99-165

تظاهرات بالینی بیماری کرونا و جهش های ژنتیکی کووید 19

منبع :‌شمارۀ 1236 نشریه پزشکی امروز

تظاهرات بالینی بیماری کرونا و جهش های ژنتیکی کووید 19

هنوز مشخص نیست که آیا جهش سبب بیماری شدیدتری می‌شود یا خطر مرگ را افزایش می‌دهد. همچنین معلوم نیست که آیا جهش جدید افراد مختلف را آلوده نموده و بیمار می‌کند.

دوشنبه 11 اسفند 1399 ساعت 10:46
دکتر برزو سالک ، مدیرمسئول نشریه پزشکی امروز

ویروس‌کرونای امروزی همان ویروسی نیست که سال گذشته از چین، تمامی جهان را در بر گرفت. این ویروس همانند سایر ویروس‌ها ، دچار جهش شده است. یک مطالعۀ جدید نشان می‌دهد که یک سویۀ غالب آن در سطح جهان پخش شده که عفونت‌زایی آن بیشتر از نمونۀ قبلی است. دانشمندان با تجزیه و تحلیل 7،500 نمونۀ کامل ویروسی که از بیماران انسانی گرفته شده‌است ، اطلاعاتی از انتشار اولیۀ کرونا‌ویروس جدید را از طریق جهش‌های جدید و تعداد جهش‌های این ویروس را مشخص کردند. یک مطالعه جدید از مؤسسۀ تحقیقاتی اسکریپس در فلوریدا نشان می‌دهد که ویروس جدید به یک گونۀ آلوده‌تر تبدیل شده است.

◄ جهش ژنتیکی در ژنوم ویروس کرونا (SARS-CoV-2)

یک تیم تحقیقاتی و هدایت UCL، با تجزیه و تحلیل ژنوم ویروسِ بیش از 7500 فرد آلوده به COVID-19 ، الگوهای تنوع ژنوم ویروس SARS-CoV-2 را مشخص کرده و سرنخ‌هایی را برای هدایت داروها و اهداف واکسن ارائه می‌دهد. این پژوهش که توسط موسسه ژنتیک UCL انجام شده ، نزدیک به 200 جهش ژنتیکی مکرر در ویروس را شناسایی نموده و تعیین کرده است که چگونه ممکن است این سازگاری و تکامل با میزبان‌های انسانی آن ارتباطی داشته باشد.

استاد Francois Balloux از مؤسسه ژنتیک UCL گفت: "تمامی ویروس‌ها به طور طبیعی جهش می‌یابند. جهش به خودی خود امر بدی نیست و هیچ نظری وجود ندارد تا بیان نماید که SARS-CoV-2 سریع تر یا کند تر از حد انتظار جهش پیدا می‌کند یا خیر. همچنین تاکنون نمی‌توانیم به طور قاطعانه اعلام نماییم که آیا این جهش ها در SARS-CoV-2 منجر به کشنده بودن و مسری‌شدن این بیماری می شود یا خیر. "

تغییرات ژنتیکی کوچک یا جهش‌های شناسایی شده به طور برابر در ژنوم ویروس توزیع نشده‌است. محققان می‌گویند که برخی از قسمت‌های ژنوم دارای جهش اندکی هستند که می‌توانند اهداف مناسبی برای پیشرفت در صنعت دارو و واکسن باشند. 

وی همچنین ادامه داد : "یک چالش اساسی برای شکست دادن ویروس‌ها این است که اگر ویروس تغییر یافته‌باشد، واکسن یا دارو دیگر مؤثر نیست. اگر تلاش‌های خود را روی بخش‌هایی از ویروس متمرکز نماییم که به احتمال زیاد کمتر جهش دارد ، شانس بالاتری برای تولید داروهایی داریم که در طولانی مدت مؤثر باشند. ما باید داروها و واکسن‌هایی تولید نماییم که به راحتی توسط ویروس جلوگیری نشود."

