شماره ۱۰۱۰

کمبود روی و ADHD

دکتر تقی عضدی - کودکان

گزارش‌های اخیری که درمورد امکان شیوع غیرمعمول کمبود روی در ADHD و یا کودکان  بیش‌فعال منتشرگردیده است گروهی از محققان را واداشته است تا با هدف بررسی مقایسه‌ای بین مقدار روی سرم کودکان مبتلا به ADHD با کودکان سالم یک بررسی در 43‌کودک سنین6‌ تا‌16‌ساله (میانگین سنی10سال) انجام دهند که به‌طور رسمی ازطریق ارزیابی کامل روانپزشکی، تشخیصADHD در آنان مسجل ‌شده‌بود.
90% از آنان مذکر و21‌نفر آنان داروی محرک دریافت می‌نمودند‌. این عده با 28‌کودک‌سالم (منتخب یک کلینیک اطفال) که از‌نظر سن و جنس همانند بودند مورد‌مقایسه قرارداده شدند.
همانطور که انتظار‌ می‌رفت  مقدار روی سرم در‌گروه ADHD به‌طور بارزی پائین‌تر ‌از گروه مورد‌مقایسه بود. مقدار روی سرم خون30% بچه‌های  مبتلا به ADHD پائین‌تر ‌از کمترین حد مقدار طبیعی در بچه‌های گروه شاهد و تنها در دو‌مورد (۶/۴٪)  مقدار روی مبتلایان بیشتر از مقدار آن در بچه‌های شاهد نشان داده‌شد‌.
بنابراین درکمتر از یک‌سوم بچه‌های مبتلا به ADHD کمبود روی  در سرم خون به‌طور کاملاً مشخص ثابت‌گردید‌. این موضوع را نمی‌توان به‌حساب هیچ‌نوع عامل آشکاری در رابطه با رژیم‌غذایی‌، سالم‌بودن و یا نتیجه‌ی مصرف دارو دانست.
روی، یک کوفاکتور بسیار لازم در تعداد بسیار زیادی ازجریان‌های مختلف مغز و بدن به‌شمار می‌رود. باتوجه به علائم ADHD ، محققان اشاره به‌این‌نکته داشته‌اند که کمبود روی با Hyperadrenal  Syndrome در‌ ارتباط بوده و علاوه‌بر آن‌، کاهش تولید ملاتونین و سروتونین هریک به نوبه‌ی خود ممکن‌است توجیه‌کننده‌ی انواع اختلالات رفتاری موجود در ADHD باشند.
روی، یک ماده‌ی غذایی اساسی با محدوده‌ی وسیعی از اعمال است. علاوه‌بر آنچه که در بالا به‌آن اشاره گردید، وجود روی برای ساخت‌و‌ساز  کمپلکس اسیدهای چرب امگا‌3 و امگا‌6 در بـدن ضـروری به‌شمار می‌آید‌. این نکته در‌سال‌1981 توسط Colquhoun و Bunday  که  متوجه کمی روی در سرم بسیاری از بچه‌های مبتلا بهADHD که تحت‌نظرUK Hyperactive Children’s support group بوده‌اند مورد اشاره قرار‌گرفته است. بنابراین کمبود روی  با احتمال زیاد موجب کمبود اسیدهای چرب امگا3 و امگا‌6 می‌شود که مورد نیاز مغز می‌باشد مگر این‌که رژیم‌غذایی  غنی از مقادیر اسیدهای فوق به‌طور مستقیم این نیاز را برطرف سازد. سایر علائم بالینی کمبود روی  عبارتند‌از: ایجاد نقاط سفید‌رنگ در روی ناخن‌ها، خطوط کشیده روی پوست‌بدن و کاهش حس چشایی و بویایی.
ارزیابی وضعیت روی در مبتلایان به ADHD کار با اهمیتی به‌شمار می‌رود به‌خصوص از‌این جهت که کمبود روی ممکن‌است  موجب کاهش پاسخ به درمان با ریتالین گردد.

منابع در دفتر نشریه می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1448

ثبت نظر

ارسال