اولین کولونوسکوپی چه زمانی باید انجام شود ؟

درمان| بیماری| غربالگری| سرطان| سرطان کولون|

در سال 2018، جامعه سرطان آمریکا آستانه توصیه شده برای غربالگری را به سن 45 سالگی کاهش داد، که عمدتا بدلیل بروز سرطان کولون در بین افراد جوان‌تر این اقدام صورت گرفت.

چهارشنبه 16 بهمن 1398 ساعت 8:53
دکترحسن خاجی ، فوق تخصص گوارش

 

آمار حاکی از آن است که میزان ابتلا به سرطان کولون در کشور آمریکا در سنین 49 و 50 سالگی شدیدا افزایش می‌یابد، و از این رو محققان برآن شدند تا پیرامون انجام اولین غربالگری سرطان کولون و تشخیص زودهنگام آن متمرکز گردند. اما به واقع اولین کولونوسکوپی چه زمانی باید انجام شود ؟

 

اولین کولونوسکوپی چه زمانی باید انجام شود ؟

 

افزایش سن بیانگر افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان کولون نیست، اما مسئله مهم این است که غربالگری اغلب در 50 سالگی آغاز می‌شود. به این ترتیب سرطان‌های «پنهان» که از مدت ها پیش وجود داشته‌اند ، در این سن مشخص می‌شوند.

متخصصان نیز معتقدند که با توجه به شرایط به وجود آمده، دستورالعمل های مربوط به غربالگری سرطان کولون تحت تاثیر آن قرار گفته، در حال حاضر این یافته‌ها و توصیه‌های غربالگری با هم تضادهایی دارند.

سال های سال، دستورالعمل‌های گروه‌های مختلف بر این اساس بود که افرادی که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان کولون قرار دارند باید در سن 50 سالگی تست غربالگری را انجام دهند. غربالگری زودتر از این موعد برای افرادی در نظر گرفته می‌شد که در معرض خطر بالاتری باشند.

اما در سال 2018، جامعه سرطان امریکا آستانه توصیه شده برای غربالگری را به سن 45 سالگی کاهش داد، که عمدتا بدلیل بروز سرطان کولون در بین افراد جوان‌تر این اقدام صورت گرفت.

اما کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (U.S. Preventive Services Task Force ) که استانداردهای غربالگری فدرال را معین می‌کند، برای افرادی که در معرض خطری متوسط قرار دارند هنوز سن آغاز غربالگری را 50 سال توصیه می‌کند.

 

تشخیص زودهنگام سرطان کولون :

 

با توجه به این مباحث، محققان قصد دارند این موضوع را دقیقتر بررسی نمایند و بیابند هر یک سال افزایش سن، بر شیوۀ تغییر میزان بروز سرطان کولون در افراد چه تاثیری خواهد داشت. در تحقیقات پیشین روی بازه‌های سنی مثل 45-49 و 50-54 سال بررسی را انجام داده‌اند.

بررسی سال به سال می‌تواند تصویر واضح‌تری از تغییرات، در میان افرادی که در دهه 40 زندگی خود قراردارند، ارائه دهد. مدت ها تصور می‌شد که بروز سرطان کولون در این محدوده سنی از آنچه آمار نشان می‌دهد به دلیل عدم انجام غربالگری، تا حدودی بیشتر است. محققان انتظار داشتند که افزایشی در بروز سرطان کولون بین سنین 49 و 50 را شاهد باشند. و یافته‌های آن ها افزایش 46 درصدی را نشان داد.

یکی از محققان این بررسی که بعنوان استادیار بالینی در دانشکده پزشکی از دانشگاه تولان در نیواورلئان می باشد، معتقد است که «این روند افزایشی با شیب تند محسوب می‌شود و انتظار داشتیم که چنین چیزی ببینیم، اما نه به این شدت».

این الگو احتمالا سرطان‌هایی را نشان می‌دهد که پیش از 50 سالگی (و حتی سال ها قبل) آغاز شده‌اند، اما تا زمان آغاز غربالگری مشخص نشده‌اند.

نتایج حاصل از این تحقیقات از تلاش برای کاهش سن غربالگری به کمتر از 50 سال حمایت می‌کنند.