دکتر Lucy van Dorp ازمؤسسه ژنتیک UCL اضافه کرد: " تفاوت‌ها یا جهش‌های ژنتیکی میان ویروس‌ها بسیار اندک است. ما دریافتیم که برخی از این اختلافات چندین بار در ژنوم ویروس اتفاق افتاده‌است."

◄ پژوهشگران آمریکا و انگلیس صدها جهش از ویروس را که سبب بیماری COVID-19 می‌شود را شناسایی کرده‌اند .

تحقیقات مقدماتی آمریکا نشان داده‌است که یک جهش خاص (D614G) می‌تواند این ویروس را عفونی‌تر و کشنده‌تر از قبل نماید. هنوز توسط دیگر دانشمندان این موضوع بررسی نشده و به طور رسمی منتشر نگردیده‌است. محققان ، از آزمایشگاه ملی Los Alamos در نیومکزیکو ، با استفاده از پایگاه‌داده‌های موسوم Global Initiative on Sharing All Influenza Data (GISAID) ، تغییرات "اسپایک" ویروس را که شکل متمایز به آن می‌دهد ، ردیابی کرده‌اند. آن‌ها خاطرنشان کردند که به نظر می‌رسد در مورد این جهش خاص، پتانسیلی وجود دارد که سبب رشد سریع این بیماری می‌شود اما عواقب آن هنوز مشخص نیست. تیم تحقیق داده‌های بدست آمده در کشور انگلیس از بیماران مبتلا به کرونا ویروس را تجزیه و تحلیل کردند. اگرچه این افراد که دارای جهش خاصی از ویروس هستند ، اما شواهدی از اثبات این بیماری یافت نشد که نشان دهد این افراد مدت طولانی‌تری را در بیمارستان مانده باشند یا خیر.

یک مطالعه از دانشگاه Glasgow ، که همچنین جهش‌ها را تجزیه و تحلیل نموده‌است ، گفت: این تغییرات به سوی گونه‌های مختلف ویروس نیست. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر تنها یک نوع ویروس در حال گردش است.
نظارت بر تغییرات کوچک در ساختار ویروس در درک پیشرفت واکسن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال ویروس آنفلوآنزا را بگیرید: آنقدر سریع تغییر می‌کند که واکسن باید هر سال تنظیم شود تا با فشار خاص در گردش خون توزیع شود.

◄ کرونا ویروس جدید در حال جهش است ، اما بسیار کُند!

کروناویروس جدید یک ویروس RNA دار است: مجموعه‌ای از موادژنتیکی که درون یک پوسته پروتئینی بسته‌بندی شده‌اند. هنگامی‌که ویروس RNA با میزبان ارتباط برقرار نمود ، آغاز به تولید نسخه‌های جدیدی از خود می‌کند که می‌تواند سلول‌های دیگر را آلوده کند. ویروس‌های RNA دار مانند آنفلوآنزا و سرخک در مقایسه با ویروس های DNA دار مانند تبخال ، آبله و پاپیلومای ویروس انسانی (HPV) بیشتر مستعد تغییر و جهش هستند.

دکتر Mark Schleiss ، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان و محقق موسسه ویروس‌شناسی مولکولی از دانشگاه Minnesota ، گفت: " در دنیای ویروس‌های RNA ، تغییر یک هنجار است. ما انتظار داریم ویروس‌های RNA به طور مکرر تغییر کنند ، این فقط ماهیت آنهاست."

SARS-CoV-2 نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی چند ماه گذشته ، جهش یافته است. اما ویروس با سرعتی بسیار کند جهش یافته و هنگامی که این بیماری جهش یابد ، نسخه‌های جدید از ویروس اصلی چندان دور نیستند.

دکتر John Rose ، از بخش تحقیقاتی آسیب‌شناسی پزشکی Yale ، گفت:


"توالی اصلی ایزوله شده از چین بسیار نزدیک به ویروس‌هایی است که در آمریکا و سایر جهان گردش می‌کنند."

