کاهش درد قاعدگی با رژیم غذایی گیاهی

کاهش درد قاعدگی با رژیم غذایی گیاهی

تغذیه سالم و مصرف برخی مواد غذایی مقوی تاثیر فراوانی بر هورمون ها و تسکین و کاهش درد قاعدگی می گردد.

شنبه 30 شهریور 1398 ساعت 19:18

کاهش درد قاعدگی با رژیم غذایی گیاهی، درد قاعدگی یکی از شایع ترین معضلات امروزۀ برخی از دختران جوان می باشد. این درد در برخی از بانوان قابل تحمل و در برخی بسیار آزاردهنده می باشد. آمارهای ارائه شده محققان حاکی از آن است که حدود 15 درصد از خانم ها در جهان در دستۀ بانوانی هستند که دردهای قاعدگی را تحمل می نمایند. حال دربرخی از این خانم ها تا هنگام بارداری و زایمان دردها ادامه دار می یابد و در برخی تا به هنگام یائسگی به طول می انجامد.

 

کاهش درد قاعدگی با رژیم غذایی گیاهی و سالم:

 

تغذیه سالم و مصرف برخی مواد غذایی مقوی تاثیر فراوانی بر هورمون ها و تسکین و کاهش درد قاعدگی می گردد. مقدار هورمون استروژن موجود در خون خانم ها  به طور مداوم درحال دگرگونی است.

 

یک رژیم غذایی کم چرب و حاوی فیبر بالا مهمترین ویژگی یک تغذیه مناسب در بانوانی است که از دردهای قاعدگی رنج می برند. رژیم غذایی کم چرب و حاوی فیبر بالا سبب کاهش میزان فراوان استروژن می‌شود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل ابتلای خانم ها به سرطان‌ پستان و رحم، بالا بودن بیش از اندازه هورمون استروژن می باشد .میزان کم استروژن سبب کاهش رشد تومور سرطانی در بدن بانوان می‌شود.

 

استروژن موجود در بدن بانوان اغلب توسط جریان خون وارد کبد و سپس از مجرای صفراوی وارد روده می‌شود. حال شخصی که دارای رژیم غذایی حاوی فیبر بالا است ، استروژن را جذب و آن را از بدن دفع می‌کند. محققان معتقدند که مصرف مواد غذایی دربردارندۀ پروتئین حیوانی مانند مرغ، ماهی و یا لبنیات سبب دفع استروژن از بدن نمی گردند و تنها راه دفع این هورمون مصرف فیبر بالاست که در انواع میوه و سبزیجات یافت می گردد.

 

توصیه می گردد که خانم ها انواع میوه و سبزیجات، دانه غلات و حبوبات را همواره در دسترس داشته و طی ماه مواد خوراکی مفید برای سلامت بدن مصرف کنند تا دچار تشدید درد و خونریزی در دوران قاعدگی نشوند.از جمله دیگر خوراکی‌های مفید برای سلامت بانوان و کاهش نشانه های قاعدگی می‌توان مصرف برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید و نان غلات سبوس‌دار به جای نان سفید را نام برد.

 

تعداد بازدید : 1386

ثبت نظر

ارسال