این یافته‌ها بر اساس داده‌های آماری منابع دولتی و از سال 2000 تا 2015 هستند و محققان روی نرخ سرطان کولون و رکتوم در میان افراد 30 تا 60 ساله تمرکز کردند.

 

درمان| بیماری| غربالگری| سرطان| سرطان کولون|تشخیص زودهنگام سرطان کولون

 

محققان به این موضوع پی بردند که در آن بازه زمانی، این نرخ در آمریکا ومیان افراد  49 ساله کمی کمتر از 35 مورد در هرصدهزار نفر بود ولی در میان افراد 50 ساله به 51 مورد در هر صدهزار نفر جهش پیدا می‌کرد.

اکثریت قریب به اتفاق از مواردی (تقریبا 93%) که در 50 سالگی تشخیص داده می‌شوند تهاجمی بودند، یعنی به درمان‌های وسیع تری نیاز دارند و احتمالا از مدتها پیش نیز آغاز شده بودند.

آمارها نشان می‌دهند که بیشتر سرطان‌های کولون پس از 50 سالگی تشخیص داده می‌شوند. اما، به دلایل نامعلوم این نرخ در میان افراد جوان تر رو به افزایش است.

در مطالعه‌ای که توسط انجمن سرطان امریکا انجام شد بخوبی مشخص شد که از میانه دهه 1990، میزان شیوع سرطان کولون در آمریکا ودر افراد 20 تا 54 ساله بصورت مستمر (با نرخی بین 0.5% تا 2% در سال) رو به افزایش بوده‌است. و سرطان رکتوم افزایش سریع تری داشته‌است که سالانه از 3% تا 3% افزایش داشته‌است.

 

مطابق با اعلام مرکز سرطان Fox Chase در فیلادلفیا «نرخ سرطان کولون و سرطان رکتوم در میان بیماران جوان رو به افزایش است و تقریبا 15 سال از مشخص شدن این موضوع می‌گذرد،این مسئله ظاهرا هم در سنین زیر 40 سال و هم بین 40 تا 50 سال صحت دارد».

آنچه مشخص نیست این است که وقتی تومورهای کولون نهایتا در غربالگری تشخیص داده می‌شوند، چه مدت قبل از آن در حال رشد بوده‌اند. این تحقیق روشن می‌کند که این تومورها چندین سال در حال رشد بوده‌اند.

افزایش موارد سرطان بین سنین 49 و 50 سالگی تنها در سرطان‌های محدود به کولون و رکتوم دیده نمی‌شود، مواردی نیز وجود دارد که بیماری به گره‌های لنفاوی اطراف نیز گسترش می‌یابد. افزایش اندکی (کمتر از 16%) نیز در سرطان‌های بسیارپیشرفته دیده می‌شود، یعنی سرطان‌هایی که به قسمت‌هایی دور از جایگاه اولیه سرطان در بدن گسترش یافته‌اند.مشاهده افزایش در سرطان‌های پیشرفته‌تر می‌تواند نگران کننده باشد. همچنین این یافته‌ها از «کاهش سن غربالگری در سرطان کولون و رکتوم » حمایت می‌کنند.

محققان امیدوارند که این نتایج بتوانند این مسئله را «روشن کنند» که در واقع سرطان کولون در افرادی که در دهه 40 از عمر خود هستند شایع تر از آن میزانی است که آمارها نشان می‌دهند.

در حال حاضرافراد باید بهترین راهکار غربالگری را با پزشک خود مورد بحث و بررسی قرار دهند و از جمله سن آغاز غربالگری خود را با هماهنگی با پزشک معالج خود مشخص کنند. و تمامی افراد (اهمیت ندارد که چقدر جوان هستند) باید نسبت به نشانه های بالقوه سرطان در خود هوشیار باشند.

برخی نشانه های بالقوه هشدار دهنده عبارتند از تغییردر عادات دفعی، گرفتگی یا درد شکم؛ مدفوع تیره یا مشاهده خون در مدفوع؛ و کاهش وزن بی‌دلیل و ناخواسته.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

 

 

تعداد بازدید : 1970

ثبت نظر

ارسال