کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با فلاونول های گیاهی

بیمار| فلاونول| آلزایمر| زوال عقل|منابع فلاونول‌ها

با مصرف بیشترِ فلاونول‌های گیاهی، خطر ابتلا به آلزایمر کاهش یافت. این یافته ها زمانی اهمیت پیدا نمود که پژوهشگران به ارزیابی سایر عوامل مرتبط با سلامتی پرداختند

چهارشنبه 16 بهمن 1398 ساعت 11:31
گروه ترجمۀ سایت پزشکی امروز

 

 مطابق با نتایج آخرین پژوهش های انجام شده، افزایش مصرف فلانول‌های گیاهی (Plant Flavonols) ، خطر ابتلا به زوال عقلِ ناشی از آلزایمر را  (AD) تا نصف کاهش دهد. به عبارت دیگر، می‌توان با مصرف مکررِ موادغذایی و نوشیدنی‌های حاوی این ترکیبات، مانند: چای، پرتغال و کلم بروکلی، از خطر ابتلا به آلزایمر پیشگیری کرد.

 

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با فلاونول های گیاهی :

 

در پژوهش اول، 220.991 شرکت‌کننده در طول پژوهش در معرض ابتلا به آلزایمر بودند. اما با مصرف بیشترِ فلاونول‌های گیاهی، خطر ابتلا به آلزایمر کاهش یافت. این یافته ها زمانی اهمیت پیدا نمود که پژوهشگران به ارزیابی سایر عوامل مرتبط با سلامتی پرداختند ، زیرا افرادی که بالاترین مصرفِ فلاونول‌ها را داشتند از تحصیلات بهتری برخوردار بودند و در فعالیت‌های شناختی‌ فعال‌تر بودند. آن ها همچنین عوامل ژنتیکی، مانند وجود ژن APOE4، و عوامل خطرآفرین قلبی و عروقی را، مانند: دیابت شیرین، پیشینۀ حمله قلبی، سکتۀ مغزی و یا فشار خون بالا، بررسی نمودند که بر خطر ابتلا به آلزایمر تاثیرگذارند.

شرکت‌کنندگان براساس کاهش مصرف فلاونول‌ به 5 گروه دسته‌بندی شدند ، شرکت‌کنندگان گروه اول (با بالاترین مصرف) روزانه بیش از 15 میلی‌گرم فلاونول مصرف می‌کردند. این افراد، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که کمترین میزان را (تقریبا 5 میلی‌گرم در روز) دریافت می‌کردند و گروه پنجم بودند، تقریبا با کاهشِ پنجاه درصدی خطر ابتلا به آلزایمر مواجه بودند.

به طور واضح می‌توان گفت که 28 نفر از 186 بیمار در گروه اول (با بالاترین مصرف) به آلزایمر مبتلا شدند این در حالی بود که در گروه پنجم (با کمترین مصرف) 54 نفر از 182 بیمار به این بیماری مبتلا شده بودند.

با توجه به هر کدام از انواع فلاونول‌ها، مصرف کائمفرول (  kaempferol ) تقریبا با کاهش 50 درصدی و میریستین ( myricetin ) و ایزورامنتین ( isorhamnetin) هر کدام با کاهش 40 درصدی مرتبط بودند. فلاونول چهارم، به نام کوئرستین ( quercetin )، هیچگونه تاثیر قابل توجهی بر خطر ابتلا به آلزایمر نداشت.

شرکت‌کنندگان گروه اول (با بالاترین مصرف) روزانه یک فنجان چای سیاه می‌نوشیدند. مصرف روزانۀ کلم برگ نیز می‌تواند فلاونول‌ها را تامین کند.

 

بیمار| فلاونول| آلزایمر| زوال عقل|منابع فلاونول‌ها

 

منابع فلاونول‌ها :

 

کائمفرول به میزان زیادی در سبزیجاتی با برگ‌های سبز، مانند: اسفناج، کلم بروکلی، لوبیاها، چای و کلم برگ، همچنین در چای یافت می‌شود. غذاهای سرشار از ایزورامنتین شامل روغن زیتون، گلابی و سس گوجه‌فرنگی هستند. در چای، پرتغال، گوجه‌فرنگی نیز می‌توان میریستین یافت.

برای تایید این پژوهش‌ها، تحقیقات بیشتری لازم است اما یافته‌های نویدبخشی هستند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات و نوشیدن چای بیشتر می‌تواند یکی از راه‌های ارزان و آسانی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر به شمار روند.

 

تناقض در مصرف فلاونول ها و ابتلا به آلزایمر :

 

بسیاری از دانشمندان با تاکید بر فلاونول‌ها مخالف هستند. اگرچه تصور می‌شود که فلاونول ها در بدن فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارند، این نظریه چندین دهه قبل از آن رد شده است. فعالیت آنتی‌اکسیدانی به هنگام هضم و در فعالیت‌های آنزیم‌ها در دستگاه گوارش متوقف می‌شود.

آن ها خاطرنشان می‌کنند که فلاونول‌ها را می‌توان در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و سبزیجاتی یافت که  مفید بودنشان برای سلامتی قرن‌هاست که برای همگان ثابت شده است. متخصصان تغذیه می‌گویند که اثر غذاهای موثر در به تاخیر انداختن ابتلا به آلزایمر احتمالا به دلیل سایر مواد شیمیایی است که نسبتا فراوان هستند. از سوی دیگر، مصرف قرص‌های فلاونول و یا عصارۀ چای بعید به نظر می‌رسد که همان اثر را داشته باشد و مصرف بیش از حد آن ها می‌تواند اثر معکوسی داشته باشد.

این بدان معنا نیست که مصرف غذاهای سرشار از فلاونول و یا نوشیدن یک فنجان چای سیاه هنگام صبح مضر هستند، زیرا هر غذایی که حاوی این مواد شیمیایی باشد ممکن است حاوی بسیاری از ترکیبات سالم نیز، ازجمله: ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای گیاهی، باشد. محققان معتقدند، با افزایش جمعیت سالخوردگان در جهان، هر گونه کاهش در مبتلایان به این بیماری ویرانگر و یا به تاخیر انداختن آن به مدت چند سال برای بهداشت عمومی ، فواید بسیاری دربر خواهد داشت .

تعداد بازدید : 1460

ثبت نظر

ارسال