آیا فصل گرما روی ویروس کرونا تاثیر خواهد داشت ؟

آیا فصل گرما روی ویروس کرونا تاثیر خواهد داشت ؟

این موضوع کورسوی امید بسیاری از افراد در این دوران کرونایی است . اما آیا گرما سبب از میان رفتن کرونا می گردد یا خیر ؟

شنبه 23 فروردین 1399 ساعت 10:37
گروه خبری سایت پزشکی امروز

بسیاری از بیماریهای عفونی فصلی هستند . برای نمونه آنفلوآنزا و یا ویروس استفراغ زمستان ( Norovirus Vomiting) با سردتر شدن سال و از راه رسیدن زمستان آشکار می گردند . در فصل گرما نیز بیماریهایی مانند تیفوئید به اوج خواهد رسید . بیماری سرخک نیز در مناطقی با آب و هوای معتدل به هنگام فصل تابستان افت نموده و در مناطق استوایی هنگام فصلهای خشک به اوج خود می رسد . 

اما پرسش اصلی اینجاست که آیا ویروس کرونا با گرم شدن هوا ، شیوع آن نیز کاهش خواهد یافت ؟ با توجه به این که ویروس کرونا ( کووید19) ، نخستین بار در شهر ووهان چین و در اواسط ماه دسامبر و مطابق با ماه های دی و آذر منجر به این فاجعۀ انسانی گردیده ، آیا ویروس کرونا را در گروه بیماری های فصلی می توان قرار داد ؟

 

*  آیا گرما روی ویروس کرونا تاثیر خواهد داشت ؟

سرچشمۀ بسیاری از بیماریهایی که منجر به شیوع گسترده گردیده ، در مناطقی با آب و هوای سردتر بوده است . همین موضوع منجر به تقویت گمانه زنی هایی گردیده که تغییر فصل و آغاز گرما زمینه ساز از بین رفتن ویروس کرونا است . تاکید و تمرکز بیش از حد روی این موضوع با هشدارهایی از سوی پژوهشگران روبرو گردیده است .

پژوهشگران معتقد هستند که ویروس (SARS-CoV-2) که منجر به چنین شیوع گسترده ای گردیده است ، نیاز به مطالعات بیشتری داشته و نمی توان با اطمینان از تاثیر فصل گرما بر آن سخن گفت . اما در عین حال نیز سرنخ هایی از سایر ویروس های کرونا در دست است که کووید 19 سرانجام به بیماری فصلی بدل گردد.

طی یک پژوهش که در سال 2010 و توسط مرکز بیماریهای عفونی ادینبرا در بریتانیا صورت پذیرفت ، مشخص گردید که سه گونۀ ویروس کرونا که از بیماران مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی گرفته شد ، همگی فصلی هستند و میان ماه های آذر تا اردیبهشت ، مطابق با الگوی شیوع آنفلوآنزا ، بیشترین تاثیر و نرخ ابتلا را خواهند داشت . 

اما ویروس بیماری کووید 19 که با شیوع گستردۀ خود جهان را درگیر نموده است ، رفتاری نامنظم داشته و در گستره ای از انواع گوناگون آب و هوایی ، حتی مناطق گرم و خشک نیز شیوع یافته است . 

 

 

* مطالب مرتبط :
- مدیریت بیماری کرونا ( کویید 19) در اورژانس بیمارستانی و بخش های بستری

تاثیر کرونا ویروس بر جنین

 

یک ارزیابی منتشر نشده که روی 500 منطقه در سراسر دنیا صورت پذیرفته ، به مقایسۀ این مناطق و میزان شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید19 پرداخته است که نتیجۀ آن وجود ارتباط میان شیوع ویروس کرونا و دمای هوا ، سرعت باد و میزان رطوبت  می باشد . در پژوهش منتشرنشدۀ دیگری نیز روی نقش دمای بالای هوا و ارتباط آن با میزان کمتر شیوع کووید 19 اشاره گردیده است و در عین حال متذکر می گردد که دمای هوا به عنوان تنها عامل تنوع و میزان شیوع در جهان نمی باشد . اما بدون اطلاعات واقعی میزان شیوع در طی فصلها ، محققان تنها بر مدلهای کامپیوتری تکیه نموده و برپایۀ این الگوها رفتار و شیوۀ شیوع این ویروس را پیش بینی می نمایند . 

اما بیماری های پاندمیک اغلب الگوهای فصلی یکسان در شیوعهای فصلی را دنبال نمی کنند . برای نمونه آنفلوآنزای اسپانیایی در طی ماه های تابستان به اوج خود رسید . این در حالیست که بیشتر شیوعهای مربوط به آنفوآنزا مربوط به ماه های زمستانی است . 

اما به نقل از نیویورک تایمز ، ممکن است میزان شیوع این ویروس در اثر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر تدابیر کاهش یابد، اما هیچ دلیلی مبنی بر اثرگذاری گرما و رطوبت بر کاهش شیوع ویروس کرونا وجود ندارد.  البته به گفته محققان ممکن است در آغاز فصل تابستان شاهد کاهش قابل توجه شیوع بیماری باشیم، اما نباید این وضعیت را نتیجه تغییر فصل بدانیم، بلکه کاهش شیوع ویروس حاصل سایر تدابیری است که مورد استفاده قرار گرفته است.

تعداد بازدید : 2016

ثبت نظر

ارسال