شماره ۱۰۸۵

عوارض و مضرات مصرف قلیان

عوارض و مضرات مصرف قلیان

یک‌بار قلیان‌کشیدن حدود ۱۲۵برابر دود، ۲۵‌برابر تار ، ۲/۵‌برابر نیکوتین و ۱۰‌برابر مونوکسید‌کربن نسبت به سیگار تولید می‌کند

چهارشنبه 3 مهر 1398
دکتر علی فاطمی ، متخصص بیماری های ریوی

در‌حال‌حاضر، عموم مردم از آسیب ناشی ‌از مصرف سیگار بر سلامت خود آگاه هستند. اما درمورد کشیدن قلیان چطور؟ آیا از عوارض و مضرات مصرف قلیان بر بدن خود خبر دارند ؟ هرچند برخی‌از افراد این باور نادرست را دارند که به دلیل وجود آب در مسیر دود قلیان، کشیدن قلیان آسیب کمی به دنبال دارد، اما محققان معتقدند که مصرف قلیان عوارض و پیامدهای بسیار خطرناکی به همراه دارد که در ادامه مطلب از سایت پزشکی امروز برای شما عزیزان اطلاعاتی آورده ایم.

 

مقایسه ی تاثیر قلیان و سیگار بر بدن

 

استفاده از قلیان (که تحت‌عنوان Narghile، Argileh، Shisha، Hubble-Bubble و Goza شناخته‌ می‌شود) ریشه ای تاریخی داشته و ازقرن‌ها پیش در‌ایران و هند آغاز گردید. از عوارض و مضرات مصرف قلیان می توان گفت که قلیان به‌طور‌معمول به‌صورت گروهی استفاده‌ می‌شود و افراد از یک دهانک برای کشیدن قلیان به‌صورت مشترک استفاده ‌می‌کنند. دود قلیان حاوی بسیاری ‌از مواد شیمیایی سمی همانند دود سیگار است؛ موادی مانند تار، نیکوتین، مونوکسید‌کربن وهیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای، باتوجه به شیوه ی مصرف قلیان، افرادی که قلیان مصرف می نمایند، ممکن ‌است مواد ‌شیمیایی سمی بیشتری نسبت به افراد‌ سیگاری استنشاق‌ کنند. این دود خطرات مشابهی روی سلامت دارد و آن را به شرایطی مانند بیماری‌های قلب ‌وعروق و ریوی و سرطان های دهان مرتبط می‌سازد.

 

تار موجود در دود سیگار و قلیان چیست ؟

 

تار( قطران ) ماده ای قهوه ای رنگ و چسبناک است و از صدها ماده شیمیایی گوناگون تشکیل یافته است و بسیاری از این مواد سمی و سرطان زا هستند. از سوختن تنباکو تار به وجود می آید.  تار ذرات میکروسکوپی هستند که هنگام مصرف سیگار وارد ریه می گردد.  حدود 70 درصد تار موجود در دود سیگار به صورت رسوب در ریه ها پدیدار می گردد. تار مو جود در دود دخانیات مانند دوده ی موجود در دودکش، درون ریه ها را مانند یک لایه ی چسبناک می پوشاند . تار موجود در دخانیات روی پرزهای ریه ها چسبیده و سبب ایجاد اختلال در عملکرد ریه می گردد.

 

دود قلیان 125 برابر دود سیگار

 

قلیان سراها در‌سراسر کشورهای جهان و از‌جمله ایران در‌حال گسترش است و در کشورهایی مانند ایران، انگلستان، فرانسه، آمریکا و روسیه این روند رشد بیشتری دارد. اگر چه نرخ مصرف سیگار در‌حال کاهش است، محققان اشاره ‌می‌کنند که افراد بیشتری برای مصرف دخانیات قلیان می‌کشند. بااین‌حال، محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه پیتزبورگ بر‌این‌ نظرند از عوارض و مضرات مصرف قلیان این است که افرادی‌ که قلیان‌ مصرف می کنند میزان زیادی از مواد سمی را به بدن خود وارد می‌کنند. یک ‌بار قلیان‌ کشیدن حدود ۱۲۵برابر دود، ۲۵‌برابر تار، ۲/۵‌برابر نیکوتین و ۱۰ ‌برابر مونوکسید‌کربن نسبت به سیگار تولید می‌کند. این یافته‌ها خطرات ناشی‌از کشیدن قلیان را نشان‌ می‌دهد و محققان هشدار می‌دهند که باید نظارت بیشتری نسبت به حال‌حاضر روی آن انجام شود‌.