◄برخی از این جهش‌ها، ویروس را عفونی‌تر می‌کنند!

یک مطالعه جدید از مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس در فلوریدا نشان می‌دهد که ویروس جدید به یک نوع آلوده‌تر تبدیل شده‌است. جهشی به نام D614G بر روی پروتئین اسپایک رخ می‌دهد، بخشی از ویروس که به آن کمک می‌کند تا به سلول‌های ما بپیوندد و وارد شود. جهش D614G سبب می‌شود ویروس سلول‌های ما را آلوده کند. محققان Scripps اولین کسانی نیستند که جهش ناچیز در پروتئین اسپایک را شناسایی می‌کنند. در ماه مارس ، محققان آزمایشگاه ملی‌لوس‌آلاموس اعلام کردند که جهش D614G را تشخیص داده‌اند که به احتمال زیاد بیشتر عفونت‌های گزارش شده در اروپا و آمریکا به خاطر همین جهش است.

در کل ، محققان 14 گونه SARS-CoV-2 را شناسایی و یافته‌های خود را برای کمک به افرادی که در زمینه واکسن و درمان کار می‌کنند منتشر کردند. گفته می‌شود ، سویۀ غالب جدید شناسایی شده در محیط‌های آزمایشگاهی آلوده کننده‌تر است. دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا درک کنند که چگونه این تغییرات در بدن انجام می‌شود که ممکن است بسیار متفاوت از تنظیمات آزمایشگاه باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا جهش سبب بیماری شدیدتری می‌شود یا خطر مرگ را افزایش می‌دهد. همچنین معلوم نیست که آیا جهش جدید افراد مختلف را آلوده نموده و بیمار می‌کند.

◄ جهش‌ها این بیماری را کشنده‌تر نمی‌کنند!

جهش‌های ویروس، مانند آنچه در ایتالیا و همچنین در نیویورک اتفاق می‌افتد ، به نظر نمی‌رسد که عفونت یا کشنده‌تر از سویه اصلی باشد که در اواخر ماه دسامبر در ووهان چین ظاهر شد. اگرچه احتمال بسیار کمی وجوددارد که ویروس بتواند جهش یافته را کشنده‌تر نماید ، در صورت وجود هرگونه ویروس RNA احتمالا در نسخه ضعیف‌تر جهش می‌یابد.

دکتر Benjamin Neuman ، مدیرگروه زیست‌شناسی دانشگاه Texas A&M گفت:


"تقریباً تمامی جهش‌ها سبب می‌شود که بخشی از ویروس کمتر از گذشته کار کند. شایع‌ترین موضوع این است که جهش‌ها به سرعت ظاهر می‌شوند و دوباره از میان می‌روند."


اما ویژگی‌ها و خصوصیات آن سویه اصلی و جهش‌های آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. کرونا ویروس جدید SARS-CoV-2 پیش‌ازاین تعداد معدودی جهش یافته‌است ، که بسیاری از افراد پرسش می‌کنند که آیا این جهش‌ها می‌تواند به یک بیماری شدیدتر و کشنده‌تر منجر شود.

به گفته کارشناسان ، جهش‌های جدید بسیار شبیه به ویروس اصلی است که در ووهان چین ظاهر شده‌است ، و به نظر نمی‌رسد که تهاجمی‌تر باشد. از آنجا که جهش‌ها بسیار مشابه هستند ، یک واکسن احتمالا از مردم در برابر نه تنها سویه اصلی بلکه جهش‌های جدید نیز محافظت می‌کند.

◄ چرا جهش‌ها مهم هستند؟

SARS-CoV-2 یک ویروس با ماده ژنتیکی RNA و اِنوِلوپ‌دار است ، به این معنی که ماده ژنتیکی آن در RNA تک رشته‌ای رمزگذاری می‌شود. در داخل یک سلول میزبان ، خود را تکثیر می‌دهد. ویروس‌های RNA دار دارای جهش فوق‌العاده بالایی هستند زیرا آنزیم‌های تکثیر آن‌ها هنگام تهیه نسخه جدید ویروس مستعد خطا هستند.

