شماره ۹۶۸

پیش‌بینی احتمال افسردگی

پزشکی امروز

گستره‌ی متیلاسیون DNA القاء شده با استروژن در یاخته‌های خونی زنان باردار دارای سابقه‌ی نابسامانی‌ خلقی با افسردگی نفاسی (بعد از زایمان) همراه است.
تصور می‌شود افسردگی بعد اززایمان Postpartum depression با کاهش ناگهانی میزان استروژن بعد ازوضع حمل شعله‌ور شود ولی با این وجود با تراز استروژن نمی‌توان احتمال بروز آن را پیش بینی کرد. طی یک بررسی با طرح‌ریزی زیبا، پژوهشگران مناطق ژنومیک تغییر  اپی‌ژنتیک با واسطه‌ی استروژن را درهیپوکامپ موش معین کرده و سپس مناطق مشابه در DNA یاخته‌ی خون 93 خانم حامله درمعرض خطراز نظر نابسامانی‌ خلقی براساس سابقه‌ را مشخص نمودند.
ازاین جمعیت دو زیرگروه بیرون کشیده شدند: 32 خانمی که قبل از زایمان افسرده نبودند که 11 نفرشان به افسردگی بعد از زایمان دچار شدند و 19 خانمی که در دوران بارداری افسرده بودند و 12 نفرشان بعد از زایمان افسرده ماندند. در هر دو زیر گروه، خانم‌هایی که دچار افسردگی شده بودند دارای تغییرات متیلاسیون در این مناطق ژنومیک حساس به استروژن بودند. دوبیومارکرژنی دراین مناطق با صحت 87٪ درخانم‌هایی که قبل از زایمان یوتایمیک بودند افسردگی پیش بینی شد. بعد از احتساب اطلاعات درمورد گروه خون (مارکر التهاب) میزان صحت درتمام خانم‌ها با داده‌های خونی به 96٪ رسید. نتایج آنالیز راهگذرحاکی از آن بود که این ژن‌ها در شکل‌پذیری سیناپسی هیپوکامپ درگیر می‌باشند.

Mol Psychiatry 2013 May 21

 

تعداد بازدید : 917

ثبت نظر

ارسال