010 توسط سنجش ملی سرپایی مراقبت طبی گردآوری شده‌است. این گروه پژوهش پی‌برده است که استفاده از‌این گیاه در 28٪ موارد بازبینی شده ترکیبی بالقوه زیبا بوده است.
تداخل اثر احتمالی دارو ممکن‌است به‌صورت سندرم سروتونین باشد که حالتی بالقوه مهلک است و سبب افزایش میزان انباشت سروتونین در بدن، بیماری قلب به علت اشکال در تأثیر داروهای فشارخون یا بارداری بدون برنامه به علت شکست داروهای ضد بارداری است.
محدودیت‌های این بررسی تنها از آن جهت بود که داروهایی آنالیز شده بودند که توسط پزشک تجویز شده بود. اما به‌علت آنکه داده‌های پایه شامل بیمارانی نبود که خود ازاین گیاه استفاده کرده و به پزشک خود نگفته بودند، تداخل آثار درواقع کمتراز میزان تخمینی است.
لازم است احتیاطات و اطلاعات درمورد خطرات استفاده از این دارو روی برچسب آن نوشته شود. لازم به ذکر است فرانسه مصرف محصولات این گیاه را تحریم‌کرده و در ژاپن، انگلیس و کانادا وضع به همین منوال است.

 

تعداد بازدید : 2366

ثبت نظر

ارسال