400-283

استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای عفونت کووید-۱۹

منبع :‌شمارۀ ۱۲۴۲نشریه پزشکی امروز

استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای عفونت کووید-۱۹

افرادی که سیگار می‌کشند باید ترکیبی از «داروهای ترک سیگار» و حمایت‌های رفتاری بهره ببرند، تا بیشترین شانس موفقیت را داشته باشند و شانس ابتلا به کووید-۱۹ نیز در این افراد کاهش یابد.

سه شنبه 27 مهر 1400 ساعت 13:36
دکتر حوری چیت ساز ، پزشک سلامت روان

دخانیات سالانه سبب مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در جهان شده و عامل بسیاری از عفونت‌های تنفسی است و به صورت کامل، اثبات شده که شدت بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.در عین‌حال استعمال‌ دخانیات از بسیاری جهات عملکرد طبیعی ریه را مختل نموده و عامل خطری جدی در ابتلا به عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا است که مرتبط با توانایی انتقال اکسیژن از خون به بافت‌ و افزایش سطح مونو اکسید کربن در خون ، تخریب و مرگ و میر مژک‌ها در مجاری هوایی و ریه‌ها و سایر علل مانند تماس انگشتان دست (و احتمالا سیگارهای آلوده) با لب‌ها واحتمال انتقال ویروس از دست به دهان ، تماس مکرر دست با صورت و دهان ، افزایش تولید بزاق با مصرف دخانیات و به دنبال آن تمایل افراد به بیرون ریختن آب دهان است.

▪ استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای عفونت کووید-19:

مواد شیمیایی موجود در سیگار هنگام استنشاق، دو اثر جدی روی مژک‌ها دارند .اول حرکت مژک‌ها را کاهش می‌دهند، به این معنا که انتقال مخاط از ریه‌ها دشوارتر می‌شود. با گذشت زمان، استنشاق طولانی مدت دود سبب از بین رفتن این مژک‌ها گشته و خطر عفونت را به شدت افزایش می‌دهد.از طرفی در افرادی که به طور منظم و طولانی‌مدت سیگار می‌کشند، احتمال وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون‌بالا، بیماری‌های ایسکمیک قلب و بیماری‌های مزمن ریه بیشتر است ، که تمامی آنها خود عوامل خطر ابتلا به کووید-۱۹هستند.

افراد سیگاری سطح بالاتری از آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE2) را دارند. این مولکول در سطح سلول‌های ریوی قرار دارد و نقطه اتصال ویروس کرونا است. ویروس کرونا با اتصال به این آنزیم ، قادر به ورود به سلول و آلوده نمودن آن است.نمونه بافت ریه، افرادی که سیگار می‌کشند، بالاترین میزان ACE2 را دارد. البته ترک سیگار روند افزایش تعداد این گیرنده را کاملا برعکس می‌کند. در افرادی که تقریبا یک سال است سیگار را ترک کرده‌اند، در مقایسه با سیگاری‌های فعلی،تعدادگیرنده ACE2 چهل درصد کمتر است.

استعمال سیگار و قلیان سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ضعف سیستم ایمنی می‌شود. افراد در اماکن سربسته مانند قهوه‌خانه‌ها، به دلیل استفاده از وسایل مشترک و هوای آلوده در فضای بستۀ این اماکن ، ویروس کرونا را به آسانی منتقل می‌کنند و نشانه‌های بیماری نیز در این افراد با شدت بیشتری بروز می‌کند.

احتمال ابتلا به کووید-۱۹ و همچنین میزان فوتِ به دنبال ابتلا در میان افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که سیگار استعمال نمی‌کنند، ۱۴ برابر بیشتر است.

زنان باردار نیز جزو گروه‌های پرخطر هستند .پس توجه به زنان باردار به ویژه، زنان باردار سیگاری در این ایام بسیار مهم است. توجه به زنان باردار سیگاری نیز برای سلامتی خودشان پراهمیت است و همچنین به دلیل اینکه نمی‌دانیم این ویروس چه تأثیراتی روی جنین در حال رشدخواهد داشت.

از آنجا که استعمال دخانیات سبب افزایش آسیب پذیری می‌شود، لازم است که از زنان سیگاری باردار و زنان سیگاری که تمایل به بارداری دارند، برای ترک سیگار حمایت شود.

البته زنان بارداری که در دوران بارداری سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر عود قرار گیرند زیرا ممکن است پس از زایمان ، استرس و انزوای بیشتری را تجربه کنند. بنابراین حمایت‌های روانی اجتماعی از این گروه نیز هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در صورت حضور فرد سیگاری در خانه ،کودکان و افراد غیر سیگاری ، در معرض خطر دود دست دوم می‌باشند. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خطر قابل توجهی برای سلامتی و حتی ابتلا به کووید-۱۹ است.

احتمال انتقال کرونا از طریق استنشاق دود دخانیات، مطرح شده است .هنگام مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، تعداد زیادی ذرات معلق در هوا تولید می‌شود که ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف‌کننده به کرونا، این ویروس در هوا منتشر و ویروس به اطرافیان منتقل شود.

قطرات ریزی که از تنفس افراد در هوا شناور می‌شوند، می‌توانند آلودگی با ویروس کووید-۱۹ را گسترش دهند. گفته می‌شود که ویروس کرونا از طریق این قطرات ریز در هوا حدود سه(چند) ساعت حالت عفونی خود را حفظ می‌کند.

همه‌گیری کووید-۱۹، تجربه‌ای جدید و اضطراب‌آور است و ممکن است ایجاد تغییراتِ رفتاری بزرگ در طی این مدت قابل دست‌یابی به‌نظر نرسد. ‌‌یک گزینه پیشنهادی برای افرادی که نمی‌توانند سریعا سیگار را ترک کنند، کاهش تعداد نخ سیگار پیش از ترک‌ کردن است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که قبل از ترک سیگار، تعداد سیگار خود را کاهش می‌دهند ممکن است دقیقا به‌اندازه کسانی که به‌صورت یک‌باره سیگار را ترک می‌کنند؛ موفق باشند.

سازمان بهداشت جهانی از مردم می‌خواهد که از مصرف دخانیات پرهیز نموده تا خطرات مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا را نیز در افرادی که سیگار می‌کشند و همچنین در گروهی که در معرض دود غیرمستقیم سیگار قرار می‌گیرند، به حداقل برساند.

هنگام شیوع سندرم تنفسی‌خاورمیانه معروف به مرس در سال ۲۰۱۲ نیز افراد سیگاری بیش از افراد غیر سیگاری جان خود را از دست دادند.
بنابراین افرادی که سیگار می‌کشند باید ترکیبی از «داروهای ترک سیگار» و حمایت‌های رفتاری بهره ببرند، تا بیشترین شانس موفقیت را داشته باشند و شانس ابتلا به کووید-۱۹ نیز در این افراد کاهش یابد.

تعداد بازدید : 1549

ثبت نظر

ارسال