کد خبر: 4

روش جدید ترک قطعی سیگار ؟

منبع :‌شمارۀ 1234 نشریه پزشکی امروز

روش جدید ترک قطعی سیگار ؟

وارنیکلین جدیدترین داروی ترک سیگار و خط اول درمان ترک سیگار می باشد.

یکشنبه 15 تیر 1399 ساعت 6:59
دکتر حوری چیت ساز ، پزشک سلامت روان

برخی افراد با تصور اینکه سیگار آسیب کمتری نسبت به سایر مخدرها به بدن وارد می نماید، اقدام به مصرف آن نموده و پس از آن نمی‌توانند حتی یک روز را بدون آن سپری کنند. سیگار علاوه بر هزینه بالا ،بر تمام اندام های بدن تاثیر منفی می گذارد. تضعیف سیستم ایمنی و احتمال ابتلا به انواع عفونت های میکروبی و ویروسی،تیرگی پوست ، تخریب عدسی چشم، خرابی دندان‌ها، بوی بددهان ،سرطان گلو و مری وحفره دهان،آسیب به بافت ریه و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه،آمفیزم وبرونشیت،سینوزیت‌ و سرماخوردگی‌های مکرر سرطان‌های دستگاه‌گوارش از‌جمله مری، معده و پانکراس و روده‌بزرگ و زخم‌معده و اثنی‌عشر، سرطان‌مثانه،اختلالات دستگاه گردش خون ، افزایش ضربان قلب ، فشار خون بالا ، خطرسکته های قلبی و سکته مغزی و همچنین افزایش مختصری در قند و چربی‌های خون،پوکی استخوان، سرطان‌دهانۀ رحم ، ناباروری و تولد نوزاد زودرس، تنها برخی از عوارض مصرف سیگار هستند. اما طی بررسی‌های نوین در پزشکی پژوهشگران این بار ظاهرا به روش جدید ترک قطی سیگار رسیده اند . 

• روش جدید ترک قطعی سیگار :

خوشبختانه ترک سیگار آنقدرها که تصور آن می رود دشوار نیست.برای ترک سیگار انگیزه کافی و اراده مصمم لازم است. در مسیر ترک سیگار می‌توان از داروهای ترک سیگار نیز بهره برد و سلامتی خود را از نو به دست آورد.
هنگام مصرف سیگار، نیکوتین به مغز فرستاده می‌شود تا به گیرنده‌های نیکوتینی متصل شود، در نتیجه ماده شیمیایی به نام دوپامین ترشح می شود که سبب احساس لذت و خوشی می گردد.باکاهش میزان دوپامین، تمایل فرد به مصرف سیگار افزایش می‌یابد.

وارنیکلین جدیدترین داروی ترک سیگار و خط اول درمان ترک سیگار می باشد.عملکرد وارنیکلین با سایر داروهای موثر در ترک سیگار متفاوت است. این دارو سبب کاهش میل به سیگار (هوس ) و در عین حال کاهش لذت از سیگار می‌شود. وارنیکلین یک آگونیست نسبی گیرنده‌های نیکوتینی ۴α ۲β است که در سطوح پایین‌تر از تحریک توسط نیکوتین، سبب ترشح دوپامین می‌شود و در نتیجه موجب کاهش عوارض ناشی از ترک سیگار می‌گردد. از سوی دیگر، با مسدود نمودن این گیرنده‌ها، آنتاگونیست آن‌ها نیز محسوب شده و تمایل فرد به کشیدن سیگار را از بین می‌برد. درنتیجه از طریق مهار گیرنده‌های نیکوتینی تمایل فرد به مصرف سیگار را کاهش می دهد. وارنیکلین در مقایسه با داروی قبلی ترک سیگار یعنی بوپروپیون به مراتب اثرات بهتری دارد. استفاده از این دارو توسط FDA تایید شده است.

آخرین مطالب مربوط به دخانیات را در پزشکی امروز مشاهده نمایید.

• میزان و روش مصرف داروی وارنیکلین جهت ترک سیگار : 

وارنیکلین به صورت قرص های ۰/۵ و ۱ میلی گرم عرضه می شود. مصرف وارنیکلین در افراد سیگاری زیر ۱۸ سال و زنان باردار هنوز تایید نشده است. استفاده از این قرص در مادران شیرده نیز تایید نشده است و باید با نظر پزشک مصرف شود. استفاده از وارنیکلین در صورت حساسیت شدیدپوستی به این دارو ممنوع است. همچنین توصیه میشود بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلبی تحت نظر متخصص قلب از این دارو جهت ترک سیگار استفاده نمایند.

• عوارض ترک سیگار با قرص وارنیکلین :

پس از مصرف وارنیکلین، در حدود ۳۰ درصد از افراد مصرف کنندۀ این دارو احساس تهوع مشاهده می شود. عوارض کمتر شایع وارنیکلین عبارتند از: سردرد، اختلالات خواب وکابوس. اختلال در احساس چشایی،استفراغ،نفخ،دردشکمی و یبوست،احساس داغ شدن پوست،حساسیت چشم به نور (در ۲ روز اول شروع درمان).

• تداخل‌های دارویی قرص وارنیکلین : 

مصرف هم زمان وارنیکلین با فاموتیدین،رانیتیدین، سایمیتیدین،توبرامایسین وداروهای رقیق‌کنندۀخون مانند وارفارین و همچنین داروهای درمان آسم مانند تئوفیلین ممکن است تداخل داشته باشد. وارنیکلین اثرات الکل (اتانول)را افزایش می‌دهد.برخلاف سایر داروهای ترک سیگار، وارنیکلین سبب افزایش وزن نمی گردد.