پروفسور Jonathan Stoye ، رهبر ارشد گروه تحقیقاتی در موسسه فرانسیس کریک در لندن انگلستان ، در مصاحبه خبری با Medical News Today گفت که چه چیزی جهش های ویروس را مهم جلوه می دهد. او گفت: "جهش تغییر در دنباله ژنتیکی است. واقعیت تغییر جهش از اهمیت اساسی برخوردار نیست ، اما پیامدهای عملکردی آن اهمیت بسیاری دارد."

اگر یک تغییر ژنتیکی خاص در ویروسی که مورد هدف دارویی یا آنتی‌بادی است، رخ دهد ، آن دسته از ذرات ویروسی که دارای جهش هستند ، از گزند این داروها در امان می‌مانند.
پروفسور Stoye افزود: "تغییر پروتئین برای ورود ویروس به سلول، می‌تواند مزیت رشد را برای ویروس ایجاد کند. با این وجود،باید تأکید نمود که تنها بخشی از تمامی جهش‌ها سودمند خواهند بود. بیشتر آن‌ها برای ویروس، خنثی یا مضر خواهند بود و ادامه نخواهدیافت. "

◄ محققان جهش‌هایی را در ویروس کرونا پیدا می‌کنند.

(MNT- Medical News Today) اخیرا تحقیقی را توسط تیمی از دانشگاه آریزونا در Tempe انجام داده است. این مقاله جهشی را نشان می‌دهد که از یک اتفاق مشابه که در طول اپیدمی SARS در سال 2003 رخ داده است ، پیروی می‌کند.
این تیم پنج نمونه سواب بینی را بررسی کرد که نتیجه آزمایش SARS-CoV-2 مثبت داشتند. آن‌ها دریافتند که یکی از این موارد جهش حذف دارد ، به این معنی که بخشی از ژنوم ویروسی از دست رفته است. به طور دقیق ، 81 نوکلئوتید موجود در کد ژنتیکی ویروسی از میان رفته‌است. تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که جهش‌های مشابه توانایی ویروس SARS در تکثیر را کاهش می‌دهد.

مطالعه دیگری پیشنهاد کرده است که SARS-CoV-2 الگوهای جهش خاصی را در مناطق جغرافیایی مجزا انتخاب کرده است. محققان،از دانشگاه مریلند در بالتیمور و شرکت بیوتکنولوژی ایتالیایی Ulisse Biomed در تریست ، هشت جهش عود را در 220 نمونه بیمار COVID-19 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آن ها سه مورد از این نمونه جهش را به طور انحصاری در نمونه‌های اروپایی و سه مورد دیگر نیز در نمونه‌های آمریکای‌شمالی یافتند. یک مطالعه دیگر ، که هنوز از روند بررسی همسالان نگذشته است ، نشان می‌دهد که جهش‌های SARS-CoV-2 سبب گشته ویروس در برخی موارد قابلیت انتقال بیشتری داشته‌باشند.

در مقاله ، Bette Korber از آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس در نیومکزیکو و همکارانش، 13 جهش در منطقه ژنوم ویروسی را که کدکنندۀ پروتئین اسپایک ویروس است ، شرح می‌دهند. این پروتئین برای عفونت‌زایی ویروس بسیار مهم است ، زیرا به ویروس کمک می‌کند تا به سلول میزبان متصل شود.

