گشایش «گشان» تا کجاست؟

 گشایش «گشان» تا کجاست؟

دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 ساعت 16:3
 به نقل از شهرآرا نیوز اکنون ۳ روز است که بعد از سال‌ها انتظار سهام شرکت پدیده شاندیز با نماد گشان در فرابورس معامله می‌شود. این اتفاق مهم‌ترین خواسته بسیاری از سهام‌داران پدیده بود، کسانی که بیش از
۵ سال نمی‌توانستند سهام خود را بفروشند و به پولشان برسند، کسانی که بار‌ها کف خیابان‌ها و مقابل دستگاه‌های مختلف تظاهرات کردند و مدتی مشتری ثابت نمایشگاه مطبوعات بودند و فریادشان سالن‌های بزرگ مصلای تهران را پُر کرد. اکنون، اما پدیده با ورود به بورس دچار یک تحول مهم شده است و این روز‌ها پرسش‌های متعددی درباره آینده آن مطرح می‌شود. در این گزارش به اختصار به این موضوعات می‌پردازیم.

سهام گشان چقدر رشد قیمت خواهد داشت؟
برای پاسخ به این سؤال مرور چند‌نکته مقدماتی لازم است. نخست اینکه هر سهم شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد و براساس این نرخ بدهی بانک صادرات و مؤسسه مالی و اعتباری ملل با این شرکت تهاتر شد. از آن زمان تاکنون بورس ایران بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است، اما قیمت نماد گشان یا همان پدیده دیروز ۱۴ هزار و ۲۸۰ تومان بود. این موضوع به آن معناست که نماد گشان جزو معدود شرکت‌هایی است که در مقایسه با شاخص کل بورس رشد نکرده و یک سهم جا مانده از بازار محسوب می‌شود. پس گشان همچنان جای رشد قیمتی در بازار سرمایه دارد.

 سهام شرکت پدیده ارزنده است؟
با هجوم مردم به بازار سرمایه و صدور روزانه بیش از ۱۰۰ هزار کد معاملاتی جدید نگرانی‌ها درباره ریزش بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است. بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها هر روز به مردم هشدار می‌دهند که فریب کانال‌های تلگرامی سیگنال‌فروشی را نخورند و سرمایه خود را بر باد ندهند. یکی از اساسی‌ترین توصیه‌های تمامی کارشناسان به مردم این است که اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند سراغ سهام شرکت‌های ارزنده بروند. اما منظور کارشناسان از سهام ارزنده چیست؟ یکی از ملاک‌های تشخیص ارزنده بودن یک سهم شاخص P/E یا نسبت قیمت به سود است. این نسبت حاصل تقسیم قیمت سهم به سودی است که شرکت طی ۱۲ ماهه گذشته به ازای هر سهم تولید کرده است. این شاخص اکنون برای نماد گشان ۱۳.۶۹ است. از این حیث نماد گشان جزو ۴۷ شرکت فعال در بازار سرمایه است که از میان ۶۵۴ شرکت  P/E کمتر از ۱۴ دارند و به بیان دیگر رشد حبابی نکرده‌اند. از سوی دیگر سود انباشته در شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز بر اساس اطلاعات منتشر‌شده از سوی این شرکت در کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران) ۳۹ برابر سرمایه ثبتی این شرکت است و بعید نیست که در آینده نزدیک این شرکت از محل سود انباشته درخواست افزایش سرمایه را به مجمع عمومی خود ارائه کند. سود انباشته یکی از ملاک‌های تعیین‌کننده در شناسایی نماد‌های ارزنده در بورس است. از سوی دیگر سرمایه این شرکت چندین سال است که تجدید ارزیابی نشده است و این امکان وجود دارد که با توجه به جو مثبت ایجاد‌شده در بازار سرمایه، شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز نیز با مجوز سازمان بورس نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام کند که این موضوع نیز حکایت از ارزندگی این سهم دارد.

رفتار سهام‌داران پدیده چه تأثیری بر قیمت سهام دارد؟
بدون تردید اگر سهام‌داران پدیده به صورت دسته‌جمعی اقدام به فروش سهم خود بکنند برای مدتی شاهد ریزش قیمت این سهم در بورس خواهیم بود. اما به نظر می‌رسد عمده سهام‌داران قصد چنین کاری را ندارد. روز گذشته در مجموع یک میلیون و ۱۲ هزار سهم از نماد گشان معامله شد و در‌عین‌حال در ساعاتی از روز صف خریدی به ارزش ۳۱۲ میلیارد تومان برای خرید ۲۱ میلیون سهم گشان تشکیل شد و کسی فروشنده سهم نبود. از سمتی مقایسه تعداد خریداران و فروشندگان نماد گشان نیز حائز نکته مهمی است. در‌حالی که ۳۱۹ نفر فروشنده یک میلیون و ۱۲ هزار سهم بودند، تنها ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی این میزان سهم را خریداری کردند. این موضوع حاکی از قدرت بیشتر خریداران گشان است. به طور میانگین هر خریدار سهم گشان بیش از ۵۵۵ میلیون تومان خرید کرده و از آن سو هر فروشنده سهم گشان به طور میانگین ۴۵ میلیون تومان از سهم خود را فروخته است. بدون تردید اگر رفتار خریداران و فروشندگان در نماد گشان به همین شکل ادامه پیدا کند باید همچنان هر روز شاهد افزایش دودرصدی قیمت این سهم باشیم. چنانکه روز گذشته قیمت گشان با افزایش دودرصدی که سقف رشد قیمتی در بازار پایه نارنجی است به ۱۴ هزار و ۲۸۰ تومان رسید.  
تعداد بازدید : 675

ثبت نظر

ارسال