• چه افرادی قرص وارنیکلین را برای ترک سیگار نباید مصرف نمایند ؟

در بیماران با نارسایی حاد کلیه تعدیل دوز دارو الزامی است،این دارو آستانه تشنج را کاهش می دهد،درنتیجه بیماران با سابقه تشنج باید با احتیاط مصرف نمایند.در صورت بروز یا تشدید نشانه های قلبی ،خُلق افسرده ،تغییرات رفتاری،افکار یا اقدام به خودکشی مراجعه به پزشک الزامی است.

• عوامل موثر در ترک سیگار : 

چهار عامل موثر در ترک سیگار موفق عبارتند از:
. برای ترک تصمیم بگیرید.
. تاریخ ترک سیگار را تعیین کنید و یک روش ترک را انتخاب نمایید.
. با نشانه های قطع مصرف سیگا کنار بیایید.
. به سیگار نکشیدن ادامه دهید.
این دارو فقط یک درمان کمکی برای ترک سیگار است. عوامل مکمل مانند اراده شخصی،ورزش،روان درمانی و پرهیز از محرک‌های سیگار مانند لبنیات، فلفل وگوشت قرمز می‌تواند سبب ترک سیگار شود.

• روش موثر در ترک سیگار چیست ؟

پس از اینکه فرد سیگاری انگیزۀ لازم برای ترک سیگار را پیدا می کند ، تاریخی برای ترک سیگار تعیین نموده و اطمینان حاصل نمایدکه سیگار کشیدن را در تاریخ برنامه‌ریزی شده خود ترک می‌کند.باید مصرف قرص وارنیکلین را یک هفته پیش از آن تاریخ زیر نظر پزشک آغاز نماید و پس از آن برای ۱۲ هفته، مصرف را ادامه دهد.
همچنین ممکن است بدون اینکه تاریخ دقیقی برای خود مشخص کند، مصرف قرص وارنیکلین را آغاز نمایدو در یک بازه بین ۸ تا ۳۵ روز پس از شروع، مصرف قرص را به مدت ۱۲ هفته ادامه دهد یا با آغاز مصرف قرص وارنیکلین،به تدریج تعداد سیگارهایی که هر روز در طول یک دوره ۱۲ هفته می‌کشد را کاهش دهد تا زمانی که دیگر سیگار مصرف ننماید. پس از آن، قرص وارنیکلین را به مدت ۱۲ هفته مصرف نماید.
وارنیکلین بالاترین میزان تداوم در ترک سیگار را در طول 6 ماه الی 1 سال پس از آغاز درمان فراهم می کند و به تداوم مسیر ترک کمک می نماید.

• نشانه‌های ترک سیگار چیست ؟

هنگام ترک سیگار،نشانه های قطع مصرف نیکوتین مانند افزایش اشتها،افزایش وزن،اختلال خواب، عدم تمرکز،کاهش ضربان قلب،میل شدید به سیگار، احساس اضطراب، بی‌قراری، افسردگی،خشم و ناامیدی ممکن است مشاهده شود.
با ترک سیگار، در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگار، فشارخون و ضربان قلب به آرامی به سطح اولیه باز می گردد وسطح مونواکسیدکربن در خون روند نزولی را آغاز می نمایدو اکسیژن رسانی به قلب و ماهیچه‌های بدن افزایش می یابد.12 ساعت پس از ترک سیگار گردش خون بهبود یافته و عملکرد ریه نیز افزایش مى یابد. 2 هفته تا 3 ماه پس از ترک سیگار، سرفه و تنگی نفس کاهش می یابد و مژک هاى ریزى که با حرکت خود خلط را به بیرون از ریه مى‌رانند، دوباره وظیفه طبیعى خود را در ریه آغاز مى نمایند و توانایى جابه جایى خلط را به دست مى آورندو بدین ترتیب عفونت کاهش مى یابد.1تا 9 ماه پس از ترک، خطربروز بیماری های قلبی نسبت به افرادی که به سیگار کشیدن خود ادامه مى دهند،تا۵۰ درصد کاهش می یابد.یک سال پس از ترک، خطر بروز سرطان دهان، گلو، مری و مثانه به نصف کاهش می یابد و ریسک ابتلا به سرطان دهانۀ رحم همانند افرادی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند. 5 سال پس از ترک نرخ مرگ ناشى از سرطان ریه نسبت به گروهی که به سیگار کشیدن خود ادامه مى دهند، نصف می گردد. احتمال ابتلا به سرطان حنجره و لوزالمعده نیز کاهش مى‌یابد.از ۵ تا ۱۵ سال پس از توقف مصرف، احتمال بروز سکته مغزی برابر با افراد غیر سیگاری می‌شود. 10 سال پس از ترک احتمال بیمارى هاى کرونرى قلب به اندازه یک فرد غیرسیگارى کاهش می یابد.

به امید زندگی سالم بدون دخانیات

تعداد بازدید : 3457

نظرات

رضا نیکروش

2 سال و 4 ماه و 17 روز پیش

دوروغه. این دارو ها را. من امتحان. کردم. انواع روشها و داروهارا امتحا ن کردم... فقط و فقط. اراده. میخواد... همین///

ثبت نظر

ارسال