محققان خاطرنشان نمودند که یک جهش‌خاص ، که یک اسید آمینه را در پروتئین اسپایک تغییر می‌دهد ، "ممکن است در چین یا اروپا سرچشمه گرفته باشد ، اما ابتدا به سرعت در اروپا و سپس در سایر نقاط دنیا گسترش یافت و اکنون شکل غالب همه گیر در بسیاری از کشورها است. "

پروفسور Stoye اظهار داشت که نتایج این تحقیق از برخی جهات تعجب آور نیست. او می‌گوید: "ویروس‌ها به طور معمول با گونه‌های میزبان خود تنظیم می‌شوند. اگر آنها از گونه‌ای به گونۀ دیگر پرش کند ، به عنوان مثال ، از خفاش به انسان ، از دفاع طبیعی میزبان و همچنین برای تعامل بهتر با سلول‌های میزبان جدید اجتناب می‌کنند." وی افزود: "جهش‌ها به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد و مناسب‌ترین ویروس‌ها به وجود می‌آیند. بنابراین ، دور از انتظار نیست که SARS-CoV-2 به دنبال پرش به جمعیت انسانی گسترش یافته و در حال تکثیر شدن است."

با این‌حال ، پروفسور Stoye فکر نمی‌کند که در این مرحله مشخص باشد که چگونه جهش ها رفتار SARS-CoV-2 را در دراز مدت به پیش می‌برد. وی همچنین توضیح داد: "ترس از تکامل SARS-CoV-2 برای مقاومت در برابر واکسن‌ها و داروها هنوز در معرض ابتلا نیست. با این‌وجود ، ممکن‌است که ما شاهد تکامل نسخه کمتری از ویروس باشیم ، همانطور که ممکن است پس از استعمار اولیه انسان توسط کرونا ویروس فصلی رخ داده باشد."

آزمایش‌های کشت سلولی نشان داد که ویروس جهش یافته قادر به تکثیر سریع‌تر است. با این حال ، هنگامی که دانشمندان متعاقبا این مورد را در مدل‌های حیوانات مورد مطالعه قرار دادند ، دریافتند که هیچ گونه رفتار دیگری با شاخه‌های بدون جهش انجام نمی‌دهد. 

دانشمندان در سراسر جهان‌ همچنان به جستجوی پاسخ به بسیاری از پرسش‌های برجسته پیرامون SARS-CoV-2 می‌پردازند. بدون شک ، ما شاهد تحقیقات بیشتری در ماه‌ها و سالهای آینده خواهیم‌بود که تأثیر جهش‌های SARS-CoV-2 را روی بیماری همه‌گیر COVID-19 و آینده این کرونا ویروس جدید ارزیابی می‌کند.

◄ تظاهرات بالینی بیماری کروناویروس از ابتدا تا کنون :

▪ دوره نفهتگی کروناویروس :

تصور می شود دوره نهفتگی یا کمون برای کووید-19 تا 14 روز بوده و با مدت زمان متوسط 4 تا 5 روز نشانه‌های آن ظاهر می‌شود. در یک مطالعه گزارش شده‌است که در 5 الی 11 روز از عفونت SARS-CoV-2 ، 97.5 درصد افراد مبتلا به کووید-19  نشانه‌های این بیماری را دارند و نشان می‌دهند.

▪ نشانه‌های کروناویروس :

نشانه‌های کووید-19 موجود در آغاز بیماری متفاوت است ، اما در طول بیماری ، بیشتر افراد مبتلا به کووید-19 موارد زیر را تجربه می‌کنند:

• تب یا لرز
• سرفه
• تنگی‌نفس یا مشکل در تنفس
• خستگی
• درد عضلانی یا بدن
• سردرد
• از بین رفتن حس چشایی و بویایی
• گلو درد
• احتقان یا آبریزش بینی
• حالت تهوع یا استفراغ
• اسهال

نشانه‌ها با شدت بیماری متفاوت است. به عنوان نمونه ، تب ، سرفه و تنگی‌نفس بیشتر در میان افرادی که مبتلا به کووید-19 در بیمارستان بستری هستند نسبت به افرادی که دارای بیماری خفیف‌تر هستند (بیماران غیربستری) گزارش شده‌است. تظاهرات غیر معمول اغلب در افراد سالخورده و افراد دارای بیماری‌های پزشکی خاص ممکن است با تأخیر در بروز تب و نشانه‌های تنفسی همراه باشند. در یک مطالعه از 1099 بیمار بستری، تب تنها در 44٪ در بستری در بیمارستان وجود داشت اما سرانجام در 89٪ بیماران نمود کرد.

