8 ماده غذایی ضد سرطان را بشناسید

8 ماده غذایی ضد سرطان را بشناسید

مواد غذایی ضدسرطان به غذاهایی اطلاق می¬شوند که اگر افراد آنها را به رژیم غذایی شان اضافه کنند خطر بروز سرطان را در آنها کاهش می دهد.

دوشنبه 22 مهر 1398 ساعت 11:24
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

در ابتدا اشاره بدین موضوع مهم است که هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی­ تواند به طور کامل از افراد در برابر سرطان محافظت کند و سبک زندگی، عوامل محیطی و ژنتیک افراد در بروز آن بسیار تاثیر گذارند. اما مواد غذایی ضد سرطان به غذاهایی اطلاق می ­شوند که اگر افراد آن ها را به رژیم غذایی­شان اضافه کنند خطر بروز سرطان را در آن ها کاهش می دهد. این مقاله بهترین 8 ماده غذایی ضد سرطان را مورد بررسی قرار داده و شواهد علمی، که از این ادعاها پشتیبانی کرده­اند، را تشریح می­ کند.

 

موادی که حاوی ترکیبات طبیعی بوده و دارای خواص ضد سرطانی قدرتمندی هستند عبارتند از:

 

 

سیب

 

 

سیب

 

این عبارت که مصرف روزانه یک عدد سیب شما را از دکتر بی­نیاز می­ کند” ( an apple a day keeps the doctor away ) حقیقتا صحیح و بجا است. سیب دربردارندۀ پلی­فنول­هایی است که دارای خواص ضد سرطان امیدبخشی هستند. پلی­فنول­ها ترکیبات گیاهی هستند که مانع از بروز التهاب، بیماری قلبی­عروقی و عفونت می شوند.

برخی از تحقیقات بیانگر این موضوع هستند که پلی­فنول­ها دارای خواص ضد توموری و ضد سرطانی هستند.

برای نمونه، پلی­فنول فلوریتین پروتئینی به نام GLUT2 (گیرنده­ی گلوکز شماره­ی ۲) را که در انواع مشخصی از سرطان­ های پیشرفته، نقش اساسی در رشد سلول نقش ایفا می­ کنند را مهار می کند.

بررسی های منتشر شده­ در نشریۀ Journal of Food and Drug Analysis در سال 2018 بیانگر این است که فلوریتین سیب بطور قابل توجهی رشد سلول­ های سرطان سینه را مهار می­ کند در حالی که سلول­ های طبیعی و سالم را تحت تاثیر قرار نمی ­دهد.

 

خانوادۀ توت :

 

میوه های خانوادۀ توت غنی از ویتامین­ ها، مواد معدنی، و فیبرهای غذایی هستند. توت­ ها به دلیل خواص آنتی­اکسیدانی و فواید سرشاری که برای سلامتی دارند توجه محققان را به سوی خود جلب نموده اند.

مطابق بررسی ها آنتوسیانین، که ترکیبی در تمشک است، بیومارکرهای(نشانگرهای زیست محیطی) سرطان کولون را کاهش می ­دهد.

در بررسی دیگری به اثرات ضدالتهابی بلوبری پرداخته شده که می ­تواند مانع از رشد تومورهای سرطان پستان در موش ­ها شود.

 

کلم سانان

 

این گروه از سبزیجات موسوم به Cruciferous vegetables، نظیر بروکلی، گل ­کلم، و کلم کالی شامل مواد مغذی سودمند نظیر ویتامین C، ویتامین K و منگنز هستند.

کلم سانان همچنین شامل سولفورافان هستند که ترکیبی گیاهی با خواص ضد سرطانی است. سولفورافان بطور قابل­ توجی رشد سلول­ های سرطانی را مهار می­ کند و در سرطان کولون سبب مرگ سلول های سرطانی می گردد. سولفورافان همراه با ژنیستئین( Genistein)، که ترکیبی در دانه­ های سویا است، می ­تواند بطور قابل توجهی پیشرفت  اندازۀ تومور سرطان پستان را مهار کند. سولفورافان همچنین هیستون داستیلاز (histone deacetylase ) ، آنزیمی مرتبط با بروز سرطان، را مهار می ­کند.

محققان مصرف ۳ تا ۵ وعده  از کلم سانان در هفته را جهت پیشگیری از بروز سرطان توصیه می کنند .

 

هویج

 

هویج شامل مواد مغذی متعدد از جمله ویتامین K، ویتامین A، و آنتی­اکسیدان­ ها است. همچنین هویج دارای مقادیر زیادی از بتا- کاروتن است، که عامل رنگ نارنجی آن است.

