شماره ۱۰۲۹

تاثیر یوگا بر سرطان سینه

تاثیر یوگا بر سرطان سینه

تاثیر یوگا بر سرطان سینه یوگا ازطریق کاهش خستگی و التهاب برای جان به‌دربردگان از سرطان‌پستان نافع است.

چهارشنبه 3 دی 1393
طاهره محمودی ، مدرس یوگا

طی یک بررسی بزرگ و تازه مشخص شده است که یوگا ازطریق کاهش خستگی و التهاب برای جان به‌دربردگان از سرطان‌پستان نافع است. درعین‌حال که یوگا دارای اجزای متعددی است ولی پژوهشگران معتقدند که تنفس ومراقبه،احتمالاً دارای بزرگترین تأثیر در یوگا است. درپایان 12هفته کلاس یوگا دریک گروه از خانم‌هایی که درمان سرطان‌پستان شامل عمل‌جراحی و رادیوتراپی را به پایان برده بودند، متوسط کاهش خستگی وکاهش التهاب نسبت به خانم‌هایی که دراین کلاس شرکت‌نکرده بودند به ترتیب 57٪ و‌20٪ کمتر بود. پژوهشگران دریافته‌اند هرچه یوگا بیشتر انجام شود، نتایج بهتری می‌دهد. گزارش یافته‌های این کارآزمایی که بر تاثیر یوگا بر سرطان سینه پرداخته است، درنشریه‌ی Clinical Oncology انتشار یافته است. 

 

تاثیر یوگا بر سرطان سینه :

 

این بررسی در بخش روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده و نتایج آن حاکی ازآن است که چگونه چندماه انجام یوگا به‌صورتی اساسی برای جان به دربرگان سرطان پستان نافع است. همچنین می‌توان این نتایج را از افرادی به‌دست آورد که دچار مشکل خستگی و التهاب هستند.

نتایج بسیاری از بررسی‌ها نشان داده است که انجام یوگا برای بسیاری از بیماران دچار سرطان نافع است. به‌عنوان‌مثال، یک گروه دیگر محققان آمریکایی به‌سال‌2010 گزارش‌کردند که چگونه 4‌هفته انجام یوگا سبب کاهش خستگی وبهبود کیفیت خواب در ازجان به دربردگان از سرطان شده به طوری که از داروی خواب‌آور کمتر استفاده می‌کرده‌اند و کیفیت زندگی‌شان بهبود یافته بود. اما پژوهشگران این بررسی تازه معتقدند که این کارآزمایی غیرانتخابی و شاهددار بزرگترین کارآزمایی است که تاکنون در مورد تأثیر یوگا بر ازجان به درگان از سرطان انجام شده و شامل اندازه‌گیری‌های زیست شناختی هم می‌باشد. تصمیم گرفته شداین بررسی روی ازجان‌به دربردگان از سرطان پستان تمرکز یابد زیرا این درمان بسیار جدی و پرهزینه است. یکی‌از مشکلاتی که این بیماران با آن روبه‌رو هستند، کاهش واقعی تناسب قلب و تنفس است. این درمان بسیار ناتوان‌کننده است و سبب خسته‌شدن بیمار می‌شود به‌طوری‌که هرچه کمتر کار جسمی انجام دهند، کمتر می‌توانند کارکنند و این وضع شبیه مارپیچی است که رو به پایین می‌رود.

 

برای انجام این بررسی، پژوهشگران 200‌خانمی را فراخواندند که به‌علت سرطان پستان تحت‌درمان قرارگرفته بودند. این بیماران به‌صورت غیرانتخابی درگروه مداخله یا گروه شاهد جای داده شدند. شرکت‌کنندگان در‌این بررسی 27‌تا 76‌سال سن داشتند و 2 ماه تا 3‌سال پیش‌از شرکت دراین کارآزمایی تحت عمل‌جراحی یا رادیوتراپی قرارگرفته بودند و پیش از‌این بررسی، هیچکدام یوگا نمی‌کردند.

محققان این بررسی به‌عمد از آمیزه‌یی با گستره‌ی سنی وسیع و گرفتاری به مراحل مختلف سرطان (ازصفر‌تا‌3A) و بیمارانی استفاده کرده بودند که تحت درمانی‌های مختلف قرارگرفته بودند تا به‌این‌ترتیب بتوانند نتایج این بررسی به جمعیتی وسیع‌تر از جان به دربردگان سرطان تعمیم دهند.