خستگی ، سردرد و دردهای عضلانی (میالژی) از جمله نشانه‌های شایع در افرادی که در بیمارستان نیستند گزارش می‌شود و گلودرد و احتقان بینی یا آبریزش بینی (رینوره) نیز ممکن است از نشانه‌های برجسته باشد. بسیاری از مبتلایان به کووید-19 نشانه‌های گوارشی مانند حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال را تجربه می‌کنند ، بعضی اوقات پیش از بروز تب و نشانه‌های دستگاه تنفسی تحتانی ، از دست دادن بو (آنوسمی) یا طعم (سوزش) قبل از شروع نشانه‌های تنفسی وجود داشته است.

در بیماری کووید-19 به ویژه در زنان و بیماران جوان یا میانسال که نیازی به بستری ندارند گزارش شده است. در حالی که بسیاری از نشانه‌های کووید-19 برای سایر بیماریهای تنفسی یا ویروسی متداول است ، به نظر می‌رسد که آنوسمی مخصوص کووید-19 می‌باشد.

▪ شدت بیماری‌زایی :

بزرگترین گروه گزارش شده بیش از44000 نفر مبتلا به کووید-19 از چین نشان داد که شدت بیماری می‌تواند از خفیف تا بحرانی باشد:

• خفیف تا متوسط (نشانه‌های خفیف تا پنومونی خفیف): 81 درصد
• شدید (تنگی نفس ، هیپوکسی یا بیش از 50٪ درگیری ریه در تصویربرداری): 14 درصد
• بحرانی (نارسایی تنفسی ، شوک یا اختلال عملکرد سیستم چند منظوره): 5 درصد

در این بررسی ، تمامی مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به بیماری بحرانی رخ داده‌است ، و میزان کلی مرگ و میر در مورد 2.3 درصد بود. میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به بیماری بحرانی 49٪ بود. در میان کودکان در چین ، شدت بیماری با 94٪ ابتلا به بیماری بدون علامت ، خفیف یا متوسط کمتر بود. 5٪ بیماری شدید و کمتر از 1٪ بیماری بحرانی دارند. در میان موارد کووید-19 آمریکا که دارای شرایط شناخته شده‌است ، نسبت افرادی که در بیمارستان بستری بودند 19٪ بود. نسبت افراد مبتلا به کووید-19 بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بودند تنها 6 درصد گزارش شد.

▪ عفونت مجدد :

هیچ اطلاعاتی درباره احتمال عفونت مجدد با SARS-CoV-2 پس از بهبودی از کووید-19 وجود ندارد. در حالی که ریختن RNA ویروسی با رفع نشانه‌ها کاهش می‌یابد ، ممکن است برای چند روز تا هفته ادامه یابد. با این‌حال ، تشخیص RNA در طول احتقان لزوما نشان‌دهنده وجود ویروس‌عفونی زنده نیست. عفونت بالینی با تشخیص آنتی‌بادی‌های IgM و IgG ارتباط دارد.

▪ بیماری خفیف تا متوسط :

بیمارانی که مبتلا یک بیماری خفیف (عدم وجود ذات الریه ویروسی و هیپوکسی) هستند ممکن است در ابتدا نیاز به بستری نداشته باشند و بسیاری از بیماران قادر به مدیریت بیماری خود در خانه هستند. تصمیم برای نظارت بر بیمار در محیط بستری یا سرپایی باید به صورت موردی انجام شود.

