تاثیر داروی ضد آنفولانزا بر درمان ویروس کرونا

ویروس| کرونا| درمان| بیماری| دارو

براساس اظهارنظر تیم تحقیقاتی چینی و در آزمایش بر الگوهای حیوانی ، داروی ضدآنفلوآنزای فاویپیراویر با موفقیت ویروس کرونای جدید را سرکوب کرده و همچنین موش‎ها را در برابر بیماری ابولا ایمن می‎ کند.

سه شنبه 12 فروردین 1399 ساعت 10:33
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

اخیراً طی یک پژوهش و مطالعۀ تجربی، تأثیر داروی فاویپیراویر (آویگان) ( favipiravir (Avigan))در درمان کرونا (کووید19) مورد آزمایش قرار گرفته است. داروی ضدآنفلوآنزای فاویپیراویر (آویگان) می‎تواند علیه کرونا ویروس جدید عمل نماید اما در هر حال این نتیجه گیری نیز باید محتاطانه تر تفسیر گردند.

 

*  آیا داروی ضد آنفلوآنزای آویگان در درمان کرونا ویروس مؤثر است؟

 

اخیراً گمانه‎زنی‎های رسانه‎ای[i] بسیاری پیرامون تأثیر داروی ضدآنفلوآنزای ژاپنی یعنی فاویپیراویر (با نام تجاری آویگان) روی ویروس SARS-Cov-2 وجود داشته است. ویروس SARS-Cov-2 همان ویروس موذی است که سبب بروز بیماری کرونا می‎شود. مقامات چین در یک کنفرانس مطبوعاتی [ii] اعلام نمودند که این دارو می‎تواند بطور مؤثری ویروس کرونا را از بین ببرد.

از آن پس نتایج یکی از دو درمان بالینی که مقامات چین اعلام کردند در دسترس عموم قرار گرفت. با نگاهی به یافته‎ها ،  توضیح خواهیم داد که چرا محققان باید نتایج را با احتیاط تفسیر کنند.

 

مطالب مرتبط :

 

آسیب اضطراب ناشی از ویروس کرونا به بدن

 

* مقایسه ‎ی داروی فاویپیراویر با یک داروی درمان ایدز :

 

همانطور که محققان در یافته های خود توضیح می‎دهند، عوامل ضدویروسی مؤثر که بتوانند با ویروس کرونا (کووید-19) مبارزه کنند به‎شدت مورد نیاز است.  به نظر می‎رسد در این زمینه یک روش مؤثر برای کشف داروی کرونای جدید ، آزمایش داروهای ضد ویروسی موجود است تا متوجه شویم که آیا تغییر کاربری این داروها مناسب است یا خیر.

پیش از این متخصصان داروهایی مانند ریباویرین، اینترفرون، فاویپیراویر و لوپیناویر/ریتوناویر را برای درمان سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) به کار برده‎اند. این بیماری‎ها به وسیلۀ سایر گونه های کرونا ویروس‏ ایجاد می ‏شوند ولی، اثربخشی برخی از این داروها مورد تردید است.

براساس اظهارنظر تیم تحقیقاتی چینی و در آزمایش بر الگوهای حیوانی ، داروی ضدآنفلوآنزای فاویپیراویر با موفقیت ویروس کرونای جدید ( SARS-Cov-2 ) را سرکوب کرده و همچنین موش‎ها را در برابر بیماری ابولا ایمن می‎کند.

بنابراین دانشمندان ترتیبی داده‎اند تا با استفاده از فاویپیراویر نتایج درمان کرونای جدید SARS-Cov-2 را مورد آزمایش قرار داده و میزان تأثیر این دارو همراه با لوپیناویر/ریتوناویر را مقایسه کنند.

 

* آیا داروی سرکوب کنندۀ ویروس ایدز در درمان کرونا ویروس جدید موثر است ؟

 

لوپیناویر یک داروی سرکوب‎کنندۀ  ویروس ایدز است که به‎عنوان درمانی بالقوه برای بیماری سارس که در سال 2003 شایع شده بود مورد استفاده قرار گرفت. محققان دارویی غالباً برای افزایش نیمۀ عمر این دارو و کاهش عوارض جانبی آن ریتوناویر را به لوپیناویر اضافه می‎کنند.

 

* آیا داروی فاویپیراویر موجب درمان کرونا ( کووید- 19) می گردد ؟  

 

در پژوهش های اخیر ، طی یک مقایسۀ غیرتصادفی ، که در آن دو گروهِ تحتِ درمان ، در طول زمان مورد مقایسه قرار گرفتند ، شرکت‎کنندگان بیمارانِ بستری در بیمارستان The Third People’s   Hospital شهر شنژن در چین بودند.