مطالعات اخیر نشانگر آن است که بتا- کاروتن نقشی مهم در حفاظت از سیستم ایمنی ایفا می­ کند و ممکن است مانع از بروز انواع مشخصی از سرطان­ ها شود. بتا- کاروتن با کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان و پروستات مرتبط است. مصرف بیشتر هویج باعث کاهش 26 درصدی خطر ابتلا به سرطان معده می ­شود.

 

 

هویج

 

 

ماهی های روغنی

 

ماهی­ های چرب یا روغنی، از جمله سالمون، ماهی خال خالی و ماهی کولی غنی از مواد مغذی ضروری، نظیر ویتامین B، پتاسیم، و اسیدهای چرب امگا-3 هستند. افرادی که رژیم­ های غذایی­ شان غنی از ماهی­ های آب­ های شیرین است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در آن ها نسبت به افرادی که ماهی آب شیرین را کمتر مصرف می­ کردند 53 درصد کمتر است.

همچنین مصرف روغن ماهی در کهنسالی با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

طی یک ارزیابی روی 68109 تن، مشخص گردید افرادی که حداقل چهار مرتبه در هفته از مکمل­ های روغن ماهی استفاده می­ کنند خطر ابتلا به سرطان کولون در آن ها در مقایسه با افرادی که از این مکمل­ های استفاده نمی­ کنند 63 درصد کمتر است.

 

مغز گردو

 

براساس یافته های انیستیتوی تحقیقات سرطان آمریکا، مغز آجیل ها دارای خواص ضد سرطانی هستند، اما دانشمندان گردو را بیشتر از سایر انواع آجیل مورد مطالعه قرار داده­ اند.

گردو حاوی ماده­ای به نام پدونکولاژین (pedunculagin) است که بدن آن را به اورولیتینز( urolithins) متابولیزه می­ کند. Urolithin ها ترکیباتی هستند که به گیرنده­ های استروژن متصل می ­شوند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان نقش اساسی ایفا می کنند.

طی یک مطالعه روی مدل­ های حیوانی، مو­ش­ هایی که گردو یا روغن گردو را دریافت کردند نسبت به موش­ هایی که روغن سبزیجات را دریافت کردند سطوح بیشتری از ژن­ های سرکوبگر تومور داشتند.

 

حبوبات

 

حبوبات مانند لوبیا، نخودفرنگی و عدس غنی از فیبر هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در افراد کاهش دهند. مصرف حبوبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در ارتباط است.

محققان همچنین معتقدند که فیبر موجود در لوبیا  بر کاهش ابتلا به سرطان پستان موثر است.

نتایج بررسی ها ثابت نمودند که خطر ابتلا به سرطان پستان در افرادی که دارای رژیم­ های غذایی غنی از فیبر لوبیا هستند نسبت به گروهی که میزان روزانه فیبر مصرفی­شان را دریافت نکردند، 20 درصد کمتر است.

 

مکمل­ ها و داروها

 

اگرچه مواد غذایی که در بالا بدان اشاره گردید، محصولاتی هستند که به آسانی دردسترس هستند، اما ممکن است برخی از افراد تمایلی به اعمال تغییرات قابل توجهی در رژیم غذایی یا سبک زندگی­شان نداشته باشند. در این مورد، تعداد زیادی از مکمل­ ها و داروها در دسترس هستند که دارای ترکیبات ضد سرطانی هستند.

ویتامین­ های A، C، و E به دلیل خواص ضد سرطانی­ شان مورد توجه بوده بعنوان مکمل ها در دسترس هستند.

بیشتر ترکیبات گیاهی که در سراسر این مطالعه به آن ها اشاره شد، نظیر فلوریتین، آنتوسیانین، و سولفورافان به شکل دارو و مکمل نیز در بازار عرضه می­ شوند.

داروهای بدون نسخه، نظیر آسپرین و ایبوپروفن نیز ممکن است در برخی از افراد خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

اما ذکر این نکته ضروری است که همواره پیش از آغاز مصرف دارویی جدید یا مکمل رژیم غذایی با پزشک متخصص مشاوره کنید.

تحقیقات انجام شده پیرامون پیشگیری سرطان با رژیم غذایی کماکان در مراحل ابتدایی خود است و نیازمند انجام آزمایش­ های بیشتر است. این بررسی ها و مطالعات ذکر شده اغلب روی الگوهای حیوانی صورت پذیرفته است و هرچند، بخاطر سپردن این مسئله حائز اهمیت است که مصرف یک رژیم غذایی متعادل که مقادیر زیادی میوۀ تازه، سبزیجات و چربی­ های خوب در آن جای داده شده ­است سلامت کلی و عمومی بدن را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

سرطان

 

تعداد بازدید : 1325

ثبت نظر

ارسال