▪ بیماری شدید :

برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 به بیماری‌های شدیدی مبتلا می‌شوند که نیاز به بستری برای مدیریت بیماری خود دارند. مدیریت بستری افراد درگیر بیماری‌های خاص شدید است مانند بیماری‌های: ذات الریه ، نارسایی تنفسی هیپوکسیمی / ARDS ، سپسیس و شوک‌سپتیک ، کاردیومیوپاتی و آریتمی ، آسیب حادکلیه. عوارض ناشی از بستری طولانی مدت از جمله عفونت‌های‌باکتریایی‌ثانویه،ترومبوآمبولی،خونریزی‌ دستگاه‌گوارش و بیماری پلی ونوروپاتی / میوپاتی بیماری بحرانی می‌باشد.

▪ افزایش انعقاد خون بیش از حد و کووید-19 :

برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 ممکن است نشانه‌هایی از بیماری بیش از حد انعقادپذیر داشته و در معرض خطر ترومبوز وریدی و شریانی عروق بزرگ و کوچک قرار گیرند. ناهنجاری‌های آزمایشگاهی که اغلب در بیماران بستری با انعقاد کوآلوپاتی مرتبط با کووید-19 مشاهده می‌شود عبارتند از:

• ترومبوسیتوپنی خفیف
• افزایش سطح D-dimer
• افزایش محصولات تخریب فیبرین
• مدت زمان طولانی پروترومبین
سطح D-dimer افزایش یافته با خطر بیشتری از مرگ همراه است.

گزارش های متعددی در مورد بیماران بستری در بیمارستان با عوارض ترومبوتیک ، غالباً ترومبوز وریدی عمیق و آمبولی ریوی وجود دارد. سایر تظاهرات گزارش شده عبارتند از:

• ترومبوز میکرو عروقی انگشتان پا
• لخته شدن خون
• آسیب دیدن میوکارد
سکته مغزی

پاتوژنز برای افزایش انعقاد پذیری کووید-19 ناشناخته است. با این حال ، هیپوکسی و التهاب سیستمیک ثانویه به کووید-19 ممکن است منجر به سطوح بالای سیتوکین‌های التهابی و فعال شدن مسیر انعقاد شود.

▪ مدیریت بیماری‌های کودکان :

بیماری در کودکان مبتلا به کووید-19 اغلب خفیف تر از بزرگسالان است. بیشتر کودکانی که دارای نشانه‌های عفونت تنفسی فوقانی هستند مبتلا به این بیماری می‌شوند. با این حال ، نتایج شدید در کودکان گزارش شده‌است ، از جمله مرگ و میر. داده‌ها حاکی از آن است که نوزادان (کمتر از 12 ماهگی) در مقایسه با کودکان بزرگتر ممکن است در معرض خطر شدید ابتلا به بیماری کووید-19 می‌باشند.

◄ نتیجه:


دانشمندان معتقدند ، درک این موضوع که ژنوم چگونه بر عملکرد ویروس تأثیر می‌گذارد ، امری ضروری است. شناسایی جهش‌های در حال ظهور به محققان امکان می‌دهد جلوی شیوع این بیماری‌های ویروسی را بگیرند. دانستن اینکه چه ژن‌هایی بر شیوۀ انتقال ویروس تأثیر می‌گذارد ، مقامات بهداشت عمومی را در سراسر دنیا قادر می‌سازد تلاش‌های خود را برای مهار آن به کارگیرند. پس از توزیع داروها و واکسن‌ها در مقیاس وسیع ، درک اولیه توالی ژنوم ویروس به شناسایی نقاطی که در زمان آینده ویروس مقاومت دارویی پیدا نمود ، کمک می‌کند.

 

دکتر برزو سالک ، مدیرمسئول نشریه پزشکی امروز
پژوهشگر و مدیرعالی و اجرایی پروژه‌های دانش بنیان در حوزه ویروس‌شناسی
با همکاری آقای امید آهنگریان

 

تعداد بازدید : 1115

ثبت نظر

ارسال