گروه مداخله درکلاس‌های گروهی، 90‌دقیقه‌یی دوبار در هفته به‌مدت 12‌هفته شرکت‌داده شدند و نیز تشویق شدند تا درمنزل هم تمرین کنند. شرکت‌کنندگان گروه شاهد در لیست انتظار قرارگرفتند تا بعد‌از پایان بررسی آموزش ببینند و از ایشان خواسته شده بود درمنزل نیز تمرین یوگا انجام ندهند.

در سه نقطه از دوره‌ی بررسی، یک در شروع، یکی در پایان 12هفته کلاس یوگا و سپس 3ماه پس ازآن، دو نوع نتیجه به‌دست‌آمد. درهر 3 نقطه، هر‌دو‌گروه پرسشنامه‌یی را تکمیل کردند که به پژوهشگران امکان سنجش خستگی، میزان انرژی، نشانه‌های افسردگی، کیفیت خواب، جیره‌ی‌غذایی و نرمش را می‌داد. همچنین از‌این افراد برای اندازه‌گیری سه پروتئین مرتبط با التهاب یعنی اینترلوکین6(IL-6)، اینترلوکین1‌بتا(IL-1b) و عامل آلفای نکروز تومور (TNFa) نمونه‌ی خون گرفته شد. البته پیش‌از نمونه‌گیری برای تحریک عکس‌العمل ایمنی، یک ترکیبی خاص به این افراد تزریق می‌شد.

 

نتایج نشان داد که بلافاصله پس‌از پایان کلاس‌های یوگا، گروه یوگا به‌طور متوسط 41٪ کاهش نشانه‌های خستگی و 12٪ امتیاز بیشتر شادابی و سرزندگی نسبت به گروه شاهد گزارش کردند. همچنین دراین نقطه،در گروه یوگا نسبت به گروه شاهد میزان پروتئین مرتبط با التهاب بیشتر بود. IL-6, TNFa و IL-1b به‌ترتیب 10،11 و 15٪ کمتر.

آنالیز بیشتر نشان داد که درمقایسه با گروه شاهد، درافراد گروه یوگا، خواب به‌طور قابل‌توجه بهبود یافته است. همچنین این آنالیز نشان‌داد که خانم‌ها هر‌چه بیشتر یوگا انجام دهند، بهبودی در زمینه‌ی خستگی، شادابی و نشانه‌های افسردگی بیشتر است و با کاهش بیشتر دو پروتئین مرتبط با التهاب همراه است.

به‌دست‌آوردن این نتایج بسیار شگفت‌آور بود زیرا نتایج بعضی بررسی‌های اخیر درزمینه‌ی نرمش حاکی از آن بود که مداخله ‌با ورزش، الزاماً سبب کاهش التهاب نمی‌شود مگر آنکه افراد اساساً اضافه وزن داشته یا دچار مشکلات متابولیک باشند. در‌گروه مداخله‌ی حاضر خانم‌ها کاهش وزن نداشتند ولی از مشاهدات واقعاً کاهش مشخص التهاب دیده می‌شود. به این ترتیب یافته به‌دست آمده اساساً ازنظر زیست‌شناسیک جالب‌توجه است.

 

التهاب مزمن با چند مشکل سلامتی در ارتباط است ازجمله دیابت نوع‌2، بیماری تاجی قلب و بیماری آلزایمر. بررسی‌های انجام‌شده با شکنندگی و ضعف مرتبط با سن و نشیب کارکردی هم ارتباط دارد.

در نقطه‌ی سوم بررسی یعنی اندازه‌گیری‌های بعد‌از 6‌ماه، که 3‌ماه بعد‌از پایان کلاس‌های یوگا بود، به نظر می‌رسید منافع یوگا ادامه داشته و بیشتر شده باشد به‌طوری‌که نسبت به گروه شاهد، میزان خستگی 57٪ کمتر شده و التهاب به میزان 13 با 20٪ کاهش یافته بود.

یوگا دارای منظرهای بسیار است ازجمله مراقبه،تنفس، کشش و قوی‌سازی. اما پژوهشگران دراین بررسی تصور‌می‌کنند تمرین تنفس و مراقبه آن بخش‌هایی ازیوگا باشد که دارای بیشترین منافع است. تصور می‌شود بهبود خواب، بخشی‌از مکانیسمی که پژوهشگران به دنبالش بودند. وقتی خانم‌ها بهتر می‌خوابیدند، التهاب به‌همین سبب کاهش می‌یافت. کاهش خستگی سبب می‌شد خانم‌ها باگذشت‌زمان به فعالیت‌های دیگری بپردازند. بنابراین یوگا علاوه‌بر منافع ورزشی که دارد دارای انواع منافع دیگراست.

 

،یوگا،تنفس،قلب،سرطان سینه ،سرطان ،یوگا و سرطان سینه

 

تعداد بازدید : 2171

ثبت نظر

ارسال