درمان جدید بیماری پارکینسون

درمان جدید بیماری پارکینسون

بررسی های جدید حاکی از افزایش کیفیت زندگی بیماران پارکینسونی با کمک پالس های امواج فراصوتی است، که با بهبود چشمگیر و سریع لرزه ها در این بیماری همراه بود .

یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 18:11
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

بررسی های جدید حاکی از افزایش کیفیت زندگی بیماران پارکینسونی با کمک پالس های امواج فراصوتی است، که با بهبود چشمگیر و سریع لرزه ها در این بیماری همراه بود .

بررسی فوق بر تازه ترین پیشرفت های درمانی بیماری پارکینسون متمرکز بود و این راه درمانی در مقایسه با سایر روش های درمان بیماری پارکینسون از کمترین عوارض و تهاجم بهره می برد.

 

درمان جدید بیماری پارکینسون:

 

این روش از فن آوری به نام رزونانس مغناطیسی متمرکز فراصوتی( ( magnetic resonance-guided focused ultrasound (MRgFUS)  بهره برده که با تابش انرژی صوتی اجزای کوچک تالاموس در مغز را از بین می برد. 

اگرچه روش تحریک عمقی مغز ( Deep Brain Stimulation) از گزینه های درمانی متداول در بیماری پارکینسون می باشد، اما این فرآیند درمانی با عوارض شدیدی همچون خونروی و عفونت همراه است. در روش تحریک عمقی مغز نیاز به جراحی و کاشت الکترود در مغز می باشد . این الکترود به دستگاهی درون قفسه سینه متضل می گردد.

اما در فن آوری MRgFUS دیگر نیازی به برش و جراحی نمی باشد و خطر کمتری در پی دارد . این دستگاه بر پایۀ تسکین لرزه ها در قسمت مخالف بدن کار می کند. برای نمونه، لرزه های سمت راست بدن به درمان بخش چپ مغز پاسخ می دهند و بر عکس .

 

شرح کارآزمایی روش جدید درمان بیماری پارکینسون :

 

در این بررسی که روی 39 نفر با میانگین سنی 64.5 صورت پذیرفت، تمامی شرکت کنندگان از لرزه های طاقت فرسایی رنج می بردند که به هیچ یک از روش های درمان پارکینسون پاسخ مثبت نداده بودند. 21 تَن بیماری پارکینسون داشتند و 18 نفر از این گروه دچار لرزه اساسی بودند. تمامی این افراد حدود 10 سال بود که از بیماری پارکینسون رنج می بردند. نتایج این پژوهش بسیار امیدوار کننده بود و 37 تَن از 39 نفر شاهد بهبود سریع لرزه های خود بودند .

در مقایسه با روش تحریک عمقی مغز، فن آوری MRgFUS سرعت بالایی در درمان پارکینسون برخوردار است. در عین حال در این فن آوری نوین به مدت زمان کمتر بستری شدن در بیمارستان نیازمند است و حتی توسط بیماران ضعیف تر نیز قابل تحمل است.

 

چگونه روش جدید درمان پارکینسون زندگی ها را تغییر می دهد ؟

 

این روش درمان جدید بیماری پارکینسون در بخش های محدودی امکان پذیر است و همچنان بخش های بسیاری از مراکز درمانی از روش تحریک عمقی مغز استفاده می کنند. این روش در اغلب مراکز درمانی ناشناخته است و نیازمند تجهیز شدن آن ها به این فن آوری است. MRgFUS حدود 3 سال پیش توسط سازمان غذا و دارو تاییدیه خود را دریافت نموده بود .

پژوهشگران معتقدند که زمینه های بسیاری در درمان بیماری پارکینسون وجود دارد که قابل بررسی است. درمان هر دو وجه تالاموس و دامنۀ گشترده ای از اختلالات عصب شناختی و تومورهای مغزی از نمونه آن است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروزمراجعه نمایید.

تعداد بازدید : 1537

نظرات

زهرا

2 سال و 0 ماه و 15 روز پیش

با سلام آیا این روش درمانی هم اکنون در ایران انجام میشه یا در حد تحقیقاته ؟

محدثه

1 سال و 11 ماه و 21 روز پیش

اين روش در ايران انجام ميشه يا دستگاهش وجود داره ؟

ثبت نظر

ارسال