 

 

مضرات قلیان

 

 

بیماری های بر اثر مصرف قلیان

 

موضوع قلیان‌ کشیدن نوجوانان در‌حال‌ حاضر توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) بررسی می‌شود. آن ها به ‌تازگی (برای اولین‌بار) گزارش داده‌اند که استفاده ی۳۰ ‌روزه از قلیان، بالاتر از استفاده ی ۳۰ روزه از سیگار در‌میان دانش‌آموزان دبیرستان بوده است.از‌آنجا‌ که حدود یک ‌سوم از نوجوانان آمریکایی مصرف دخانیات خود را برای اولین ‌بار با قلیان تجربه کرده‌اند، نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن‌است قلیان دروازه ی ورود به مصرف دخانیات به ‌صورت روزمره شود. محققان ‌اذعان دارند که مقایسه ی یک ‌بار مصرف قلیان با کشیدن یک نخ‌ سیگار تأمل برانگیز است، زیرا الگوی دود متفاوتی دارند. برای نمونه، یک فرد سیگاری به ‌طور‌منظم ممکن‌است‌ ۲۰ سیگار در هر‌روز بکشد، در‌حالی‌که یک فرد قلیان‌ کش ممکن ‌است به‌ طور‌منظم تنها چند ‌بار در‌هر روز قلیان بکشد.

افراد قلیان‌ کش بیش ‌از تصوری ‌که در ‌‌ذهن دارند در‌معرض سموم بسیار بیشتری قرار‌دارند. پس‌از این که اطلاعات بسیار دقیق تری در‌مورد دفعات و الگوهای استفاده از قلیان داشته باشیم، خواهیم توانست آن داده‌ها را با این یافته‌ها ترکیب کنیم و تخمین نسبی بهتری از مقدار مواد سمی وارد شده به بدن داشته باشیم.

 

عوارض و مضرات مصرف قلیان

 

با‌توجه به هشدار CDC، افرادی ‌که قلیان می‌کشند ممکن ‌است در خطر ابتلا به برخی‌ از بیماری‌های مشابهی مانند سرطان قرار‌بگیرند که افراد سیگاری با آن ها مواجه هستند، از‌جمله :

 

سرطان دهان

سرطان‌ریه

سرطان‌معده

کاهش عملکرد ریوی

کاهش باروری

 

مطابق بررسی جدیدی که در مجله ی آمریکایی طب پیشگیری منتشر شده‌است، تقریباً ۱‌تَن از هر ۵ دانش‌آموز سال آخر دبیرستان از قلیان برای مصرف دخانیات در‌سال گذشته استفاده ‌کرده‌اند. همچنین، بیش‌از یک ‌سوم از این دانش‌آموزان می‌گویند که استفاده از قلیان آن ها به‌ اندازه‌ای بوده که آن ها را می‌توان قلیان ‌کش تلقی‌ کرد. کشیدن قلیان به ‌نظر نمی‌ رسد که فقط یک اتفاق زودگذر باشد و عملی است که به‌ طور‌پیوسته درطول ‌زمان و در‌سراسر کشور درحال افزایش می‌باشد و به‌ نظر‌می‌ رسد که بخش قابل ‌توجهی از افراد در‌حال رشد ( به‌ ویژه نوجوانان ) به ‌طور‌منظم قلیان می‌کشند که در بهداشت‌عمومی کشور ایجاد نگرانی می‌نماید.با‌توجه به اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، افرادی‌که قلیان مصرف‌ می‌کنند حدود ۹۰،۰۰۰ میلی ‌لیتر دود در هربار مصرف استنشاق می‌کنند؛ درحالی‌ که افراد سیگاری حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ میلی‌ لیتر در‌هر‌سیگار استنشاق می‌کنند و مصرف قلیان باعث افزایش جذب ماده‌ای به ‌نام بنزن می‌شود که با خطر بالای ابتلا به لوسمی مرتبط است.

محققان دریافتند که ۱۹‌درصد از دانش‌آموزان مورد بررسی، استعمال قلیان را حداقل یک ‌بار درطول‌ سال گذشته داشته‌ اند و در بین آن ها ۳۸‌درصد از افراد گزارش داده‌اند که حداقل ۶ بار قلیان کشیده‌اند تعداد دفعاتی‌که محققان از آن با اصطلاح استفاده‌ی مداوم   (Sustainal use)یاد‌ می‌ کنند زیرا استنشاق تار در هر بار قلیان کشیدن، معادل مصرف حداقل یک ‌پاکت سیگار در ماه است.

 مقاله مرتبط: عوارض و مضرات سیگار

تعداد بازدید : 3654

ثبت نظر

ارسال