تاثیر رب گوجه فرنگی نامرغوب بر سلامت انسان

تاثیر رب گوجه فرنگی نامرغوب بر سلامت انسان

سولانین در گوجه فرنگی سبز و یا سیب زمینی های در معرض نور ایجاد شده و گیاه آن را برای دفاع از خود در مقابل حشرات و بیماری ها می سازد.

چهارشنبه 24 مهر 1398 ساعت 11:1
گروه خبری سایت پزشکی امروز

یکی از مهمترین عواملی که کیفیت یک رب گوجه فرنگی را تعیین می نماید ، استفاده از گوجه فرنگی های مرغوب ، رسیده و آبدار در آن است. دکتر شهرام بیرقی طوسی ، عضوت هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به این که برخی افراد سودجو جهت تهیه رب از گوجه‌های نرسیده یا گوجه‌هایی که بخشی از آن ها سبز شده است ، استفاده می‌کنند، ذعان نمود، مصرف قسمت‌های سبز گوجه فرنگی به دلیل  وجود سم سولانین، به شدت خطرناک است. متاسفانه از شایع ترین مشکلات ایجاد شده در اثر مصرف این ماده می‌توان به التهاب روده و معده، تاثیر رب گوجه فرنگی نامرغوب بر سلامت انسان و افزایش احتمال ابتلا به مشکلات پوستی، کبدی و ناباروری اشاره کرد.

 

تاثیر رب گوجه فرنگی نامرغوب بر سلامت انسان :

 

استفاده بی رویه و بدون نظارت از مواد نگهدارنده به ویژه بنزوئات‌ها، تولید سم آلترامید تحت تاثیر حرارت دهی بالا، کاهش مواد مغذی تحت تاثیر حرارت بالا و بسته بندی نامناسب و عرضه به صورت فله از مشکلات رب‌های تولید شده در کارگاه های غیربهداشتی می باشد.

تولید تحت نظارت نهادهای مسئول، کنترل کیفیت مواد اولیه، رنگ مطلوب، اعمال تیمارهای حرارتی به صورت کنترل شده و حفظ حداکثری ارزش تغذیه‌ای، کیفیت یکنواخت محصولات تولید و فاقد آلودگی‌های میکروبی از مزایای رب‌های صنعتی است.

 

 

 

تعداد بازدید : 1566

نظرات

منصور محسنی

4 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

عالی

ثبت نظر

ارسال