در روز اول (اوایل فوریه) یک گروه تحت مطالعه قرار گرفت (شامل 35 نفر، همگی با تشخیص ابتلا به کرونا ویروس و مطابق با شرایط و معیارهای کارآزمایی شامل سن و شدت ابتلا به بیماری). این گروه دوبار در روز (در دو دوز جداگانه) 1600 میلی‎گرم داروی فاویپیراویر به‏ علاوه ی اینترفرون استنشاقی دریافت نمودند.

در روز دوم و روزهای بعد دوز داروی بیماران به 600 میلی‏گرم (روزانه دوبار) کاهش یافت. همچنین اینترفرون استنشاقی نیز دریافت کردند.

 

مطالب مرتبط :

 

شناسایی واکسن احتمالی ویروس کرونا و اهداف درمانی آن

 

گروه کنترل متشکل از 45 نفر بود که در هفتۀ آخر ژانویه بستری شدند. این گروه به مدت 14 روز داروی لوپیناویر/ریتوناویر با دوز 400 گرم، سپس 100 گرم (دوبار در روز) و اینترفرون استنشاقی دریافت کردند.

افرادی که داروی فاویپیراویر دریافت کرده بودند با میانگین 4 روز ویروس از بدن آن ها پاکسازی شد. ولی، مدت زمان پاکسازی ویروس در شرکت‎کنندگان گروه کنترل 11 روز بود.

در تصویربرداری از قفسۀ سینۀ هر دو گروه مشخص شد که در ریه ‎های گروه دریافت‎کنندۀ فاویپیراویر بهبودی قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل حاصل شده بود. براساس گزارش محققان بهبودی در گروه اصلی 91/43% و در گروه کنترل 62/22% بود.

محاسبات آماری نشان داد که داروی فاویپیراویر بصورت مستقل با پاکسازی سریع‎تر ویروس در ارتباط است. علاوه بر این، در مقایسه با گروه کنترل، در گروه فاویپیراویر فعل و انفعالات منفی کمتر بود.

تیم تحقیقاتی نتیجه می‎گیرد که:« در این مطالعۀ غیرتصادفیِ کنترلی مشخص شد که از نظر پیشرفت و پاکسازی بیماری، فاویپیراویر بطور قابل ‏توجهی اثرات درمانی بهتری روی کرونا ویروس دارد.

 

این محققان اضافه می‎ کنند که:

 

حتی در صورت اتفاقی بودن اثرات، این نتایج می ‏تواند اطلاعات مهمی برای ایجاد دستورالعمل‎های درمانی استاندارد برای مقابله با عفونت ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) باشد.

 

مطالب مرتبط :

 

چگونه با کودکانمان از ویروس کرونا حرف بزنیم ؟

 

* عواملی که درمان جدید ویروس کرونا (کووید – 19) را مورد تردید قرار می‎ دهند:

 

گرچه در آغاز مطالعه ویژگی‎های سلامتی افراد حاضر در گروه از نظر آماری قابل مقایسه بودند ولی، تفاوت‏ های مهمی بین آن ها وجود داشت که نتایج حاصل از تحقیق را مورد تردید قرار می‌دهد.

به‎عنوان نمونه بیشتر شرکت‏کنندگان در گروه فاویپیراویر جوان‏تر و لاغرتر بودند و پس از بروز نشانه های ویروس کرونا بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند. ازطرف دیگر در این گروه افراد کمتری دچار تب شدند.

علی رغم این که دانشمندان در تحلیل داده ‏ها این عوامل را نیز درنظر می‎گیرند ولی، بدلیل کوچک بودن این مطالعه وجود چنین تفاوت‎های ناچیزی می‎تواند موجب تحریف نتایج شود.

این مطالعۀ کوچک نتایج با‎لقوۀ جالبی فراهم می‎کند ولی، به دلیل عدم تصادفی بودن، تفاوت در میزان شدت بیماری، تفاوت سنی دو گروه و عدم ترکیب نتایج، یافته ‏های بدست‏آمده مورد تردید هستند.

پیش از آن که پزشکان با هدف پاکسازی ویروس بتوانند این دارو را در طب بالینی استفاده کنند انجام کارآزمایی‎های تصادفی کنترل‎شده و سازمان‎دهی‏ شده ضروری است.    

 

 

 

[i] https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/japanese-flu-drug-clearly-effective-in-treating-coronavirus-says-china

 

 

[ ii] https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200318_36/

تعداد بازدید : 2057

ثبت نظر

ارسال