مداخلات تغذیه ای موثر در تسکین بیماری ام اس

بیماری| سرطان| تغذیه| رژیم غذایی| ام اس| بیماری ام اس

بیماری ام اس متداول‌ترین اختلال التهابی است که پدیده خودایمنی عامل مسبب آن است، یعنی سیستم ایمنی به بافت‌های سالم حمله می‌کند و به آن ها صدمه می‌زند.

دوشنبه 28 بهمن 1398 ساعت 12:48
گروه ترجمۀ سایت پزشکی امروز

 بررسی ها و پژوهش ها بر روی الگوهای حیوانی حاکی از آن است که ایجاد تغییر در رژیم غذایی نقش موثری در جلوگیری از روند پیشرفت سریع بیماری های مختل کنندۀ سیستم ایمنی خواهد داشت . از مهمترین این بیماری ها به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) می توان اشاره نمود. آیا این یافته‌ها می‌توانند به بهبود درمان‌های انسانی منجر شوند؟

گوشت و تخم‌مرغ اغلب حاوی بیشترین میزان متیونین ( methionine) هستند. متیونین اسیدآمینه ای است که در ساختار پروتئین ها وجود دارد .

بیماری ام اس متداول‌ترین اختلال التهابی است که پدیده خودایمنی عامل مسبب آن است، یعنی سیستم ایمنی به بافت‌های سالم حمله می‌کند و به آن ها صدمه می‌زند.

 

مداخلات تغذیه ای موثر در تسکین بیماری ام اس

 

در ام اس، سیستم ایمنی به غلاف‌های میلینی محافظ سلول‌های عصبی در مغز و نخاع حمله می‌کند و در پیام‌های عصبی ارسال شده به مغز و ارسال شده از مغز اختلال ایجاد می‌کند.

نتیجه این مسئله به ضعف عضلانی، بی حسی، مشکلات در حفظ تعادل و توازن، و افت شناختی منجر می‌شود که همگی با گذر زمان شدیدتر می‌شوند.

پزشکان بیماری ام اس را بیش از همه در افراد جوان تشخیص می‌دهند، هرچند ممکن است در هر سنی تشخیص صورت گیرد.

در حال حاضر، هیچ درمانی نمی‌تواند بدون افزایش چشمگیر خطرات ابتلا به عفونت یا سرطان، سرعت این بیماری را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند. اما چه بسا تغییراتی در رژیم غذایی بتواند آغاز و پیشرفت این بیماری را در افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به آن قرار دارند تا حدودی به تاخیر اندازد؟

محققان به تازگی نقش اسیدآمیه متیونین را در واکنش به بیش فعالی التهابی بیماری هایی مانند ام اس موردبررسی قرار داده اند.

 

تاثیرات کاهش مصرف متیونین بر بیماری ام اس :

 

درحالی که متیونین نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی ایفا می نماید، اما در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی قرار دارند این اسیدآمینه تاثیر مخربی دارد.

نتایج نشانگر آن است که در افراد مستعد به اختلالات خودایمنی و التهابی مانند بیماری ام اس، کاهش مصرف متیونین می‌تواند سلول‌های ایمنی مسبب بیماری را تعدیل نموده و منجر به نتایج بهتری گردد.

بسیاری از انواع سلول‌ها در سراسر بدن متیونین تولید می‌کنند، چرا که متیونین واحد سازنده پروتئین‌ها و نوعی سوخت محسوب می‌شود.

 

بیماری| سرطان| تغذیه| رژیم غذایی| ام اس| بیماری ام اس| تاثیرات کاهش مصرف متیونین بر بیماری ام اس

 

سلول‌های T که نقش دفاعی در برابر تهدیدها را بر عهده دارند ، قادر نیستند برای نیازهای خود متیونین تولید کنند و به منابع متیونین موجود در رژیم غذایی وابسته هستند. برخی محصولات حیوانی مانند گوشت و تخم‌مرغ حاوی مقادیر بسیار بالایی از متیونین هستند.

یکی از روش‌هایی که بدن در مقابل تهدیدهایی مثل میکروب ها و عوامل بیماری زا از خود دفاع می‌کند با حمله سیل آسای سلول‌های T به منطقه صورت می‌گیرد.

محققان به این موضوع پی‌برده‌اند که مصرف متیونین خوراکی به تکثیر سلول‌های T کمک می‌کند و در تسریع اشتقاق آن ها و تبدیل آن ها به زیرمجموعه‌های اختصاصی نقش دارد و به این ترتیب هجوم سیل آسای سلول‌های T را تشدید می‌کند.

 

اما، وقتی برخی از این سلول‌های T «بازبرنامه‌ریزی شده» توسط متیونین القاء می‌شوند، التهاب و تورم ایجاد می‌کنند.

این پدیده معمولا یک پاسخ ایمنی سالم و طبیعی محسوب می‌شود، اما اگر تورم تداوم یابد، می‌تواند مخرب باشد، مثل صدماتی که از مشخصه‌های بیماری ام اس هستند.

محققین متوجه شدند که کاهش شدید مقدار متیونین موجود در رژیم غذایی موش‌هایی که ام اس در آن ها القاء شده‌است، بازبرنامه‌ریزی سلول‌های T در این موش‌ها را تغییر داد و قابلیت تورم‌زایی این سلول‌ها در مغز و نخاع را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.در نتیجه، این مسئله پیشرفت بیماری را آهسته می‌کند.

 

مداخلات تغذیه ای موثر در تسکین بیماری ام اس :

 

این یافته‌ها بعنوان پشتوانه‌هایی محسوب می‌شوند که مداخلات تغذیه‌ای را بعنوان شیوه درمانی نوین برای این نوع اختلالات بیش از پیش تایید می‌کنند.

با محدود کردن میزان متیونین در رژیم غذایی، شما اساسا سوخت لازم برای این پاسخ التهابی فوق‌العاده فعال را حذف می‌کنید، بدون اینکه سایر اجزای سیستم ایمنی را به خطر اندازید.اما، پیش از اینکه دستورالعمل‌های غذایی تدوین شوند محققان باید ثابت کنند که این تاثیرات در انسان نیز دیده می‌شوند.

 در حال حاضر، درک جامع و کاملی از علل بیماری ام اس وجود ندارد، هرچند ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی در این خصوص نقش مهمی ایفا می‌کنند، و عوامل متابولیک و محیطی مثل چاقی نیز در آن موثر هستند.

«اینکه عوامل متابولیک مانند چاقی می‌توانند خطر بروز بیماری ام اس را افزایش دهند به این موضوع جذابیت خاصی می‌بخشد که شاید مداخلات تغذیه‌ای بتوانند سیستم ایمنی را تسکین دهد.

همچنین محققان احتمال ساخت داروهای جدید به منظور هدفگیری متابولیسم متیونین را نیز در آینده مورد بررسی قرار خواهند داد.

تحقیق حاضر تنها یکی از آخرین مطالعاتی است که نقش محدود کردن متیونین موجود در رژیم غذایی بر روی درمان بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در سال 2019 تحقیقی از سوی آزمایشگاه Locasale در دانشگاه دوک، در شهر دورهام از ایالت کارولینای شمالی نشان داد که با کاهش مصرف متیونین در رژیم غذایی اثرات شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در مبارزه با سرطان تقویت می‌شود.

تعداد بازدید : 1317

ثبت نظر

ارسال