99-224

تازه‌های کووید- 19: موفقیت 90 درصدی واکسن کرونا

The British Medicine Journal-Nov.2020

تازه‌های کووید- 19: موفقیت 90 درصدی واکسن کرونا

اولین بررسی میان‌دوره‌ای کارآزمایی فاز سوم نشان می‌دهد که کاندیدای واکسن ساخته‌شده توسط شرکت فایزر و بیونتک(Pfizer and BioNTech) ممکن است در جلوگیری از ابتلا به کووید- 19 در شرکت‌کنندگانِ بدون عفونت قبلی بیش از 90 درصد موثر باشد.

شنبه 24 آبان 1399 ساعت 14:9
گروه علمی نشریه پزشکی امروز

اولین بررسی میان‌دوره‌ای کارآزمایی فاز سوم نشان می‌دهد که کاندیدای واکسن ساخته‌شده توسط شرکت فایزر و بیونتک(Pfizer and BioNTech) ممکن است در جلوگیری از ابتلا به کووید- 19 در شرکت‌کنندگانِ بدون عفونت قبلی بیش از 90 درصد موثر باشد.

◄ تازه‌های کووید- 19: موفقیت 90 درصدی واکسن کرونا

تیم تحقیق پس از تایید 94 مورد مبتلا به کووید- 19 نتایج را ارزیابی کردند. این پژوهش در ماه ژوئیه و اواسط خرداد آغاز شد و تاکنون نزدیک به 44.000 شرکت‌کننده در آن ثبت نام کرده‌اند که کمتر از 39.000 نفر از آنها دوز دوم کاندیدای واکسن mRNA را دریافت کرده‌اند (از 8 نوامبر- 18 آبان).
محققان در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تفکیک میان افراد واکسینه‌شده و گروهی که دارونما دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که در هفت روز پس از دوز دوم میزان اثربخشی واکسن بالای 90 درصد است. این بدان معنی است که 28 روز پس از آغاز واکسیناسیون، که شامل یک برنامه دو دوزه است، محافظت حاصل می‌شود. با وجود این، نتایج، که برای نخستین بار از هر مرحله از کارآزمایی III واکسن کووید- 19 حاصل شدند، فقط با انتشار مطبوعات به اشتراک گذاشته شده‌اند و هنوز منتشر و یا داوری نشده‌اند.
کارشناسان با استقبال از این خبر بر اهمیت مشاهدۀ نتایج کامل و درک بسیاری از جزئیات که هنوز علنی نشده‌اند، تاکید نمودند. شواهدی از جمله جزئیات جمعیتی شرکت‌کنندگان و شدت موارد گزارش‌شده در کارآزمایی.

مقالات مرتبط :

• میزگردی با دکتربرزو سالک ، دکتر محمدرضا هاشمیان و دکتر حسین اردهالی

• بررسی تاثیر عوامل جغرافیایی، آب و هوایی بر شیوع بیماری کووید-19 در ایران

◄زمان بهره‌برداری از واکسن کرونا :

این شرکت‌ها، پس از جمع‌آوری اطلاعات ایمن برای دو ماه پس از دوز دوم واکسن، قصد دارند تا واکسن را برای مجوز استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ارائه دهند. انتظار می‌رود که آنها تا هفته سوم ماه نوامبر به این نقطه عطف برسند. آنها همچنین «قصد دارند تا اطلاعات مربوط به دوره کارآزمایی مرحله دوم را برای انتشار علمی بازبینی ارسال کنند» اما زمان وقوع آن را مشخص نکرده‌اند.
کارآزمایی بالینی تا تجزیه و تحلیل نهایی در 164 مورد تایید‌شده همچنان ادامه خواهد داشت تا اطلاعات بیشتری جمع‌آوری و سایر نقاط نهایی، مانند اثربخشی بر اساس مواردی که 14 روز پس از دوز دوم رخ داده است، ارزیابی شود.
محققان همچنین پتانسیل واکسن را برای محافظت در برابر ویروس در افرادی ارزیابی خواهند کرد که پیش‌تر، در معرض آن قرار گرفته‌اند، همچنین پیشگیری در برابر بیماری شدید کووید- 19 ارائه می‌کنند. از شرکت‌کنندگان دو سال دیگر ،بعد از دوز دوم برای حفاظت و ایمنی طولانی‌مدت کنترل می‌شود.

◄نظر محققان در مورد واکسن کرونا:

رئیس اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی در کالج امپریال لندن، گفت: «این نتایج جدید نشان‌دهنده نخستین اثرگذاری قابل‌توجه کاندیدای واکسن در برابر بیماری کووید-19 است که خبر بسیار خوبی است. مهم است که به خاطر داشته باشید که این نتایج اولیه بر اساس تعداد نسبتا اندکی از موارد به‌دست آمده‌اند. علاوه‌بر این، برآورد اثربخشی براساس هفت روز پیگیری شرکت‌کنندگان پس از دوز دوم مشخص می‌شود؛ اطلاعات بیشتر در هفته‌ها و ماه‌های آینده تصویر بهتری از اثر طولانی‌مدت واکسن ارائه می‌دهد.»
استاد ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبرا، گفت: «به لحاظ ظاهری، این یک خبر فوق‌العاده خوب است: واکسنی که 90درصد در جلوگیری از موارد ابتلا به کووید-19 موثر است و میلیون‌ها دوز تا پایان سال ارائه خواهد شد.»
«با وجود این، مجموعه دادۀ کاملی که این ادعاها بر مبنای آنها ارائه شدند هنوز منتشر نشده است و بنابراین به‌طوردقیق نمی‌دانیم با چه چیزی مواجه خواهیم شد. این دو شرکت در تلاش هستند تا به این نکته اشاره کنند که شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی از نظر قومی متنوع هستند، که اتفاقی خوب است، اما در مورد سن افراد در این کارآزمایی اطلاعاتی در دست نیست. اگر واکسنی بخواهد بیماری شدید و مرگ را کاهش دهد و در نتیجه جمعیت کل را قادر سازد تا به زندگی روزمره خود بازگردند، لازم است که در افراد مسن و سالخوردۀ جامعه موثر باشد. همچنین هنوز در مورد شدت مواردی که در این کارآزمایی دیده شده است، اینکه آیا از عفونت جلوگیری شده است و یا مدت زمان دوام ایمنی آگاهی نداریم. اما، تصور می‌کنم که بنا به دلایلی باید خوش‌بین باشیم.»
این شرکت‌ها گفته‌اند که حدود 42٪ از شرکت‌کنندگان جهانی کارآزمایی و 30٪ از شرکت‌کنندگان ایالات متحده دارای زمینه‌های متنوع نژادی و قومی هستند.»
محقق ارشد بهداشت جهانی در دانشگاه ساوتهمپتون، گفت ، «اگر نتایج نهایی نشان‌دهنده اثربخشی در حدود 90٪، با پاسخ در افراد سالخورده و اقلیت‌های قومی باشد، این یک نتیجه عالی برای واکسن نسل اول است.»
او گفت که مشکلات لجستیکی واکسن باید برطرف شود؛ زیرا گزارش شده است که به ذخیره‌سازی در دمای منفی 70 درجه‌سانتی‌گراد نیاز دارد که در بیشتر مراکز بهداشتی حتی در انگلستان به طور معمول وجود ندارد چه رسد به کل جهان.»

 

تعداد بازدید : 1178

نظرات

علیرضا فخری

3 سال و 4 ماه و 28 روز پیش

ممنون از اطلاع رسانی شما متشکرم

ثبت نظر

ارسال